۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
روسیه به دنبال افزایش سهم  خود در بازار نفت دنیا است
چرا تزارها در بازار کساد انرژی سرمایه گذاری می کنند؟

روسیه به دنبال افزایش سهم خود در بازار نفت دنیا است

در این روزها که بسیاری از شرکتهای نفتی سرمایه گذاری در صنعت نفت را متوقف کرده اند، روسیه نه تنها سرمایه گذاری را ادامه می دهد بلکه برای افزایش سهم خود در بازار نفت در پسا کرونا برنامه ریزی می کند.

بازار؛گروه بین الملل: بحران کرونا آسیب زیادی به صنعت نفت دنیا وارد کرد. افت شدید تقاضای نفت باعث شد تا قیمت این منبع ارزشمند انرژی برای اولین بار در بازار آتی به منفی ۳۷ دلار برسد. از طرف دیگر به دلیل قیمت پایین نفت و کاهش چشمگیر تقاضای نفت در دنیا، سرمایه گذاری شرکتهای نفتی هم متوقف شد که این مساله می تواند روی میزان عرضه نفت در سالهای آتی تاثیر منفی داشته باشد.

رویترز در گزارش اخیر خود در مورد وضعیت بازار نفت در دنیا نوشت:« در این روزها خبرهایی در مورد افزایش چند دلاری قیمت نفت شنیده می شود. خبری که برخی از آن به عنوان خبری خوب نام می برند ولی بسیاری از اقتصاددانان از وضعیت تازه ای در بازار صحبت می کنند. آنها بر این باور هستند که تغییر الگوی زندگی مردم در اثر کرونا و شروع چهارمین انقلاب صنعتی باعث می شود تا تقاضای نفت هیچ گاه به سطح قبل از کرونا باز نگردد و برخی احتمال افزایش قیمت نفت تا مرز ۶۰ دلار را دور از ذهن می دانند. در واقع این اقتصاددانان از شرایط تازه ای صحبت می کنند که دنیای پسا کرونا با آن روبرو است.»

در نتیجه همین دیدگاه ها و افت قیمت نفت در بازار جهانی، بسیاری از شرکتهای نفتی خصوصی در دنیا از سرمایه گذاری در پروژه های اکتشافی و استخراجی امتناع کرده اند زیرا بر این باورند که این سرمایه گذاریها منفعتی برای آنها ندارد.سیاستی که دولت روسیه آن را نادرست می داند و بر این باور است در این سالهای بحرانی باید برای روزهای پر رونق آتی برنامه ریزی کرد.

 الکساندر نواک وزیر انرژی کشور روسیه درمصاحبه ای با  نشریه سیاست های انرژی گفت:«به دلیل توقف سرمایه گذاری در پروژه های اکتشافی و استخراجی نفت در سال ۲۰۲۰ و احتمال تداوم این مساله تا نیمه سال ۲۰۲۱،  توان عرضه نفت در دنیا در فاصله سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ میلادی پایین خواهد بود که باعث واردشدن  فشاربه قیمت نفت می شود.در این سالها کشوری که بتواند نفت بیشتری به بازار عرضه کند، سهم خود را در بازار بیشتر خواهد کرد و درآمد بیشتری از فروش نفت به دست خواهد آورد.»

 وی با اشاره به کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت دنیا در سال ۲۰۲۰ گفت:« در سال جاری سرمایه گذاری در صنعت نفت دنیا ۱۷۰ میلیارد دلار کمتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود و انتظار نمی رود در سال ۲۰۲۱ هم میزان سرمایه گذاری به سطح سال ۲۰۱۹ بازگردد. در خوش بینانه ترین حالت از سال ۲۰۲۲ ما شاهد افزایش سرمایه گذاری در صنعت نفت و سرمایه گذاری روی افزایش توان تولید نفت خواهیم بود. کاهش سرمایه گذاری در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ می تواند توان تولید نفت در سالهای  ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ دنیا را کاهش دهد.»

روسیه سهم خود در بازار نفت را بیشتر می کند
اما روسیه این سیاست را نادرست می داند و حتی در این روزهای پر تنش اقتصادی هم سرمایه گذاری را متوقف نکرده است. این کشور در نظر دارد سهم خود در بازار نفت دنیا را افزایش دهد. نشریه سیاست انرژی به نقل از وزیر نفت کشور روسیه نوشت:« روسیه تلاش می کند تا سهم خود را در بازار نفت دنیا افزایش دهد و مشتری های تازه ای برای محصول تولیدی خود به دست آورد.»

 اویل پرایس با اشاره به سخنان نواک نوشت: « تنها روسیه برای افزایش سهم خود در بازار تلاش نمی کند بلکه تمامی کشورهای مالک نفت برای تحقق این هدف تلاش می کنند. اما برخی از کشورها توان افزایش سهم خود در بازار را ندارند. کشورهایی که امسال سرمایه گذاری در صنعت نفت را متوقف کرده اند، نمی توانند در سال بعد نفت بیشتری تولید کنند و سهم خود را در بازار افزایش دهند. اغلب شرکتهای نفتی امریکایی و اروپایی در این دسته قرار گرفته اند. تنها کشورهایی در این سال توانستند به سرمایه گذاری ادامه دهند که از پشتوانه مالی دولتی استفاده کنند .البته دولت هم باید منابع مالی لازم برای سرمایه گذاری در این بخش را داشته باشد. روسیه در این دسته قرار می گیرد و تلاش این کشور برای بیشتر شدن سهمش در بازارنفت محقق خواهد شد.»

برنامه ریزی های دولت روسیه شروع شده است
السکاندر نواک در مورد سرمایه گذاریهای انجام شده در حوزه های نفتی گفت:« ما برنامه های مختلفی برای سال جاری داشتیم. ما می دانستیم که در سال جاری نمی توانیم درآمد قابل قبولی از صنعت نفت داشته باشیم ولی توقف پروژه های سرمایه گذاری هم سیاست درستی نبود.به همین دلیل دولت روسیه طرحی را تصویب کرد که به موجب آن حفاری چاه های نفتی جدید در سال ۲۰۲۰ شروع شود و به احتمال زیاد تا انتهای سال بعد هم ادامه یابد، ولی بهره برداری از هیچ یک از این حوزه ها آغاز نشود. ما تولید را از سال ۲۰۲۲ شروع می کنیم و در آن زمان که تمامی کشورهای نفت خیز به دلیل توقف سرمایه گذاری در سال جاری ، توان پاسخگویی به نیاز بازار را ندارند،  نفت را به بازار عرضه می کنیم و از این طریق سهم خود را در بازار نفت دنیا افزایش خواهیم داد.»

نشریه سیاستهای انرژی نوشت:« روسیه این طرح را در ماه می سال ۲۰۲۰ مطرح کرده است و از ابتدای جولای اجرای آن عملا شروع شده است. در واقع دولت روسیه از منابع مالی خود برای اجرای سیاستی استفاده کرد که باعث افزایش قدرت امپراطوری این کشور در بازار نفت می شود.»

کد خبر: ۴۰٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha