۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
تداوم رشد قیمت ارز و سکه تا رونق بخشی بورس
چگونگی به هم ریختگی بازارهای سرمایه گذاری؛

تداوم رشد قیمت ارز و سکه تا رونق بخشی بورس

کارشناسان می گویند؛ وجود نقدینگی بسیار زیاد در کنار عدم سیاست گذاری درست و کارشناسانه مدیران در بازارهای سرمایه گذاری موجب شده است تا نقدینگی ویرانگر بازارها را به هم بریزد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت انواع ارز، سکه و طلا امروز هم افزایشی بود،  افزایش قیمتی که به علت ورود سرمایه گذاران غیرحرفه ای در بورس که با ریزش شاخص ها به بازار ارز و سکه آمده و تقاضا برای خرید در این بازار را بالا برده اند.
بازار ارز و سکه مدتی است بر مدار رشد قرار گرفته و روز به روز بر نرخ این کالاها افزوده می شود. پس از کاهش قیمت ارز و رسیدن دلار به کانال ۲۱ هزارتومان درپی اظهارت ماه گذشته رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه «نرخ ارز در بازار واقعی نیست» اما ریزش شدید شاخص ها در بازار سرمایه موجب شد تا قیمت ها در بازار سکه و ارز با چرخشی رو به عقب به تدریج افزایش یابد. رشد قیمتی که با سیاست ارزپاشی بانک مرکزی در بازار نیز نتوانست مانع از آن شود.

رشد حدود ۴ هزار تومانی دلار فقط در یک ماه!
به طور مثال قیمت دلارطی یک ماه حدود ۴ هزارتومان افزایش یافته است و سکه نیز که ماه گذشته به کانال ۱۰ میلیون تومان ر سیده بود اکنون در حدود ۱۲ میلیون تومان است.
کارشناسان معتقدند افت شاخص ها در بازار سرمایه نرخ ارز و سکه را در این بازار صعودی کرده است. آنها می گویند؛ البته سومدیریت بانک مرکزی هم دربازار ارز بر افزایش نرخ ارز و سکه تاثیر گذار بوده است.

۲ بازار ارز و سرمایه اقتصاد را به ریخته اند
محسن صادقی کارشناس مالی در گفتگو با «بازار» می گوید؛ سیاست های غلط دولت و بانک مرکزی در ۲ بازار سرمایه و ارز اققتصاد کشور را در مسیر خطرناکی قرار داده است.
وی با بیان اینکه حمایت جدی دولت از بازار سرمایه باعث شد تا مردم با خیالی آسوده سرمایه هایشان را به بورس بیاوند و پس از مدتی سودآوری به یک باره دچار زیان شوند، افزود:‌ دولت باید ابتدا سرمایهگذاران بورسی را از نحوه چگونگی معامله وتبعات سرمایه گذاری در چنین بازاری آگاه می کرد نه اینکه فقط و فقط حامی این بخش برای جذب نقدینگی می شد چرا که اکنون افرادی غیرحرفه ای بورسی که دچار زیان در این بازار شده اند به بازار ارز آمده و این بازار را ملتهب کرده اند.

افت شاخص ها سکه و ارز را گران کرد
این کارشناس مالی افزود:‌بازار سکه و ارز پس از ثبات قیمتی در ماه گذشته با افت شاخص ها در بازار سرمایه دچار شوک شدو اکنون با افزایش قیمت مواجه است از طرفی بانک مرکزی نیز در ساماندهی چنین بازاری ناتوان است.
صادقی ناتوانی بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز وسکه را به هم ریختگی همه بازارهای سرمایه گذاری عنوان کرده و اظهارداشت: نقدینگی حجیم و سرگردان اکنون بازار ارز، سکه و خودردو را نشانه گرفته و بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد قیمت ها در این بازار با عرضه ارز سهمیه ای که باعث ایجاد صف های طولانی همچنین سودآوری سفته بازان شد نشان داد که مدیریتی ضعیف دارد چرا که با این رویکردنه تنها قیمت ها کاهش نیافت بلکه افزایشی نیز شد.

دلار همچنان در کانال ۲۵ هزار تومان
به طور مثال در بازار آزاد هم‌اکنون قیمت دلار ۲۵  هزار و ۴۵۰ تومان، یورو ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان است. این در حالیاست که اختلاف نرخ ارز در بازار آزاد و صرافی های بانکی در چند روز گدشته موجب تشکیل صف های طولانی خرید ارز مقابل این صرافی ها شد؛ و خیلی ها از این موقعیت سو استفاده کرده و سودهای هنگفتی به جیب زدند.
چرا که بازارسفته بازی در روزهای گذشته داغ بود و سرمایه داران با اجیرکردن افرادی که در خرید ارزسهمیه ای ناتوان بودند از طریق کارت ملی آنها دلارهای زیادی را خریداری کرده و از این طریق سود های سرشار بدون زحمتی بدست آوردند.البته صف‌های طولانی وجنجال‌برانگیز خرید ارز سهمیه‌ای از صرافی‌های بانکی واکنش بانک مرکزی را به‌همراه داشت و موجب متوقف‌شدن فروش ۲۲۰۰ دلار ارز سهمیه‌ای به هر فرد شد.

افزایش قیمت طلا و سکه بدنبال افزایش نرخ ارز
با افزایش قیمت ارز، قیمت طلا نیز در بازار گران شد. طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار امروز هرگرم یک میلیون و ۱۴۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان است.همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۸۳۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک میلیون و ۱۴۵ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۵۲۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۵۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.این در حالی است که دیروز قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک میلیون و ۱۳۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان است بود.

کد خبر: ۴۰٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha