۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
انتشار اوراق اختیار فروش تبعی برای حمایت از سهامداران
معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران خبر داد

انتشار اوراق اختیار فروش تبعی برای حمایت از سهامداران

گودرزی، معاون بازار شرکت بورس تهران گفت: اوراق اختیار فروش تبعی، ابزاری است که در آن عرضه کننده، اختیار فروش تعداد مشخصی از سهام پایه را به قیمت اعمال تعیین شده در اطلاعیه عرضه در تاریخ سررسید به خریدار آن می‌دهد.

به گزارش بازار، محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس تهران، افزود: مهمترین ویژگی این اوراق، تضمین حداقل سود از پیش تعیین شده و فراهم ساختن فرصت کافی برای سهامدار جهت تصمیم گیری در خصوص نگهداری یا فروش سهام است.

وی اضافه کرد: چنانچه در سررسید قیمت سهام خریداری شده توسط سرمایه گذار بیشتر از قیمت اعمال تضمین شده در اطلاعیه عرضه باشد، فرد می‌تواند سهام خود را در بازار به قیمت بالاتر به فروش رساند و الزامی به اعمال و استفاده از اختیار فروش تبعی وجود ندارد. در این حالت سرمایه گذار صرفا مبلغی را بابت دریافت این حق بیمه پرداخت کرده است.

بالعکس اگر در سررسید قیمت سهام پایه در بازار پایین‌تر از قیمت اعمال باشد، دارنده اختیار می‌تواند از حق خود استفاده کرده و سهام را به قیمت بالاتر از قیمت بازار به عرضه کننده واگذار کند. در واقع سهامداران اطمینان خواهند داشت با خرید این اوراق، ریسک نوسانات منفی سهام خود را پوشش خواهند داد.

گودرزی ادامه ادامه داد: از مهمترین نکات در خصوص معاملات این اوراق می‌توان به الزام داشتن سهام پایه در پایان هر روز معاملاتی و رعایت محدودیت‌های اعلامی برای هر کد معاملاتی اشاره کرد.

همچنین وی گفت: سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که در پایان هر روز به صورت سیستمی، تعداد اوراق تبعی تحت مالکیت سرمایه گذار با مانده سهام شخص مقایسه و کنترل می‌شود. مجموع تعداد اوراق اختیار فروش تبعی تحت مالکیت هر خریدار در پایان هر روز معاملاتی، حداکثر باید به تعداد کل سهام پایه متعلق به وی با رعایت محدودیت‌های معاملاتی اعلام شده در اطلاعیه عرضه باشد. در غیر این صورت، اوراق اختیار فروش تبعی مازاد، فاقد اعتبار بوده و مبلغ پرداختی توسط خریدار (مبلغ پرداختی بابت خرید اوراق اختیار فروش تبعی) پس از کسر هزینه‌های مربوطه، به عنوان خسارت به عرضه کننده تعلق می‌گیرد. به عنوان مثال اگر شخصی ۱۰۰۰ سهم بانک صادرات را دارد، صرفا مجاز است ۱۰۰۰ برگه اوراق اختیار فروش تبعی بانک صادرات را خریداری کند. در صورت خرید بیشتر از این تعداد، مازاد خریداری شده هیچ اعتباری در زمان اعمال نخواهد داشت. همچنین اگر سقف خرید برای هر کد معاملاتی درنظر گرفته شد باشد، فرض کنید در مثال فوق، سقف خرید ۵۰۰ برگه باشد، در این صورت علیرغم داشتن ۱۰۰۰ سهم از سهام بانک صادرات، سرمایه گذار باید تنها اقدام به خرید ۵۰۰ برگه اوراق اختیار فروش تبعی کند.

معاون بازار شرکت بورس تهران افزود: سرمایه گذاران فقط در تاریخی که در اطلاعیه عرضه اعلام می‌شود (سررسید) می‌توانند اقدام به اعمال اوراق کرده و منوط به ارائه درخواست اعمال از سوی دارنده اوراق اختیار فروش تبعی از طریق کارگزار مربوطه به بورس مطابق با زمانبندی، فرمت و رویه اعلامی در اطلاعیه عرضه است و در صورت عدم ارائه درخواست از سوی سرمایه گذاران (دارندگان اوراق) در مهلت مقرر، اوراق اختیار فروش تبعی، اِعمال‌نشده تلقی می‌شود و عرضه کننده مسئولیتی در خصوص عدم اعمال دارنده اوراق ندارد.

وی گفت: به منظور آشنایی هرچه بیشتر سرمایه گذاران، بورس تهران دوره‌های مجازی آشنایی با اوراق اختیار فروش تبعی را از هفته آینده برگزار خواهد کرد و زمان برگزاری این دوره‌ها از طریق تارنمای رسمی بورس، اعلام می‌شود. همچنین جزوه آموزشی در این خصوص در دست تهیه است که به زودی در اختیار فعالان بازار قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۴۰٬۷۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین برخوداروحید IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      0 0
      باسلام وعرض ادب متاسفانه به دلیل زیان زیاد منم بی تجربه بودم مقدار زیادی اوراق تبعی از هخود و ذوب تبعی خریدم حالا ممنون میشم واسه رضای خدا کمکم کنید لغوشون کنم