۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
لوازم خانگی در تونل گرانی؛  وقتی دست دلالان در بالا بردن قیمتها باز است
بازار گزارش می دهد؛

لوازم خانگی در تونل گرانی؛ وقتی دست دلالان در بالا بردن قیمتها باز است

اصفهان- چندی پیش در سکوتی باور نکردنی قیمت لوازم خانگی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافت، دلیل این افزایش غیررسمی چندان مشخص نیست و بسیاری از کارشناسان علت اصلی این گرانی ها را بر دوش دلالان می اندازند.

دریا قدرتی پور؛  بازار- هنوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ نرخ رسمی برای کالاهای خانگی تعیین نشده است، اما این قیمت ها هستند که راه خود را می روند و بازار را به دست گرفته اند برندهایی که گاهی اینقدر گران هستند که مشتریان خاص خود را می طلبند و این در مورد اجناس و کالاهای کره ای به خوبی صدق می کند.

در این میان مردم به دنبال اجناسی می گردند که در عین داشتن قیمت مناسب خدمات پس از فروش هم داشته باشد؛ خیابان حافظ اصفهان، بورس لوازم خانگی است. همان خیابان شلوغی که مردم ویترین به ویترین می گردند تا جنس مورد نیازشان را تهیه کنند، اما وقتی گرانی یقه این خیابان را بگیرد، مغازه ها تقریبا ساکت و بی عبورند، در این حالت اگرچه ساعتی از بعدازظهر گذشته و خیابانها از آدم و ماشین پر شده باشد، اما فروشگاههای این خیابان برخلاف سالهای گذشته همچنان خالی از مشتریانی است که در دوران کرونا هم کمتر به این خیابان سر می زنند.

وقتی گرانی نیز برخی مردم را از صرافت خرید جنس خارجی نمی اندازد
البته در این شرایط نیز هستند افرادی که قرار است جهیزیه شان را دو برابر قیمت دو سه ماه پیش بخرند، چرا که گرانی بنزین و بلافاصله پس از آن بالا رفتن دلار و طلا و کرونا دست دلالان را باز گذاشته تا قیمت ها از پله صعود بالا برود؛ در این میان فروشندگان ترسی از گرانیهای بازار ندارند چراکه به گفته مغازه داران برخی مردم تنها جنس خارجی می خرند.

اولین مغازه ای که در خیابان حافظ به آن سر می زنیم نمایندگی فروش یکی از لوازم خانگی های معروف و اما گران را دارد. مرد فروشنده به خبرنگار بازار می گوید: این مارک از ابتدا ۱۵ درصد از سایر مارک ها گران تر بوده است. اما در چند ماهه اخیر رشد بسیار بالایی داشته است.

علی یاسا می گوید: جنس خارجی روی دستمان نمی ماند چرا که مردم به کیفیت اهمیت می دهند نه قیمت؛ البته اجناس داخلی هم مشتری های خاص خودش را دارد چرا که همه مردم توانایی خرید جنس خارجی ندارند.

خانمی که در حال قیمت کردن یک مارک داخلی از لوازم خانگی است با این گفته فروشنده مخالفت کرده و به بازار می گوید: این گفته  فروشنده درباره کیفیت به درد کسانی می خورد که دستشان به دهنشان می رسد، از سویی بسیاری از اجناس داخلی نیز کیفیت خوبی دارند و برعکس بسیاری از مارکهای خارجی دیگر خوشنامی گذشته را ندارند.

تهیه لوازم خانگی معمول در جهیزیه حتی از انواع داخلی نیز  بار سنگینی بر دوش خانواده هاست که بدون وام و قرض کسی از پس آن بر نمی آید

اجناس کم قیمت تر، سبد جهیزیه پربارتر
میترا افزود: من ترجیح می دهم در این گرانیهای سرسام آور کالا، قیمتهای پایین تری را انتخاب کنم تا بتوانم اقلام بیشتری را در سبد جهیزیه جای دهم و صد البته در انتخاب اجناس داخلی و یا حتی خارجی دقت لازم را به کار خواهم بست و از سر قیمت درباره یک کالا قضاوت نخواهم کرد.

وی آهی می کشد و ادامه می دهد: البته اکنون تهیه لوازم خانگی معمول در جهیزیه حتی از انواع داخلی نیز  بار سنگینی بر دوش خانواده هاست که بدون وام و قرض کسی از پس آن بر نمی آید.

میترا خواستار توجه و نظارت مسئولان به بازار لوازم خانگی شد و تصریح کرد: این اجبار به خرید مردم نباید موجب خوش خیالی و بی مسئولیتی مسئولانی شود که در زیر نگاه آنها اتفاقا هر بار قیمتهای کالاهای مختلف بالا و بالاتر می رود؛ لوازم خانگی که جای خود را دارد.

گرانی سرسام آور، بی خیالی فروشندگان و شکل گیری احتکار پنهان
آری قیمت ها یک دفعه سر به فلک کشیده و متهم اصلی دلار است، در این میان فروشنده ها ککشان هم نمی گزد آنها می گویند اگر خریدار هم نباشد جنس ها نه می گندد و نه از بین می رود بلکه کنار انبارها می ماند تا چند ماه دیگر باز با قیمت بالاتری فروخته شود و بدین شکل نوعی از احتکار پنهان شکل می گیرد که خود در افزایش دیگر باره لوازم خانگی تاثیرگذار است و در این میان طبیعی است که خانواده ها راه گریزی از خرید لوازم خانگی مورد نیاز برای خود یا فرزندانشان از هر راهی ندارند.

هنوز هم باید دلار را با نرخ آزاد خریداری کنیم و این صرفه اقتصادی ندارد که کالا را با قیمت سابق عرضه کنیم، حتی اگر خرید قبلی باشد

یکی دیگر از فروشندگان در بازار عمده‌فروشان و واردکنندگان اصفهان از عدم دریافت ارز دولتی و بروکراسی‌های پیچیده آن شاکی است.

 مجید درباره این موضوع به خبرنگار بازار گفت: هنوز هم باید دلار را با نرخ آزاد خریداری کنیم و این صرفه اقتصادی ندارد که کالا را با قیمت سابق عرضه کنیم، حتی اگر خرید قبلی باشد.

وقتی از وی می پرسم که آیا اطلاع دارد که  این هزینه ها کمر خانواده هایی که دختر دم بخت دارند را می شکند و آرزوهای چشم به راه پدر و مادرها را تبدیل به غم می کند و از وی راهکاری برای رفع این مشکل می خواهم، شانه ای بالا می اندازد و می گوید: خانم محترم ما هم زن و بچه و هزار و یک مشکل و گرفتاری در زندگی خود داریم؛ مشکلات را افراد دیگری رقم زده اند و همان ها هم بروند حلش کنند.

سعادت خانمی ۵۸ ساله است که شاهد این بحث می شود، وی از  افرادی است که این مقوله را از نزدیک لمس کرده است چرا که وی سه دختر دارد که هر کدامشان خواستگاران جورواجور دارند و یکی از آنها در آستانه ازدواج است.

وی گرهی به ابرو می اندازد، نگاهی به فروشنده می اندازد و تنها به ذکر این نکته بسنده می کند که پدرشان یک کارمند ساده است، از کجا بیاورد در این گرانی سرسام آور سه دوره جهیزیه تهیه کند؛ از قدیم رسم بوده جهیزیه می داده اند و  ما نمی توانیم  آنها را دست خالی روانه خانه بخت کنیم.

بازار پر است از عروس و دامادهایی که با بودجه‌های مشخص به بازار آمده‌اند، اکنون توانایی خرید بخشی از جهیزیه‌ خود را ندارند، در واقع  مردم با برنامه‌ریزی و جمع و جور کردن پس‌اندازهای خود وارد بازار شده‌اند، اما با گرانی کالاها مواجه شده‌اند، درحالی که شاید چند ماه گذشته اگر برای خرید به بازار مراجعه می‌کردند، می‌توانستند اجناس را ارزانتر خرید کنند.

در این شرایط واردکنندگان کالا نیز علت این گرانی سرسام آور را عدم تحویل ارز دولتی از سوی بانکها و گرانی در بازار لوازم خانگی جهانی عنوان می کنند.

امپراطوری صفر و یک در نمایندگی فروش مارک لوازم خانگی کره ای
چند مغازه جلوتر، نمایندگی فروش یکی از مارک های پر مخاطب کره ای است. اینجا صفر و یک ها هستند که امپراطوری می کنند و بازار را می چرخانند تا نام خارجی را با خود یدک بکشند.

فروشنده این مغازه برخلاف بقیه اما می نالد و به بازار می گوید: با بالا رفتن قیمت دلار خیلی کالاها صعود قیمتی تا چند برابر را پیدا کرده اند؛ ما هم تقصیری نداریم بالاخره باید نان بخوریم؛ سپس دستش نشانه می رود به مغازه اش که پر است از برندهای معروف و ادامه می دهد: برای اینجا هر ماه کلی اجاره می دهم با این گرانیها دخلمان به خرجمان نمی رسد.

وی اضافه می کند: گرانی ها توان خرید را از مشتریها گرفته و ما را هم گرفتار کرده است.

تغییر روز به روز قیمت ها
پیچ خیابان را که طی کنی بقیه مغازه ها نیز دست کمی ندارند و یا با توجه به نوع برند خود از خلوت هم خلوت تر هستند و یا مشتریان دست خالی از آنها بیرون می آیند به امید یافتن فروشگاهی با قیمت ها یا شرایط بهتر برای خرید.

خرید جهیزیه کامل دیگر برای یک خانواده متوسط امکان پذیر نیست، وقتی تمامی کالاهای ایرانی ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند دیگر مردم ترجیح می دهند از جهیزیه های سنگین بپرهیزند

از اولین مغازه دار که می پرسی قیمت لوازم خانگی در این چند ماه چقدر تغییر کرده و یک خانواده چقدر باید برای خرید یک جهیزیه بپردازد، می گوید: خرید جهیزیه کامل دیگر برای یک خانواده متوسط امکان پذیر نیست، وقتی تمامی کالاهای ایرانی ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند دیگر مردم ترجیح می دهند از جهیزیه های سنگین بپرهیزند.

وی ادامه می دهد: قیمت ها روز به روز تغییر می کند اگر تا چند وقت پیش یخچالی مثلا با فلان مارک ۱۲ میلیون تومان بود حالا باید با همان مارک ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خریداری کنی حالا تغییر نرخ ها پایشان را روی پدال گرانی گذاشته اند و بدون ترمز می تازند.

افزایش قیمت اجناس ایرانی بیشتر از خارجی است
یکی دیگر از مغازه داران که سال ها کارش خرید و فروش لوازم خانگی است، می گوید: افزایش قیمت مارک های کره ای و آلمانی دروغ است؛ همه کالاهای ۱۰۰ درصد گران شده است اما جنس های ایرانی بیشتر.

پس از پشت سر گذاشتن ساعتی در بازار لوازم خانگی و سر و کل زدن با فروشندگان و قیمت های عجیب و غریب به سراغ نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان می رویم.

وی با تایید وضعیت گرانی غیرمعمول لوازم خانگی در شرایط کنونی به بازار گفت: هم اکنون به دلیل کرونا فروش لوزام خانگی کاهش یافته است، اما دلیلی که باعث افزایش قیمت ها شده است کاهش لوازم خانگی خارجی است.

افزایش قیمتهای بدون دلیل است
حسین عبدلی اضافه می کند: به خاطر وجود کرونا بسیاری از مردم در قرنطینه به سر می بردند و این بازار کساد شد، اما با رواج دوباره خرید و فروش لوازم خانگی شاهد افزایش قیمت هایی بودیم که بدون دلیل است و مردم باید در این زمینه نسبت به تخلفات واکنش نشان داده و خبر بدهند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت‌های تولید لوازم خانگی رو به افزایش است و به سرعت جای واردات این کالاها با تولیدات داخلی گرفته می‌شود.

حسین مدرس خیابانی چندی پیش در حاشیه جلسه اقتصادی دولت در جمع خبرنگاران افزود: یکی از شرکت‌های تولیدکننده تلویزیون به ظرفیت تولید ۷۰۰ هزار دستگاه در سال رسیده است.

وی اظهار کرد:‌ ظرفیت‌های خوب دیگری در سایر اقلام لوازم خانگی نصب شده یا در حال نصب است.

مدرس خیابانی بیان‌ داشت: بازار کنونی لوازم خانگی تحت تاثیر شاخص‌های کلان اقتصادی و به‌ خصوص اتفاقاتی که در حوزه ارز، تورم و غیره می‌افتد، است.

وی گفت: البته وقتی دستمزدها و هزینه‌های تولیدکنندگان افزایش می‌یابد، نمی‌توان با سرکوب قیمت‌ها از این رویه جلوگیری کرد، اما در عین حال افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها نیز قابل قبول نیست.

سرپرست وزارت صنعت اظهار : ‌به نظر می‌رسد بازار لوازم خانگی در آینده نزدیک به تعادل برسد.

مدرس خیابانی اضافه کرد: در بخش تقاضای لوازم خانگی، برخی فروشندگان و عرضه کنندگان از عرضه کالاهای خود ممانعت کرده و احتکار می‌کنند که در این زمینه سازمان حمایت به دنبال نظارت و کنترل هر چه بیشتر بازار است.

برخی تولیدکنندگان به دلیل فضای خاص حاکم بر بازار، انتظار افزایش قیمت‌های چند برابری دارند، اما اکنون بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته در این مقطع مجوز افزایش قیمت به آنها داده شده است

وی بیان‌ داشت: این نظارت به دو شیوه نظارت بر انبارها و مراکز نگهداری و همچنین نظارت بر قیمت‌ها انجام می شود.

مجوز افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها
مدرس‌خیابانی ادامه ‌داد: برخی تولیدکنندگان به دلیل فضای خاص حاکم بر بازار، انتظار افزایش قیمت‌های چند برابری دارند، اما اکنون بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته در این مقطع مجوز افزایش قیمت به آنها داده شده است.

وی گفت: تامین لوازم‌خانگی و توزیع آن بین اقشار هدف از جمله زوج‌های جوان و افراد تحت حمایت کمیته امداد، بهزیستی و غیره، از جمله این برنامه‌هاست که در جلسه روز دوشنبه ستاد تنظیم بازار مطرح می‌شود تا کارخانجات سبد ویژه‌ای از لوازم‌خانگی را در اختیار این اقشار قرار دهند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز معتقد است که تقاضا به اندازه کافی وجود دارد اما مردم قدرت خرید ندارند و باید با شیوه‌هایی از جمله کاهش هزینه‌های تمام شده کاری کرد تا مردم لوازم خانگی را با قیمت مناسب بخرند.

حسین مدرس خیابانی در این ارتباط می گوید: برخی شرکت‌های بزرگ در حال تدارک برای در نظر گرفتن تسهیلات و شرایط ویژه برای برخی اقشار هدف از جمله زوج‌های جوان، جامعه هدف کمیته امداد و بهزیستی هستند.

بازار لوازم خانگی کشش گرانی بیشتر را ندارد
وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم افزود: این بازار کشش گرانی بیشتر را ندارد و بنابراین تولید کنندگان و فروشندگان هم باید منتظر بمانند تا قیمت های رسمی برای گران تر شدن کالاها اعلام شود نه اینکه خودشان  اقدام به گرانی کالاها کنند و باید با سیاست های درست این مشکل را هم حل کرد.

در چنین شرایطی برخی کارشناسان معتقد هستند که یکی از راه های رفع مشکل گرانی لوازم خانگی انباشته کردن بازار از لوازم خانگی داخلی است تا با حمایت از تولیدکنندگان هم امکان دسترسی به شعار سال و جهش تولید فراهم شود و هم قیمت لوازم خانگی با توجه به وفور در بازار و حمایت از تولیدکننده کاهش پیدا کند، موضوعی که مورد تایید مدرس خیابانی هم هست.

سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه در حال حاضر ترکیب لوازم خانگی در کشور با قبل بسیار متفاوت است و بخش عمده ای از لوازم خانگی موجود در بازار از محل تولیدات داخلی تامین می شود، تاکید کرد: اگر روی تامین مواد اولیه و رفع مسائل و مشکلات تولیدکنندگان تمرکز شود به راحتی می توان بازار لوازم خانگی را تامین کرد و شکاف خروج کالاهای خارجی از بازار را پر کرد.
واردات لوازم خانگی ممنوع است

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه واردات لوازم خانگی ممنوع است، بیان داشت: در سال جهش تولید، برنامه وزارت صمت بر این اساس استوار است که علاوه بر اینکه تولید لوازم خانگی به اندازه سال گذشته باشد بلکه با برنامه ریزی برای افزتیش تولید  بتوان نیازهای مردم را تامین کرد.

مردم بی صبرانه منتظر کاهش قیمت ها هستند و به همین خاطر بازار لوازم خانگی در رکود به سر می برد، رکودی که حالا باید در جیب های خالی مردم از آن سراغ گرفت، زیرا آنها ترجیح می دهند عطای جنس گارانتی دار با خدمات پس از فروش آن را به لقایش ببخشند و سر از شهرهای مرزی ایران دربیاورند تا جنس ارزانتری بخرند، بدون اینکه خدماتی در پی آن باشد.

کد خبر: ۴۰٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha