۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
نرخ ارز در ساختار بانک مرکزی تعیین می‌شود
مدیر شبکه رادیویی اقتصاد:

نرخ ارز در ساختار بانک مرکزی تعیین می‌شود

مهدیاراسماعیلی، مدیر شبکه رادیویی اقتصاد گفت: این‌ که رئیس کل بانک مرکزی نرخ فعلی بازار ارز را قبول نداشته باشد، جمله‌ای نادرست و غیر واردی را ادا کرده است.

به گزارش بازار، محمدرضا مهدیاراسماعیلی با اشاره به وضعیت بازار بورس در هفته گذشته، گفت: تمدید پذیره‌نویسی پالایش یکم – دارا دوم – در هفته اخیر یکی از مهم‌ترین اتفاقات بازار بورس بود.

وی افزود: اکثر گرفتاری‌های بازار سرمایه، از تاخیر عرضه etf های دارا دوم نشات می‌گیرند.

مدیر شبکه رادیویی اقتصاد با اشاره به این که در هفته گذشته وزارت نفت از عرضه نمادهای پالایشی خودداری کرد، اظهار داشت: پذیره‌نویسی دارا دوم در بازار بورس به نوشداری بعد از مرگ سهراب مبدل شد.

وی با اشاره به این که تقاضا برای پذیره‌نویسی دارا دوم کم است، توضیح داد: در حال حاضر بازار سرمایه باید این پذیره‌نویسی را تمدید کند، در حالی که کلِ سهام دارا دوم می‌توانست در عرض یک هفته به فروش برسد.

محمدرضا مهدیاراسماعیلی با اشاره به قیمت‌های خودرو، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از اخبار و موضوعات مرتبط به قیمت خودرو به حاشیه اختلاف قیمت خودرو در شرکت و بازار مربوط می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ما از زیان‌های ۳۰ هزار میلیاردی شرکت‌های خودروساز خبر می‌شنویم و این اخبار در نوع خودشان موضوعاتی شگفت‌انگیز هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ ما در بازار سرمایه تلاش می‌کنیم تا با مصرف صندوق توسعه ملی ۱۰ هزار میلیارد به این بازار بیاوریم و از طرفی دیگر به راحتی از یک زیان ۳۰ هزار میلیاردی صحبت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: غیر شفاف‌ شدن بازار خودرو – عدم امکان درج قیمت برای فروش – باعث می‌شود روند مثبت سخت‌تری در این بازار به راه بیافتد.

محمدرضا مهدیاراسماعیلی افزود: قیمت شرکت کم‌تر از نصف قیمت واقعی خودرو است.

وی ادامه داد: قیمت واقعی خودرو نسبت به قیمت شرکت، حدود ۵۵ درصد یا ۱۰۵ درصد گران‌تر است.

مدیر شبکه رادیویی اقتصاد با اشاره به صف‌های طولانی بازار ارز در هفته اخیر، توضیح داد: به اعتقاد برخی از کارشناسان صف‌های طولانی بازار ارز به دلیل ریزش‌های بازار بورس تشکیل شده‌اند.

وی افزود: افرادی که با رویکرد سرمایه‌گذاری کوتاه مدت به بازار بورس وارد شده بودند، با ریزش‌های هفته اخیر منابع خود را از این بازار خارج کردند و به سمت بازار ارز رفتند.

مهدیاراسماعیلی اضافه کرد: خروج سرمایه‌گذاران کوتاه مدت از بازار سرمایه باعث شد تا روند ریزشی بازار بورس شدت بگیرد.

وی با بیان این که نرخ ارز در ساختار بانک مرکزی تعیین می‌شود، تاکید داشت: این‌ که رئیس کل بانک مرکزی نرخ فعلی بازار ارز را قبول نداشته باشد، جمله‌ای نادرست و غیر واردی را ادا کرده است.

این استاد دانشگاه افزود: بهتر است به جای قبول نکردن، در حداقل‌ترین کار اعتبار قیمت ارز در بازار را به رسمیت بشناسیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند افزایش قیمت خودرو در کشور، توضیح داد: از زمانی که خودرو در ایران به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شد، افزایش قیمت بیشتری را تجربه کرد.

محمدرضا مهدیاراسماعیلی ادامه داد: در حال حاضر در بازار خودروهایی وجود دارند که کار نکرده‌اند – صفر هستند – اما دو سال پیش خریداری شده‌اند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بازار خودرو اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۱۲ درصد قیمت خودرو به حقوق و دستمزد نیروی کار مربوط می‌شود.

کد خبر: ۴۰٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha