۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
ضرورت دانش بنیان شدن اقتصاد کشور/ اتفاق‌های خوبی در حال رقم خوردن است
معاون رئیس‌جمهور:

ضرورت دانش بنیان شدن اقتصاد کشور/ اتفاق‌های خوبی در حال رقم خوردن است

بوشهر- معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه راه‌اندازی واحد ۲۰ هزار تنی تولید کک سوزنی در عسلویه پاسخی قاطع در برابر تحریم آمریکا است، گفت: اقتصاد کشور باید بر پایه فناوری و دانش بنیان شود.

به گزارش خبرنگار بازار، سورنا ستاری صبح شنبه در نخستین روز از دهه فجر در آیین آغاز عملیات اجرایی واحد ۲۰ هزار تنی تولید کک سوزنی در عسلویه اظهار داشت: بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای در صورت طراحی و لایسنس، تأمین مواد و تجهیزات از خارج بر زمین می‌ماند که برای رفع این معضل اتفاق‌های خوبی در صنعت نفت در حال رقم خوردن است.

وی تصریح کرد: آمریکا از یک ماه پیش ایران را از تأمین کک سوزنی تحریم کرده است و آغاز به کار این واحد در آینده نزدیک پاسخی قاطع در برابر این تحریم‌ها برای بی‌اثر کردن آن‌ها با اتکا به توان متخصصان داخلی است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اضافه کرد: کارخانه تولید هگزان در قالب مجتمع پتروشیمی نمونه دیگر برای بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا است که قرار است چهار تا پنج ماه آینده خط تولید آن وارد مدار شود.

ستاری بیان کرد: در این واحدها همه لایسنس، طراحی، قطعه‌ها، ماشین‌سازی، پمپ و کمپرسورهای ساخت متخصصان داخلی است که یک اتفاق بزرگ در صنعت نفت است.

وی تأکید کرد: در این صنعت اگر طراحی‌ها و ماشین‌سازی‌ها توسط متخصصان داخلی انجام شود آن موقع است که می‌توان ادعا کرد صاحب علم، دانش و فناوری موردنیاز این بخش شده‌ایم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: عسلویه نماد یک حرکت بی‌نظیر در سطح دنیا است زیرا در ۲۰ سال این اتفاق‌های بی‌سابقه در دنیا از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری و کارخانه‌های متعدد، پالایشگاه‌های گاز و مجتمع‌های پتروشیمی در منطقه احداث‌شده است.

در مرحله نخست کارخانه کک سوزنی ۱۰ هزار تن و در آینده نزدیک ۲۰ هزار تن وارد مدار تولید می‌شود و میزان سرمایه‌گذاری این واحد ۱۰ میلیون یورو برآورد شده است.

کک نفتی یا همان Petcoke یکی از محصولات مجتمع‌های پالایش نفت محسوب می‌شود و بسته به نوع کیفیت و شکل فیزیکی به نام‌های مختلفی شناخته می‌شود که با توجه به فرایندهای به‌کارگیری شده، شرایط عملیاتی و خواص خوراک به‌کارگیری شده کک تولیدی متفاوت خواهد بود.

بازدید از طرح‌های تولیدی شرکت دانش بنیان هلدینگ اچ ان تی در پتروشیمی تخت جمشید، طرح سلول‌های الکترولایزر پتروشیمی مبین، کاتالیست‌های واحد آروماتیک پتروشیمی نوری، روند فعالیت پتروشیمی جم و بازدید از شرکت‌های مرکز رشد شهرستان کنگان و شرکت در جلسه رونق تولید و اقتصاد دانش بنیان از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به شهرستان‌های عسلویه و کنگان در جنوب استان بوشهر است.

کد خبر: ۴٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha