۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
۸ راهکار برای دور زدن روند نزولی در بازار سهام
«وال استریت» بررسی کرد

۸ راهکار برای دور زدن روند نزولی در بازار سهام

اصولا ماه می(اردیبهشت-خرداد) برای بازارهای جهانی با یک مثال همراه است: در ماه می بفروش و فرار کن! اما در برخی سال ها مثل سال ۲۰۱۴ میلادی این مثال مصداق نداشت.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، «جان سی آگ» در نشریه وال استریت در خصوص رفتار سهامداران در سال ۲۰۱۴ میلادی و نحوه کنترل بازار در روزهای پرتنش بازار سهام به ۸ مورد اشاره کرد که در ذیل این گزارش به صورت مختصر در خصوص آن توضیح خواهیم داد.

طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۴ میلادی با وجود تنش شدید در بازارهای جهانی و افت شاخص ها در ماه می، در حدود ۵۸ درصد از سهامداران با وجود هیاهو و نگرانی، تمایلی به فروش سهام خود نداشتند و تنها ۲۷ درصد از سهامداران، سهام خود را به فروش رساندند.

بسیاری از سهامدارانی که سرمایه زیادی در بازارهای سهام دارند ، حتی بسیاری از مدیران صندوق های سرمایه گذاری و مدیران پرتفو، از آسیب روند نزولی پی در پی شاخص ها، در امان نیستند . اما سوالی که در این میان مطرح است این است که چگونه از سرمایه خود در برابر آسیب بازار محافظت کنیم؟

اگر شاخص ها در حدود ۱۰ یا ۲۰ درصد درکوتاه مدت ریزش داشته باشد چه ترفندی را باید اجرایی کنیم تا از آسیب مصون بمانیم؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند در این موقعیت باید از بازار خارج شویم و تا حدود دو سال بعد هم به این بازار برنگردیم. اما آمار چیزی دیگری می گوید: در سال ۲۰۰۹ بازار آمریکا با افت شدیدی مواجه شد اما در ماه مارچ همان سال این روند نزولی، به روند صعودی تبدیل شد و در حدود ۶۳ ماه شاخص اس اند پی در مدار مثبت حرکت کرد و در این مدت نزدیک به ۲۰۰  درصد بازدهی داشت.

کارشناسان معتقدند روند نزولی تا میانگین ۱۰ درصد در واقع، یک روند اصلاحی است اما وقتی به ۲۰ درصد نزدیک شد می توان از آن به بازار خرسی تعبیر کرد. راهکارهای متفاوتی در بازارها وجود دارد که از ورود به بازارهای خرسی جلوگیری کند که در این میان به ۸ مورد آن اشاره می کنیم :

۱-ذخیره سود کنید
صاحب نظران، تارگت های خود را بر روی شاخص های اس اند پی  روی ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد ترسیم کرده اند. این در حالی است که این شاخص در آخرین جمعه ماه مارچ از مرز ۱۹۲۰ واحد گذر کرد و شاخص داوجونز در حال عبور از چالش ۱۶۷۰۰ واحد بود. اگر می خواهید سود خود را در بازارهای سهام حفظ کنید اما نگران افت های پی در پی هستید باید به پرتفوی خود سر و سامان دهید!

به نظر می رسد که شما در دوره های قبل سودهای مناسبی را کسب کرده اید پس، طمع نکنید، سودهای دوره ای خود را خارج و اصل پول سرمایه گذاری خود را در بازار حفظ کنید. به این ترتیب، با افت بازار نگران از دست دادن سودهای گذشته خود نخواهید بود. این کاهش سود می تواند از ۱۰ درصد یا ۲۰ درصد شروع شده و به تدریج دستور خروج درصدهای بیشتری از سود شما از پرتفوی سرمایه گذاری تان باشد. به این طریق می توانید با افت بازار، سهام ارزنده ای را که با افت قیمت همراه شده اند بازخرید کنید و از منافع آن سود کسب کنید.

۲-ابزار پوت آپشن، دوست شماست
یکی از ابزارهای بسیار مفید در دوران صعودی بازار فروش آپشن(پوت آپشن) است. این ابزار به بیمه پرتفو سرمایه گذاری نیز معروف است. خرید اختیار فروش (پوت آپشن) این اختیار را به سهامدار ما می‌دهد تا زمانی که ارزش سهم بیش از ۱۰  درصد فروبریزد یا حتی به صفر برسد، قرارداد خود را اعمال کرده و زیان خود را دقیقاً در همان ۱۰ درصد نگه دارد. اما درصورتی‌که قیمت سهم تا شش ماه آینده صعودی بود، واضح است که ارزش سهم‌سهامدار بیشتر شده و عقلانی نیست که با اعمال قرارداد اختیار فروش (پوت آپشن) خود، سهم‌هایش را به قیمت پایین‌تر (یعنی قیمت اعمال درج‌شده در قرارداد) به فروش برساند.

۳-با کال آپشن، پول بیشتری به دست آورید
 ابزاری که بسیاری از سرمایه گذاران می توانند از طریق آن سودهای بسیار زیادی را نصیب پرتفوی خود کنند کال آپشن است. اختیار خرید، قراردادی است که طی آن خریدار حق خرید دارایی مشخصی را (مبلغ مشخصی و معینی سهام، اوراق و …) در قیمتی خاص و تا قبل از زمان سررسید دارد. شایان ذکر است که خریدار این قرارداد این حق را برای خود محفوظ داشته ولی برای خرید اجباری ندارد.

در این قرارداد خریدار تنها زمانی سود می‌کند که قیمت دارایی تا سررسید و یا قبل از آن بیشتر از قیمت قرارداد باشد و تنها در آن زمان است که خریدار تصمیم به خرید دارایی می‌گیرد. در این قرارداد چنانچه خریدار تصمیم به اجرای قرارداد بگیرد فروشنده ملزم به اجرای قرارداد و فروش دارایی است.

۴-کاست لست کولارز فقط برای تزئین نیست
یکی از استراتژی هایی که کمتر کسی سراغ آن رفته است کاست لست کولار است که طی آن پورتفوی شما و معاملات پوت آپشن و کال آپشن شما توسط شخص دیگری بیمه می شود . البته هزینه بیمه پرتفو به صورت کولارز خیلی کمتر از بیمه شرکت های بیمه ای است. به این ترتیب سرمایه گذار از طریق خرید اعتباری و فروش کال آپشن ها ، ضررهای آتی شما را ضمانت می کند .

۵- زمین مسابقه را کوچک کنید
اینکه شما در پرتفوی خود از هر صنعتی یک سهم داشته باشید هنرمندی نیست ! درست است که تمامی کارشناسان و معامله گران معتقد هستند که همه تخم مرغ ها نباید در یک سبد باشد. اما این به این معنا نیست که شما تمامی صنایع بازار را درو کنید و از هر کدام از صنایع، یک گوشه پرتفو را پر کنید ! دقت کنید که هر صنعتی ارزش خرید را ندارد. نباید حتما در پرتفوی شما ۱۵ سهم کوچک و بزرگ از ۱۵ صنعت کوچک و بزرگ وجود داشته باشد! پنج صنعت برتر بازار را انتخاب کنید و دارایی خود را بین این پنج صنعت تقسیم کنید. به این ترتیب کنترل پرتفو برای شما راحت تر خواهد بود و از طرف دیگر، خطر سقوط یک صنعت می تواند موجب رشد صنعت دیگر در پرتفوی شما شود.

۶-این یک سریال نیست! پرتفوی شماست
این عادت که شما روزانه به پرتفوی خود سر می زنید و مانند سریال تلویزیونی به آن نگاه می کنید و در انتظار تغییر در اعداد آن هستید کار بسیار نادرستی است! برای خود هدف تعیین کنید: من می خواهم بازدهی خود را از بازار سهام در ۶ ماه آینده به ۵ برابر میزان سرمایه گذاری اولیه ام برسانم ! این یک هدف است. آن را در گوشه ای از دفترچه خود یادداشت کنید. لازمه این هدف چک کردن هر روزه و هر ثانیه پرتفو نیست! شما می توانید ماهانه نیز پرتفوی خود را چک کنید. اما باید دقت کنید که صنایعی را انتخاب کنید که در ۶ ماه آینده، سود مورد نظر را به شما برساند. انتخاب درست، نشانه تبحر و مهارت شماست.

۷-از یک مشاور برای سرمایه گذاری انتخاب کنید
این که شما مهارت ها و شمه های لازم برای سرمایه گذار شدن را ندارید ایراد شما نیست ! شاید شما ذاتا یک هنرمند باشید ! یک ورزشکار حرفه ای باشید! یک مدیر موفق باشید! اما یک سرمایه گذار نباشید پس با تمرین و ممارست هم نمی توانید خود را به یک سرمایه گذار حرفه ای تبدیل کنید. کار را به کاردان بسپارید. سرمایه از شما، کار از کاردان و مشاور. به این ترتیب نگرانی از دست دادن سرمایه خود را ندارید و طبق قراردادی که با مشاور سرمایه گذاری خود وضع می کنید می توانید آسوده خیال به روند روزانه زندگی خود ادامه دهید .

۸-از افراد قدیمی استفاده کنید
این که پدربزرگ های ما همیشه به بانک ها اعتماد بیشتری داشتند نشان از عدم آشنایی آنها با دیگر ابزارهای معاملاتی است. می توانید شما به عنوان نوه ها، به جای استفاده از سودهای بانکی ، اوراق مشارکت بانکی خریداری کنید. به این ترتیب که هم سهم خریداری کنید هم اوراق مشارکت بانکی. این روش سرمایه گذاری موجب می شود هم از منفعت دو روش سرمایه گذاری بهره ببرید و هم می توانید ریسک افت قیمت سهام خود را از طریق بازدهی اوراق مشارکت تامین کنید.

کد خبر: ۴۰٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha