۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
 دلار در کانال ۲۵ هزار تومان یورو در مرز ۳۰ هزار؛ هر ریزشی، رویشی دارد
تحلیل «بازار» از بازار فردوسی

دلار در کانال ۲۵ هزار تومان یورو در مرز ۳۰ هزار؛ هر ریزشی، رویشی دارد

قیمت انواع ارز و سکه امروز در حالی افزایش یافت که اقتصاددانان این رشد قیمتی را ناشی از ورود سرمایه گذاران شکست خورده بورسی به این بازار و تبعات منفی سیاست بانک مرکزی در تزریق ارز سهمیه ای به صرافی ها عنوان می کنند.

اسدالله خسروی؛ بازار: جمع شدن صف خرید ارز ارزان سهمیه ای از صرافی بانکها به همراه کوچ سرمایه گذاران غیر حرفه ای بورسی که با ریزش شاخص ها به بازار ارز و سکه آمده اند، باعث شده است تا این بازارها متحرک و فعال شوند و با مواجه با رشد تقاضا، قیمت ها افزایشی شود.
افزایش قیمتی که دلار را در کانال ۲۵ هزارتومان نشاند و نرخ سکه را در مرز ۱۲ میلیون تومان قرارداد. البته بانک مرکزی طی چند روز گذشته با هدف ساماندهی بازار همچنین جلوگیری از رشد بی منطق قیمتها اقدام به تزریق ارز در صرافی بانک ها کرد تا ازاین طریق نیازهای ارزی متقاضیان تا حدی مرتفع شود اما این سیاست متاسفانه کاری را از پیش نبرد و باعث گرانتر شدن ارز نیز شد چرا که مردم به صرافی بانک ها برای دریافت ارز سهمیه ای به مبلغ ۲۲۰۰ دلار با کارت ملی هجوم بردند. هجومی که البته بیشتر به نفع سرمایه گذارانی بود که به خیلی ها پول داده بودند تا از این طریق با کارت ملی ارز بخرند و از سرمایه گذار مبلغیدریافت کنند.

یورو در آستنانه ۳۰ هزار تومان
دیروز با وجود فعال بودن داد و ستد ارز سهمیه ای در بازار قیمت دلار ۲۵ هزار تومان بود اما اکنون قیمت این کالا در بازار آزاد به ۲۵  هزار و ۴۰۰ تومان، رسیده و نرخ  یورو نیز ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است.
همانطور که گفته شد اختلاف نرخ ارز در بازار آزاد و صرافی های بانکی در چند روز گذشته باعث تشکیل صف های طولانی خرید ارز از صرافی بانک ها شده بود چرا که خیلی ها با هدف سود ۴ تا ۵ میلیونی ساعات ها در صف خرید می ماندند اما امروز فروش ارز سهمیه ای متوقف شد. جالب اینجاست که رئیس کل بانک مرکزی پس از دستور جمع آوری فروش ارز سهمیه ای در یادداشت اینستاگرامی تأکید کرد: "طی چند روز اخیر در سایه التهابات ایجادشده دربرخی بازارها، شاهد نوسان نرخ ارز در بازار بودیم و  فاصله نرخ صرافی‌ها و بازار غیررسمی موجب آربیتراژ در این بازار و طبعاً فعالیت گسترده سفته‌بازان شد". این در حالی است که خیلی از اقتصاددانان معتقدند؛ خود بانک مرکزی بانی گرانی ارز و تنش در بازار شده است.

نیازمندان واقعی همچنان می توانند با مدرک ارز سهمیه ای بگیرند
البته باتوجه به تأکید بانک مرکزی در تأمین ارز نیازهای واقعی مشتریان، صرافی های بانکی نسبت به تأمین ارز مورد نیاز مسافران، بیماران، دانشجویان و ... اقدام می کنند و تنها فروش ارز سهمیه‌ای با کارت ملی را متوقف کرده اند. همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان درج شده است.  همچنین صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به گروه‌های هدف با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار و ۶۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

طلا و سکه هم گران شد
افزایش قیمت ارز امروز باعث شد تا قیمت طلا و سکه نیز در بازار گرانتر شوند چرا که بهای طلا علاوه بر قیمت جهانی پیرو نوسان قیمت ارز است.
طوری که اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک میلیون و ۱۳۸ هزار تومان،  سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزارتومان  و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. علاوه بر این قیمت نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این در حالی است که دیروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک میلیون و ۱۲۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار تومان بود.

بانک مرکزی بانی گرانی نرخ ارز
دکتر پیمان مولوی دبیرکل انجمن اقتصاددانان در گفتگو با «بازار» درباره علل افزایش نرخ ارز و سکه در چند روز اخیر دربازار، گفت: بانک مرکزی مدیریت درست و کارشناسی در بازار ارز ندارد و برخی تصمیم گیری های از سوی این بانک چون فروش ارز سهمیه ای با کارت ملی با هدف کاهش قیمت این کالا در بازار موجب گرانتر شدن آن در بازار و  گرم شدن بازار سوداگری و سفته بازی شد.
وی یکی دیگر از عوامل تغییر قیمت نرخ ارز و صعودی شدن نرخ آن در بازار گفت: شاخص ها در بازار سرمایه مدتی است نزولی بوده و این ریزش باعث خروج خیلی ها از بازار سرمایه شده است و با ورود آنها به بازار ارز و سکه زمینه رشد قیمت ها را در این بازار مهیا کرده اند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بورس بازهای حرفه ای هیچ وقت سرمایه های خود را به بازار پرریسک ارز نمی آورند. از طرفی سرمایه گذاران کلان غیر بورسی نیز این روزها سرمایه های خود را بسمت بازار پر سود مسکن گسیل داده اند، بنابراین بازار ارز برای سرمایه گذاران حرفه ای در رده سوم پس از مسکن و طلا جای دارد و آن دسته از کسانی که وارد این بازار شده اند همان سرمایه گذاران خرد و ناشی بورس بوده که برای حفظ سرمایه هایشان به این بازار آمده اند.

کد خبر: ۴۰٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha