۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
ایجاد زیرساخت برای مدیریت ۱۰ میلیارد مترمکعب بارش و سیلاب

ایجاد زیرساخت برای مدیریت ۱۰ میلیارد مترمکعب بارش و سیلاب

مدیرکل دفتر کنترل و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوان داری در سال جاری، سطح تحت پوشش کامل طرح های مذکور در کشور از مرز ۱۳ میلیون هکتار گذشت که این امر ظرفیت مدیریت ۱۰ میلیارد مترمکعب بارش و سیلاب در سال و نفوذ آن به درون زمین را فراهم ساخته است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، ابوالقاسم حسین پور مدیرکل کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، با اشاره به وضعیت سیل خیزی کشور و تشدید وقایع حدی بارش و سیلاب در مناطق مختلف کشور تصریح کرد: نفوذ بارش و سیلاب به درون زمین و تقویت ذخیره آب سبز در خاک و همچنین آب آبی در آبخوان چاه ها، چشمه ها و قنوات از جمله اهداف و کارکردهای آبخیزداری و آبخوانداری بوده که همسو با اهداف پایداری طبیعت و منابع طبیعی است.

حسین پور گفت: بیش از ۶۳ میلیون هکتار اراضی کاملا" نفوذپذیر در کشور وجود دارد که مستعد توسعه سامانه های ذخیره سازی و نفوذ آب ناشی از باران و سیلاب است و سرمایه گذاری لازم در آن می تواند نقش موثری در کاهش مخاطرات سیل و همچنین حفظ و پایداری آب در کشور ایفا نماید.

مدیرکل کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها با تاکید بر ۱۳ میلیون هکتار حوزه های آبخیز مطالعه شده و آماده اجرا در کشور، افزود: اجرای هر هکتار فعالیت بهینه و کامل آبخیزداری و آبخوانداری در شرایط کنونی با نرخ هزینه واحد ۲ میلیون تومان محقق می شود، این در حالی است که در وضعیت حاضر نرم اعتبار اختصاص یافته، حدود ۵۰ درصد میزان فوق بوده و لازم است در آن تجدیدنظر و به روزرسانی شود.

حسین پور گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی حاکم بر آبخیزهای کشور، توسعه فعالیت های بیومکانیک بعنوان ضرورت روز، بیش از گذشته مدنظر قرار دارد.

وی توسعه اقدامات در سطوح خارج از آبراهه ها در دشت سرها و دامنه ها را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: اجرای اقداماتی از قبیل پخش سیلاب، سامانه های آبگیر باران (میکروکچمنت ها)، بانکت ها، تراس ها و نظایر آن که منجر به افزایش نفوذ باران و بهبود وضعیت پوشش گیاهی می شوند در برنامه آتی آبخیزداری و آبخوانداری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

کد خبر: ۴٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha