۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
بزرگترین مشکل کارگزاری‌ها، اعتبارات است/ خطرات سطح بندی شدن بازار سهام ایران
کارشناس کارگزار بورس در گفتگو با بازار:

بزرگترین مشکل کارگزاری‌ها، اعتبارات است/ خطرات سطح بندی شدن بازار سهام ایران

یک کارشناس بورس گفت: باید به فرهنگ سرمایه گذاری برسیم وگرنه برداشتن دامنه نوسان برای بازار ایران خطرناک خواهد بود

بازار- وحید بلالی: کارگزاریها یکی از سازمان هایی هستند که حلقه واسط بین سازمان بورس و سهامداران بوده در معاملات بورسی سهامداران نقش زیادی دارند. با اینحال  به صنعت کارگزاری آن چنان که باید پرداخته نشده و بررسی و رفع مشکل این صنعت می تواند در شکوفایی معاملات بورس نقش اساسی داشته باشد.

کارگزاری ها می توانند محفل مطمئنی برای سهامداران بوده و با اخذ مجوزهای آموزشی به مشتریان خود آموزش های لازم تحلیل های بنیادی و تکنیکال را ارائه کنند تا ماندگاری سهامداران در بورس دائمی شده و بورس تنها محفلی برای رفع هیجانات مقطعی نبوده و عمیق و ماندگار شود.

برای جستجوی بزرگترین مشکل کارگزاری‌ها با فرهاد ذاکری عضو هیئت مدیره کارگزاری صادرات به گفتگو پرداخته‌ایم:
ذاکری با بیان اینکه مشکل اصلی کارگزاران اعتبارات است، گفت: لاین اعتباری که برای کارگزاری ها باز می‌شود؛چالش کارگزاران شده است. برای مشتریان برای اعطای اعتبارات سقف می‌گذارند و مشتری نمی‌تواند به میزان درخواستی سهامی را خریداری کند مشتری باید لحظه ای خرید کند اما اعتبارات لحظه‌ای و آنلاین واریز نمی شود. شارژ کردن اعتبارات پروسه‌ای زمان‌بر است.

سهم هر کارگزاری از معاملات چقدر است؟

عضو هیئت مدیره کارگزاری صادرات درباره سهم هر کارگزاری از معاملات گفت: بابت هر خرید و فروش بورسی ۱.۶ درصد کارمزد برای خرید و فروش تعلق می گیرد و از این مقدار ۰.۸ درصد مالیات بوده و برای کارگزار هر خریدی ۰.۳۸ درصد و هر فروشی نیز ۰.۳۸ درصد است و این عدد بسیار کمی برای سهم کارگزاری است.

وی در واکنش به شایعات سطح بندی (لوریج دار) شدن گفت: اگر بازار لوریج دار یا سطح بندی شده از ابتدای سال آینده اجرایی شود لیست بسیاری از کارگزاری ها حذف می شودو هر تعداد سهم که در یک کارگزاری بخرید همان تعداد قابلیت فروش در همان کارگزاری را دارد .

حذف کردن اعتبارات لطمه ای به بازار نمی زند

ذاکری با بیان اینکه اعتبارات،  وزنی در بازار امروز ندارد و حذف اعتبارات لطمه ای به بازار نمی زند؛ گفت: بازار به اندازه کافی بزرگ است و این که می گویند ۴۰ درصد معاملات از طریق اعتبارات انجام می شود، درست نیست و این عدد نزدیک ۱۰ درصد است، کارگزاری ها در سال ۹۴ آسیب های اعتبارات را دیده و دیگر با اعتبارات به صورت گسترده پیش نمیروند الان دیگر ریسک اعتبارات برای کارگزاری ها کم است.

خطرات بازار لوریج دار

عضو هیئت مدیره کارگزاری صادرات با اشاره به اینکه ابتدا باید ساز و کار اعتبارات را فراهم کرده و سپس بازار را لوریج دار کنیم گفت: باید گزینه های  بازارهای جهانی را فراهم کرده و سپس بازار را لوریج دار کنیم، یکی از این عوامل برداشتن دامنه نوسان و برچیده شدن مساله صف خرید و صف فروش است و در دنیا صف خرید یا صف فروش معنایی ندارد، بازار باید به صورت عرضه و تقاضا باشد.

ذاکری در پایان گفت: باید به فرهنگ سرمایه گذاری برسیم وگرنه برداشتن دامنه نوسان برای بازار ایران خطرناک خواهد بود و عده ای شاید در یک روز سرمایه خود را از دست دهند، مگر این که حدی برای ضرر یا کال مارجینگ گذاشته تا سیستم به صورت خودکار از معاملات خارج شود.

کد خبر: ۴٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha