۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
رکود صنعت فولاد از سال ۲۰۱۹ شروع شده است
گزارش سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی

رکود صنعت فولاد از سال ۲۰۱۹ شروع شده است

صنعت فولاد یکی از صنایع کلیدی اقتصادی است. این صنعت سال ۲۰۲۰ را به سختی شروع کرده است ولی مطالعات نشان می دهد رکود این صنعت از سال قبل شروع شد.

بازار؛ گروه بین الملل: صنعت فولادسازی یکی از صنایع بسیار مهم و کلیدی در دنیا است زیرا محصول تولیدی در این صنعت بای توسعه زیر ساختهای کشورها اهمیت زیادی دارد.البته آلایندگی صنعت فولادسازی هم در این سالها بارها مورد انتقاد قرار گرفت و باعث شد تا سرمایه گذاریهای زیادی برای ساخت کارخانه های فعال با انرژی های پاک راه اندازی شود.  در سال جاری صنعت فولاد دنیا مانند دیگر صنایع با بحران های زیادی روبرو بود . بحران هایی که ریشه در همه گیری کرونا و تاثیرات منفی آن داشت ولی بررسی ها نشان می دهد این صنعت در سال گذشته هم  رشد را تجربه نکرد و به نظر می رسد رکودی  که امسال تشدید شده است، ریشه در مشکلات سال ۲۰۱۹ دارد.

سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی در گزارش اخیر خود نوشت:«صنعت فولاد دنیا در نتیجه همه گیری کرونا با چالشهای زیادی روبرو شده است ولی مطالعات  نشان می دهد در سال ۲۰۱۹ هم این صنعت بحران های زیادی داشت. در این سال تولید فولاد در تمامی مناطق دنیا به استثنای آسیا و خاورمیانه  با کاهش همراه بود.بالاترین نرخ کاهش تولید فولاد در کشورهای اروپایی خارج از اتحادیه اروپا مشاهده شده است که این کشورها در سال ۲۰۱۹ افت ۸.۵ درصدی تولید نسبت به سال قبل از آن را شاهد بودند. تولید در امریکای جنوبی ۸.۴ درصد تنزل پیدا کرد و تولید در کشورهای افریقایی با کاهش ۶.۹ درصدی همراه بود. طبق مطالعات انجام شده، تولید در کشورهای عضو اتحادیه اروپا با کاهش ۵ درصدی همراه بود.»

آمارهای ارایه شده توسط سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی نشان می دهد در سال گذشته نرخ کاهش تولید در امریکای شمالی کمتر از یک درصد بوده است. این کشورها در سال ۲۰۱۹ افت ۰.۸ درصدی تولید را مشاهده کردند .تولید فولاد در کشورهای مشترک المنافع یعنی کشورهای به جا مانده بعد از فروپاشی  شوروری سابق۰.۶ درصد نسبت به سال قبل تنزل یافت . در نقطه مقابل این آمارهای کاهشی تولید، ما شاهد افزایش تولید در کشورهای خاورمیانه و آسیا هستیم. در سال ۲۰۱۹ میلادی تولید در کشورهای خاورمیانه ای ۲۰.۵ درصد افزایش پیدا کرده است و نرخ رشد تولید در کشورهای آسیایی بالغ بر ۵ درصد بود. چین که اصلی ترین و بزرگترین تولید کننده فولاد در دنیا است و در قاره آسیا واقع شده است، در سال ۲۰۱۹ میلادی افزایش تولید را نسبت به سال قبل از آن تجربه کرده است.

افت تجارت فولاد در سال ۲۰۱۹
طبق گزارش ارایه شده توسط سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی  تجارت فولاد در سال ۲۰۱۹ با کاهش همراه بوده است . بررسی آمارهای مربوط به تجارت فولاد در نه ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی نشان می دهد  که تجارت در کشور روسیه ۱۱.۷ درصد ، در چین ۵.۲ درصد و در ژاپن ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کمتر بود. با وجود اینکه تجارت کلی فولاد در دنیا در نه ماه اول سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل از آن با کاهش ۴.۲ درصدی همراه بوده است ولی برخی از کشورها رشد را در این حوزه تجربه کرده اند. به عنوان مثال در نه ماه ابتدای سال ۲۰۱۹ تجارت فولاد در هند ۵.۶ درصد رشد کرده است و ترکیه افزایش ۹.۲ درصدی تجارت این محصول ارزشمند صنعتی را تجربه کرده است. در برزیل هم  تجارت فولاد با افزایش ۶.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود.

سرمایه گذاری در این صنعت متوقف نشد
با وجود تمامی این شرایط، سرمایه گذاری در صنعت فولاد در تمامی دنیا ادامه دارد و کشورهای صنعتی هم از این قاعده مستثنی نیستند. آمارها نشان می دهد در بسیاری از کشورهای سرمایه گذاری برای ساخت کارخانه های فولادسازی با تکنولوژی های روز و کم آلاینده ادامه دارد. در نتیجه این سرمایه گذاریها در سال ۲۰۱۹ ظرفیت تولید فولاد در دنیا ۳.۴ درصد رشد کرده است.اخیرا هم شرکتهای فولادسازی برای تولید فولاد با منابع انرژی سبزسرمایه گذاریهای زیادی انجام داده اند که آلمان در این زمینه پیشگام است. هدف از این سرمایه گذاریها پاسخ به نیازهای روزافزون دنیا برای فولاد و اجرای پروژه های زیر ساختی است.

همه گیری کرونا باعث شد تا تقاضای فولاد در دنیا کاهش پیدا کند. پیش از همه گیری کرونا پیش بینی شده بود در سال ۲۰۲۰ میلادی تقاضای فولاد ۱.۷ درصد رشد کند و نرخ رشد تقاضای فولاد در کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای صنعتی پیش بینی شده بود. ولی بررسی ها نشان داده است که در شرایط فعلی تقاضای فولاد در دنیا رشد چندانی نکرده است و مصرف در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ باشد. کاهش نرخ رشد اقتصادی دنیا و کاهش فعالیتهای ساختمانی و زیر ساختی عامل اصلی این شرایط تازه است و با وجود اینکه در ماه های اخیر ما افزایش نسبی تقاضا را شاهد بودیم ولی نگرانی های زیادی در مورد عدم بازگشت سطح تقاضای فولاد به سطح قبل از همه گیری کرونا ، وجود دارد. این نگرانی کشورهایی که صنایع فولادسازی توسعه یافته دارند و سهم درآمد این صنعت در اقتصادشان بالا است را بیش از دیگران درگیر کرده است.

کد خبر: ۴۰٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha