۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
راهکارهای توسعه صنعت هوانوردی در شرایط کرونایی؛ کارگو الگویی موفق
یادداشت وارده؛

راهکارهای توسعه صنعت هوانوردی در شرایط کرونایی؛ کارگو الگویی موفق

تهران- در شرایط کرونایی که بسیاری از ایرلاین‌ها با چالش مواجه شدند، در ایران باید تدابیر لازم برای جلوگیری از کاهش درآمد اتخاذ شود؛ این بخشی از یادداشت، سحر مالکی فعال حوزه گردشگری و اقتصاد پروازی بوده که برای بازار فرستاده شده است.

سحر مالکی؛ بازار: تشکیل حمل‌ونقل هوایی، حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد و شرکت‌های هواپیمایی زیادی به‌منظور توسعه اقدامات قابل‌توجهی انجام داده‌اند، یکی از بزرگ‌ترین ایرلاین‌های جهان که خوش درخشیده است، «قطر ایرویز» است.

«قطر ایرویز» با شعار امروزی خودش و برنامه‌های توسعه‌ای اقدامات مطلوبی انجام داد و با چندین شعار برنامه‌ریزی صحیح، ارتقای سطح کیفی پرواز و چارچوب خاص ایمنی یکی از محبوب‌ترین‌های ایرلاین‌ها در جهان شده است.

شعار این ایرلاین نیز در امر بازاریابی نقشی محوری داشته است. «ایمنی شما اولویت ما است، زمانی که نیاز به پرواز دارید، می‌توانید به ما اعتماد کنید، با مجرب‌ترین خط هوایی، سفری ایمن داشته باشید.» بخشی از شعار این شرکت هواپیمایی است.

یکی دیگر از ایرلاین‌ها که طی سال‌های اخیر به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن به پرواز اقتصادی خارجی نیز شهرت یافته، « ایرعربیا» است که در راستای اقدامات توسعه‌ای نقش کلیدی داشته است و ضرورت دارد ایرلاین‌های ایرانی از طرح‌های موفق ایرلاین‌های خارجی استفاده کنند.

کاهش سودآوری در شرایط کرونایی
در حال حاضر ایرلاین‌های فعال ایرانی پس از شیوع ویروس کرونا کاهش پرواز داشته‌اند، که هرکدام یک برنامه‌ریزی خاص در چارچوب سازمان هواپیمایی کشوری اجرا کرده‌اند.

تبعات ضررهای مالی ایرلاین‌ها در گام اول خود را در بخش منابع انسانی آشکار خواهد کرد و شاید یکی از راهکارهایی که به‌منظور کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از زیان‌های مالی صورت گیرد کاهش نیرو باشد

وضعیت به وجود آمده اقتصادی و همچنین رعایت بیشتر مردم در خصوص پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونایی، لزوم کاهش بلیت از سوی ایرلاین‌ها را دوچندان کرده است اما به‌طور حتم شرکت‌های هواپیمایی در بلندمدت دچار ضررهای سنگین مالی خواهند شد و ممکن است بسته‌های حمایتی دولتی نیز آن‌چنان کارساز نباشند.

تبعات ضررهای مالی ایرلاین‌ها در گام اول خود را در بخش منابع انسانی آشکار خواهد کرد و شاید یکی از راهکارهایی که به‌منظور کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از زیان‌های مالی صورت گیرد کاهش نیرو باشد که خود این موضوع پیامدهای اجتماعی منفی زیادی به دنبال خواهد داشت.

کارگو ظرفیتی مغفول مانده
در حال حاضر کارگو یکی از راهکارهای اصولی، علمی و مبتنی بر صرفه اقتصادی است که می‌تواند راه برون‌رفت از چالش‌های درآمدی ایرلاین‌ها باشد.

اساساً کارگو یا همان حمل‌ونقل بار هوایی در کشور ما به‌ویژه در شهرهای کوچک آن‌چنان فعال نبوده است که خود نشان از عدم بازاریابی صحیح و معرفی این ظرفیت مهم است که در کشورهای حوزه خلیج‌فارس همچون قطر، عمان و امارات متحده عربی مورداستفاده بالا قرار می‌گیرد و کالاهایی که دارای ارزش بالاست همچون کالاهای دامی از این طریق حمل می‌شوند.

به‌طور حتم نگاه صادرات محور و ارزآوری ضمن درآمدزایی برای ایرلاین‌ها می‌تواند در شرایط فعلی اقتصادی خدمتی به کشور نیز محسوب شود.

مثلاً محصولات صیفی استان خوزستان به‌ویژه سبزی شهرآبادان در ایران و اوراسیا جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌توان با تغییر کاربری برخی هواپیماها از مسافری به کارگو، در حوزه صادرات نیز ورود کرد.

موضوع بازاریابی و معرفی ظرفیت‌های کارگویی نقش کلیدی در جهش جدید فعالیت ایرلاین‌ها خواهد داشت و چنانچه این ظرفیت عظیم مورداستفاده قرار گیرد، در شرایط کرونایی شاهد عدم ضررهای ایرلاین‌های ایرانی خواهیم بود

فعالیت کارگو در داخل ایران نیز اهمیت بسیار بالایی دارد؛ ماهی‌های گرمابی استان‌های جنوبی به دلیل طعم لذیذی که دارند در استان‌هایی همچون تهران، اصفهان، زنجان، قزوین، مرکزی، همدان و سمنان فروش بالایی دارند که ایرلاین‌ها می‌توانند در این خصوص درآمد بالایی کسب کنند.

ضرورت معرفی کارگو

موضوع بازاریابی و معرفی ظرفیت‌های کارگویی نقش کلیدی در جهش جدید فعالیت ایرلاین‌ها خواهد داشت و چنانچه این ظرفیت عظیم مورداستفاده قرار گیرد، در شرایط کرونایی شاهد عدم ضررهای ایرلاین‌های ایرانی خواهیم بود ضمن اینکه می‌توان امید داشت که درآمدی پایدار نیز برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

اداره صنعت، معدن و تجارت، اتاق‌های بازرگانی، اداره جهاد کشاورزی و معاونت‌های اقتصادی استانداری‌ها بخشی از حوزه‌های اداری هستند که ایرلاین‌ها می‌توانند بدون اجرای هزینه‌های سنگین تبلیغاتی، ظرفیت‌های کارگویی خود را معرفی کنند.

کد خبر: ۴۰٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha