۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
تأمین اعتبارات خرد با امنیت غذایی رابطه تنگانگ دارد
آیت الله مبلغی:

تأمین اعتبارات خرد با امنیت غذایی رابطه تنگانگ دارد

قم - آیت الله مبلغی،‌ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه اعتبارات خرد رابطه تنگاتنگی با امنیت غذایی دارد، گفت: اگر بپذیریم که امنیت غذایی در جامعه ما بسیار مهم و حرف اول و اساسی را می زند، باید بدانیم اعتبارات خرد رابطه و پیوند تنگاتنگی با امنیت غذایی دارد.

به گزارش بازار به نقل از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی آیت الله احمد مبلغی در جلسه هیأت اندیشه ورز کشاورزی طی سخنانی اظهار کرد: تأمین اعتبارات خرد یک مقوله مهم و منتهی به منفعت اجتماعی و آورده‌هایی مهم برای جامعه و تأمین غذایی است، بنابراین باید از نگاه به تأمین این اعتبارات، صرفاً به عنوان یک مقوله معیشتی برای کشاورزان فراتر رویم و آن را به مثابه یک مقوله منفعت بخش به جامعه تلقی نماییم.

وی با بیان اینکه برخی نگاه‌ها به اعتبارات خرد باید اصلاح شود، گفت: گاهی در برخی نگاه‌ها و پیش فرض‌ها نسبت به اعتبارات خرد، دچار مشکلات اساسی هستیم و تا زمانی که این نگاه‌ها اصلاح نشود، نمی‌توانیم به اعتبارات خرد، توجه علمی، منطقی و دانشی داشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: عده‌ای تصور می‌کنند اعتبارات خرد نقش کم اهمیت و غیر کارگشا دارد، در حالی که باید گفت اصطلاح خرد نباید برای ما غلط انداز باشد واقعیت این است که اعتبارات خرد به دلیل برخورداری از حجم و میزان آورده‌های مهم، کارکردی کلان و نقشی بسیار اساسی برای کشاورزان و جامعه در بر دارد.

وی همچنین گفت: فرایند تأمین مالی خرد باید از مکانیزم های ساده ساز و سرعت بخش برخوردار باشد.

آیت الله مبلغی افزود طبیعت مساعدت‌های مالی خرد و گروه‌ها و افراد آسیب پذیری که از این اعتبارات لازم است منتفع شوند به گونه‌ای است که اگر فرایند تأمین این مساعدت‌ها و تسهیلات با سرعت و به صورت ساده انجام نپذیرد، عدم تحقق آن بهتر از تحقق آن است.

وی همچنین ایجاد سازوکارهای نظارتی بر وضعیت‌های خرد در فرایند کشاورزی در سه مرحله پیشاتولید، تولید و پساتولید را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت باید از این حیث بر وضعیت کشاروزی نظارت داشته باشد و مشکلات و خلاء های موجود در این زمینه را رصد و برای رفع آنها تدابیر و اقدامات لازم را اتخاذ کند.

این عضو مجلس خبرگان، بازتعریف و بازسازی سه نهاد قرض الحسنه، خیریه و تعاونی را در زمینه تأمین مالی خرد را مهم و ضروری و فوری دانست وگفت: این سه نهاد هر کدام قابلیت‌های بزرگی دارد که اگر آن را با تأمین منابع خرد گره بزنیم و بر این اساس آنها را بازسازی و باز تعریف کنیم مشکلات زیادی برطرف خواهد شد.

وی همچنین سیاست تأمین اعتبارات خرد برای کشاورزان خرده مالک را نیز ضروری دانست و گفت: در کشور ما باید سیاست تأمین اعتبارات خرد برای کشاورزان خرده مالک برجسته و از حالت کج دار و مریز خارج و به عنوان یک مقوله فعال، شفاف و اعلام شده، پا به میدان گذارد و حالت تثبیت به خود بگیرد.

آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه تأمین مالی خرد باید همراه با آموزش و فرهنگ سازی های لازم باشد، گفت: فرآیند تأمین مالی خرد منهای آموزش و فرهنگ سازی، فرآیندی ناقص الخلقه خواهد بود.

وی همچنین تشکیل هیات اندیشه ورز کشاورزی را بسیار مهم دانست و گفت: نگاه‌های برآمده از دانش، اندیشه و تجربه وقتی در کنار هم قرار گیرند می‌توانند خروجی‌ها و پیشنهادات مفید، کارساز و کاربردی را ارائه کنند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه 29 سوره فتح «کزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ یعْجِبُ الزُّرَّاعَ» گفت: در این آیه، یک امر معنوی مربوط به پیامبر اسلام (ص) به یک امر ملموس مادی مانند زراعت تشبیه می‌شود و این حکایت می‌کند که کشاورزی بسیار امر مهم بزرگ کانونی است که یک جریان معنوی بزرگ مربوط به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به آن تشبیه می‌شود.

وی گفت در این آیه وضعیت استاندارد زارعت انعکاس پیدا کرده به گونه‌ای که در کنار زراعت به رضایتمندی و اعجاب کشاورزان است محصول کار خود توجه معطوف شده است شاید بتوان گفت که قرآن در این آیه پس از ذکر مراحل زراعت تاکیدی که بر کشاورز می‌کند رضایتمندی او به مثابه یک شاخص برای مطلوبیت کار انجام گرفته در کشاورزی تلقی می‌شود.

آیت الله مبلغی تصریح کرد: سطح مطلوب طبقه کشاورزان هنگامی پدید می‌آید که آنها کشت و کشاورزی خود را مطلوب ببینند و این هنگامی است که محصول کار کشاورزی موجب شگفتی و اعجاب آنها گردد.

وی با اشاره به اینکه در این آیه به مرحله اول کشاورزی (وجود بذرها در زمین‌ها قبل از شکوفه زدن «کاشت») اشاره شده است، گفت باید بپذیریم که مرحله کاشت هنگامی می‌تواند به مرحله سر برآوردن از زمین و شکوفا شدن بیانجامد که خاک را از حیث برخوردار شدن از قابلیت‌های کافی و نیز بهره مند شدن آن از آب کافی آماده نماییم و همچنین دانه‌ها و بذرهای مطلوب را در زمین قرار دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: از این رو همه سیاستگذاری ها، تلاش‌ها و توان مسئولان و کشاورزان باید معطوف به انجام درست مرحله کاشت باشد.

وی اظهار داشت: بسیاری از مشکلات کشاورزان بویژه در روستاها که حتی نیازمند مساعدت‌های خرد نیز هستند، به مرحله «کاشت» بازگشت پیدا می‌کند.

آیت الله مبلغی همچنین گفت: در این آیه به مرحله دوم «أَخْرَجَ شَطْأَهُ» اشاره شده که که نشان می‌دهد این مرحله مرحله مهم است روشن است این مرحله هنگامی می‌تواند پایدار بماند و به استحکام برسد که از آن حمایت و صیانت کافی به عمل بیاید.

وی گفت: اگر زارعت به هر دلایلی از جمله نبود زمین مرغوب، کمبود آب و یا کود مناسب، نتواند به این مرحله برسد، برای کشاورزان مشکل بزرگی است و باید ریشه مشکل شناسایی شود.

نماینده مجلس خبرگان گفت: توانایی آب و خاک باید به اندازه‌ای باشد که شکوفه‌ها را تقویت کند و بتواند مسیر خود را در جهت تقویت به پیش ببرد و آنها را به مرحله غلظت و استحکام برساند و کشت را به سمت دست دادن محصول خوب سوق دهد.

وی اظهار داشت: به تعبیر قرآن کریم، دادن شکوفه و محصول خوب و مرغوب باعث خوشحالی، شگفتی (و به تعبیری مرحله برخورداری از بالاترین وضعیت انگیزشی و روحی) کشاورزان خواهد شد و از اینجا می‌توان فهمید که رضایت مندی و خوشحالی آنها شاخص بزرگی است که که از موفقیت و مطلوبیت در امر کشاورزی خبر می‌دهد.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: اگر کشاروز در مراحلی با مشکلات روبرو شود و کشاورزان به مرحله شگفتی و رضایت نرسند، معلوم است کشاورزی روند خود را درست طی نکرده است و روشن است که اگر کشاورز به رضایت نرسد، جامعه نمی‌تواند از کشاورزی و محصولات آن به درستی منتفع شود.

وی افزود اولین گام منتفع شدن و بهره بردن جامعه از کشاورزی و رضایتمند شدن آنها از محصولات آن، رضایتمندی خود کشاورز از محصول کشاورزی می‌باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: جامعه‌ای که کشاورز آن از رضایت مندی برخوردار نباشد یا با مشکل استفاده از کشاورزی روبرو خواهد شد و یا به حالت بی برکتی در این زمینه دچار خواهد شد.

کد خبر: ۴۰٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha