۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
قطع وابستگی به واردات، هدف اصلی راه آهن
مدیرعامل شرکت راه آهن عنوان کرد

قطع وابستگی به واردات، هدف اصلی راه آهن

رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: با موفقیت تست گرم چرخ منوبلوک قطار تا دو ماه آینده، وابستگی صد درصدی به واردات کاملا برطرف خواهد شد.

به گزارش بازار، پنجمین مرحله بهره برداری از واگن‌های مسافری، باری و لکوموتیو جدید در سال ۹۹، و الحاق ۷۰ دستگاه انواع ناوگان ریلی، با حضور وزیر راه و مدیرعامل راه آهن برگزار شد.

در این مرحله ۷۰ دستگاه انواع ناوگان ریلی شامل ۵۹ واگن باری جدید، ۲ واگن مسافری جدید و ۹ لکوموتیو بازسازی و بهسازی شده در کارخانجات داخلی کشورمان به ناوگان ریلی کشور ملحق شد.

برای ساخت و بهسازی این ناوگان، ۷۳ میلیارد تومان اعتبار از محل آورده شرکت‌های بهره بردار و ظرفیت‌های قانون بودجه کشور و همچنین قانون رفع موانع تولید هزینه شده که ۲ میلیارد تومان آن برای بهسازی ناوگان لکوموتیو و بقیه برای ساخت واگن‌های مسافری و باری هزینه شده است.

گفتنی است؛ از ابتدای سال جاری در چهار مرحله جمعا، ۲۵۹ دستگاه انواع ناوگان ریلی شاملی لکوموتیو و خودکشش، واگن باری لبه بلند و حمل مایعات خطرناک و واگن مسافری ساخت شرکت‌های داخلی به ناوگان ریلی کشور ملحق شده بود و با احتساب مرحله پنجم از ابتدای سال تاکنون ۳۲۹ دستگاه ناوگان حمل‌ونقل ریلی به مجموع ناوگان ریلی کشور افزوده شده است.

در مرحله نخست الحاق که فروردین امسال بود ۵۶ دستگاه، در مرحله دوم ۸۸ دستگاه، در مرحله سوم ۶۵ دستگاه، در مرحله چهارم ۵۰ دستگاه و در این مرحله ۷۰ دستگاه انواع ناوگان ریلی با اعتبار ۵۶۷ میلیارد تومان ساخته و به شبکه ریلی کشور اضافه شده اند.

سعید رسولی در مراسم الحاق پنجمین مرحله انواع ناوگان ریلی به شبکه حمل و نقل ریلی کشور که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد با اشاره به اینکه هدف اصلی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، قطع صد درصدی واردات انواع قطعات و تجهیزات ناوگان ریلی از خارج کشور است افزود: چرخ منوبلوک ساخت داخل که در شرکت‌های دانش بنیان ساخته شد پس از طی مراحل مختلف ساخت و آزمایش هم اکنون در محور جنوب کشور که محوری فنی و پیچیده است در حال طی مراحل تست گرم است و بزودی با موفقیت تست گرم این چرخ، از واردات این محصول راهبردی که پیشتر به طور کامل به خارج کشور وابسته بودیم بی نیاز خواهیم شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین در ماه مهر، هشت دستگاه واگن جدید برای نخستین بار با ترمز ملی به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور ملحق خواهد شد و کشور در زمینه ترمز قطار نیز که پیشتر به خارج کشور نیازمند بود، خودکفا خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت کشور برای توسعه ناوگان ریلی گفت: درحالیکه امسال قرار است تا پایان سال، دو هزار دستگاه واگن ریلی باری، مسافری و لکوموتیو ساخته شود، برای ساخت هشت هزار و ۷۷ دستگاه انواع واگن سفارش مکتوب از سوی شرکت‌های داخلی وجود دارد و این شرکت‌ها می‌توانند برای تولید داخل، صادرات، واردات و ترانزیت بار و مسافر از این ظرفیت عظیم موجود در کشور استفاده کنند.

وی افزود: هم اکنون در سایت جهاد خودکفایی راه آهن چهار هزار قطعه تولید داخل یا قطعات نیازمند ساخت داخل مورد استفاده در صنعت ریلی وجود دارد و شرکت‌های دانش بنیان، صنعتگران و تولید کنندگان می‌توانند با مراجعه به این سایت، از مشخصات فنی این قطعات مطلع شده و برای ساخت قطعاتی که هنوز وارد می‌شود، با تولید کنندگان یا برای استفاده از قطعات ساخت داخل با سازندگان وارد مذاکره شوند.

وی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را یکی از همراهان اصلی صنعت ریلی برای نیل به خودکفایی در ساخت تجهیزات داخلی دانست و افزود: در شرایط سخت اقتصادی که شیوع کرونا هم به سختی کار افزوده است، قطع کامل وابستگی صنعت ریلی به خارج کشور را هدف گذاری کردیم و امیدواریم بزودی این خبر خوش را به مردم عزیز ایران بدهیم.

کد خبر: ۴۰٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha