۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
بازار نفت در برزخ عدم کاهش چشمگیر قیمت و احیای راکد
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد

بازار نفت در برزخ عدم کاهش چشمگیر قیمت و احیای راکد

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: اقتصاد جهان احتمالا دیگر به سمت رکودی بزرگ‌تر ناشی از پاندمی کرونا حرکت نمی‌کند اما موجودی انبارها و ابهام در مورد تقاضای نفت چین بر احیای بازار سایه افکنده است.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، «کیسوکه ساداموری» مدیر بخش بازارهای انرژی و امنیت آژانس (IEA) می‌گوید که چشم انداز نفت در میانه موج دوم یا موج ثابت اول کرونا قرار دارد.

وی در این باره گفت: ابهام زیادی وجود دارد اما طی ماه‌های آتی انتظار رکود جدی و مضاعفی را نداریم. هرچند که انتظار نمی‌رود بازارها رشد قدرتمند و واقعی را در آینده نزدیک تجربه کنند اما رویکرد نسبت به تقاضا در مقایسه با سه ماه پیش ثبات بیشتری دارد.

نفت خام دریای شمال در بهار سال جاری و بدنبال ضربه شدید پاندمی و قرنطینه به تقاضای جهان، به سطوح تاریخی خود تنزل کرد و اگرچه ضررو زیان خود را تا اندازه ای جبران کرده است اما همچنان نزدیک به بشکه‌ای ۴۰ دلار ماند.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود در ۱۳ آگوست، پیش بینی خود را از تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ کاهش و هشدار داد که افت سفر هوایی ممکن است تقاضای نفت را به اندازه روزانه ۸.۱ میلیون بشکه کاهش دهد.

این آژانس مستقر در پاریس برای نخستین بار در سه ماهه اخیر پیش بینی خود را تنزل داده و این در حالی است که پاندمی همچنان به تشدید آلام اقتصادی و از دست رفتن مشاغل در سراسر جهان دامن می‌زند.

با توجه به اینکه نفت خام برنت نخستین افت هفتگی خود را از ماه ژوئن تاکنون در روز جمعه به ثبت رساند، بازارها به شکلی فزاینده در خصوص تقاضا، افت مابه التفاوت فرآورده‌های پالایشی و کُند بودن رود رشد اقتصادی، نگران هستند.

ساداموری ادامه داد: به نظر نمی‌رسد که فعلا حجم قابل توجهی از انبارهای نفت کاسته شود. افزایش ملموسی را در فعالیت های پالایشگاهی مشاهده نمی‌کنیم و سوخت هواپیما همچنان بزرگ‌ترین مشکل است.

چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ جهان زودتر از قرنطینه مرتبط با ویروس کرونا خارج شد و در ماه‌های اخیر از بازوی مالی خود برای واردات رکوردشکن نفت بهره برد؛ موضوعی که در بحبوحه فروپاشی تقاضای جهانی نفت، روزنه امید کمیابی بود.

ساداموری افزود: ابهامات بسیار زیادی در مورد اقتصاد چین و روابط این کشور با کشورهای صنعتی کلیدی از جمله آمریکا و این روزها کشورهای اروپایی وجود دارد. شرایط خوش بینانه ای نیست و این موضوع روی دورنمای رشد سایه می‌افکند.

کد خبر: ۴۰٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha