۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
بخش صنعت نگران تاثیر برگزیت
تولید کنندگان خواستار شفافیت در تجارت هستند!

بخش صنعت نگران تاثیر برگزیت

در پی وقوع برگزیت و تلاش فوری برای ایجاد یک رابطه تجاری جدید، بزرگترین تولید کنندگان انگلیسی خواستار شفافیت بیشتر در تولید و ساخت و ساز شدند.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از بی بی سی، دیروز و پیش از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در روز جمعه ، نمایندگان سازمان های تجاری برای بیان نگرانی های خود به خاطر تاثیر برگزیت بر تولید و ساخت و ساز با وزیر ارشد کابینه مایکل گوو با این پیش فرض که دولت درگیر مشارکت با صنعت جدیدی هست، دیدار کردند.

گفتنی است که انگلیس سرانجام پس از سه سال و نیم آشفتگی سیاسی ، شب گذشته اتحادیه اروپا را ترک کرد و با وجود اینکه این خروج از نظر دولت مردان امری سازنده و دلگرم کننده است، جزئیات آن و ارزیابی دقیق در مورد تاثیرات اقتصادی هنوز مشخص نشده است .  

گوو در مصاحبه با بی بی سی گفت که هدف ما ایجاد یک رابطه جدید با اتحادیه اروپا می باشد و رویکردی که ما می خواهیم در نظر بگیریم بر اساس روابطی است که آنها با کانادا دارند.

تولید کنندگان در دیدار با مایکل گوو همچنین نگرانی هایی راجع به آنچه به عنوان "قوانین منشا" شناخته می شوند، ابراز کردند و مشکلات صادرکنندگان و خرده فروشان نیز مطرح شد . 

شایان ذکر است که بوریس جانسون بارها درباره توافق نامه تجاری "تعرفه صفر ، سهمیه صفر" توافق شده قبل از پایان سال ، یعنی پایان دوره گذار پس از برگزیت صحبت کرده است . 

مایک هاوز، مدیر اجرایی انجمن تولید کنندگان و معامله گران موتور و مذاکره کننده صنعت خودرو گفت خروج کشور ما از اتحادیه اروپا یک تهدید بزرگ برای آینده بوده و ما نمی توانیم تحمل کنیم تا به پایان سال جاری برسیم و هیچ معامله تجاری نداشته باشیم زیرا بخش تولید میلیون ها نفر را درگیر می کند.

گفتنی است که با توجه به اینکه روابط تجاری بدون درز انگلیس با بقیه کشورهای اروپایی مدام در حال تغییر است ، این امر موجب آشفتگی و عصبی شدن بسیاری از تولید کنندگان و رهبران بخش صنعت شده و در حالی که توافق "تعرفه صفر، سهمیه صفر" خوب به نظر می رسد، این امر حداقل حق بیمه ای است که بسیاری از تولید کنندگان به آن احتیاج دارند.

گفتنی است که بر همین اساس، طیف گسترده ای از بازرسی ها درمورد سلامت حیوانات، گمرک و رانندگان کامیون و غیره در نظر گرفته نخواهد شد در حالیکه در پشت این تعرفه مسائلی وجود دارد که باعث افزایش هزینه، تأخیر و مشکلاتی در انجام کار و ساخت و ساز می شود.

اتحادیه اروپا اصرار دارد که انگلیس برای جلوگیری از عقب نیفتادن این کشور از رقبای اروپایی خود، قوانین سختگیرانه ای را در رقابتهای عادلانه در نظر گرفته و به تصویب برساند.

رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون در لین، در سخنرانی اخیر خود در لندن گفت بدون داشتن تولید، کار، مالیات و کمک های دولتی شما نمی توانید بالاترین کیفیت دسترسی به بزرگترین بازار جهانی را دارا باشید.

این بدان معناست که شرکت ها باید ثابت کنند که مؤلفه ها یا مواد تشکیل دهنده محصولاتشان به عنوان مثال آرد موجود در یک وعده نان در واقع از ناحیه گمرکی صورت می گیرد که صادرات انجام می دهد.

سرانجام این سؤال پیش می آید که چه چیزی ممکن است در مجموعه قوانین و مقرراتی که از استانداردهای محصول محافظت می کنند رخ دهد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که به اندازه پنج دفترچه تلفن قوانین برای ساخت یک اتومبیل وجود دارد که در صورت تغییر آن قوانین، آن اتومبیل  با دستور العمل متفاوتی باید تولید شود. این امر موجب افزایش هزینه ها، قیمت ها  و کاهش محصولات رقابتی می شود. ولی انگلیس بخاطر این قوانین از تصمیم خود منصرف نشد.

نیکول سایکس ،مذاکر کننده اتحادیه اروپا در کنفدراسیون صنعت انگلیس بر این باور است که با توجه به ایجاد روابط تجاری جدید با اتحادیه اروپا، مشاغل انگلیس باید یک مجموعه از قوانین و آزمایش را دنبال کرده و در واقع بخش صنعت باید با اتفاقات و روابط تجاری جدید خود را سازگار کند. اگر مشاغل به طور ناگهانی با دو مجموعه قوانین و آزمون مواجه شوند،بروز مشکل صد در صد است.

مثلا اگر شرکت های انگلیسی با ساختار مشابه شرکت های کانادایی عمل کنند، در پی فروش هر دستگاه باید فقط به 1500 پوند فکر کنند یعنی در واقع حدود 10درصد از پولی که انگلیس در ازای فروش دستگاههای خود کسب می کند. در واقع این هزینه های هنگفت بر نحوه رشد انگلیس در آینده تاثیر گذار است .

شایان ذکر است که  در کنار خوش بینی های روابط تجاری جدید، دولت باید انتخاب های سختی را انجام دهد و صنعت بی تاب است تا دریابد که این انتخاب ها چه می شود.

گفتنی است که بوریس جانسون روز دوشنبه در مورد اولویت های تجاری جدید انگلیس سخنرانی خواهد کرد.

کد خبر: ۴٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha