۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۸
نابسامانی در بازار کود اوج گرفت؛ قیمت هایی که سر به فلک کشید
گزارش بازار؛

نابسامانی در بازار کود اوج گرفت؛ قیمت هایی که سر به فلک کشید

بوشهر- قیمت برخی از کودهای کشاورزی نسبت به سال قبل با افزایش ۹ برابری روبرو شده است که مشکل و چالشی اساسی در عرصه کشاورزی به حساب می‌آید.

فاطمه حیاتی، بازار؛ استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه کشاورزی دارد و تولید سالانه بیش از هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی بیانگر جایگاه ویژه این استان در عرصه کشاورزی است.

۳۱۵ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر تحت پوشش کشاورزی قرار دارد و ۱۶ درصد از شاغلان استان بوشهر در عرصه کشاورزی مشغول به کار هستند و ۴۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان فعالیت دارند.

در شرایطی که کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، انتظار می‌رود تلاش گسترده‌ای برای تامین نیازهای کشاورزی و رفع مشکلات آنها انجام شود.

تامین کود و سم مورد نیاز کشاورزان و ارائه آن با قیمت مناسب به بهره‌برداران، کشاورزان و باغ‌داران از مهمترین انتظارات کشاورزان استان بوشهر است که در سال‌های اخیر محقق نشده است.

مراجعه به جهاد کشاورزی برای کود جواب نداد
عبدالله رضایی از کشاورزان استان بوشهر به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد کمبودهایی در زمینه تامین کود شیمیایی مورد نیاز در استان هستیم و این مشکل همچنان ادامه دارد.

بیش از شش ماه است که در اداره خدمات کشاورزی برای دریافت کود شیمیایی ثبت نام کرده و چند بار هم مراجعه کرده‌ام ولی نوبت من نشده است

وی اضافه کرد: بیش از شش ماه است که در اداره خدمات کشاورزی برای دریافت کود شیمیایی ثبت‌نام کرده و چند بار هم مراجعه کرده‌ام ولی من را در نوبت قرار داده‌اند و نوبت من هم نشده است.

این کشاورز از تبعیض در ارائه کود به کشاورزان انتقاد کرد و ادامه داد: به ناچار کود را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم که قیمت بسیار بالایی دارد و نسبت به سال قبل افزایش چند برابری داشته است.

کنترلی روی بازار کود و سم نیست
هوشنگ انصاری یکی از نخل‌داران دشتستان نیز به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه هیچ کنترلی در سطح بازار روی کود و سم وجود ندارد و این بی‌مدیریتی‌ها بیشترین ضرر را متوجه کشاورزان می‌کند.

وی اضافه کرد: هر ساله برای کوددهی به نخیلات خود مراجعه می‌کنیم ولی امسال بیشترین نابسامانی را در بازار کود شاهد هستیم و هنوز هم موفق به خرید کود نشده‌ام.

افزایش ۹ برابری قیمت کود
بنیامین حیاتی یکی دیگر از کشاورزان به خبرنگار بازار گفت: قیمت کود در بازار با افزایش بسیار زیادی روبرو شده است و کودی که سال گذشته حدود ۴۰ هزار تومان می‌خریدیم، اکنون به حدود ۳۶۰ هزار تومان رسیده است.

از طرفی هزینه‌های تولید خرما از جمله کوددهی خیلی افزایش یافته است و از طرفی مشتری برای محصول نداریم و قیمت خرما نسبت به سال قبل کمتر شده است

وی اضافه کرد: محصول ما خرما است که این روزها در آستانه برداشت هستیم ولی مشتری خاصی پیدا نمی‌شود. از طرفی هزینه‌های تولید خرما از جمله کوددهی خیلی افزایش یافته است و از طرفی مشتری برای محصول نداریم و قیمت خرما نسبت به سال قبل کمتر شده است.

حیاتی با اشاره به اینکه قیمت سم هم افزایش زیادی داشته ولی به اندازه افزایش قیمت کود نیست، تصریح کرد: بیشترین کود مصرفی ما کود سفید اوره و کود پتاس است که خیلی گران شده است.

واردات خاک فسفات برای تبدیل به کود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای تامین نیازهای کشاورزان استان تلاش گسترده‌ای را داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم مشکلات آنها را در سریع‌ترین زمان رفع کنیم.

محمدتقی منوچهری اظهار کرد: تامین به موقع کود و سم و استفاده به موقع از آن نقش بسیار مهمی در بهبود تولید کشاورزی دارد و تلاش ما این است که در تامین مناسب این اقلام تلاش کنیم.

به منظور تامین نیاز کشاورزان، دو کشتی بزرگ حاوی خاک فسفات وارد بندر بوشهر شده است که تبدیل به کود فسفات مورد نیاز کشاورزان خواهد شد

وی در مورد کمبود کود و افزایش قیمت آن بیان کرد: به منظور تامین نیاز کشاورزان استان، دو کشتی بزرگ حاوی خاک فسفات وارد بندر بوشهر شده است که تبدیل به کود فسفات مورد نیاز کشاورزان خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در مجموع ۴۰ هزار تن خاک فسفات وارد استان بوشهر شده است که با آنها ۶۰ هزار تن کود فسفات تولید و روانه بازار می‌شود.

وی در مورد تامین کود اوره مورد نیاز کشاورزان نیز بیان کرد: استان بوشهر قطب تولید کود اوره در کشور است و بیش از ۵۰ درصد کود اوره کشور در عسلویه تولید می‌شود.

تامین کود مورد نیاز کشاورزان در زمان مناسب باید یکی از اولویت‌های مدیریت کشاورزی باشد که شاهد بهبود کیفیت و کمیت تولید در عرصه کشاورزی باشیم.

کد خبر: ۳۹٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha