۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
اولویت بندی افراد برای دریافت واکسن کرونا در امریکا اعلام شد

اولویت بندی افراد برای دریافت واکسن کرونا در امریکا اعلام شد

برنامه ریزی برای توزیع واکسن کرونا در امریکا شروع شده است. اولویت بندی برای افرادی که اولین دوزهای واکسن را دریافت خواهند کرد، انجام شد. کادر درمان، سالمندانی که در مراکز نگهداری از سالمندان زندگی می کنند و افراد پر خطر و دارای بیماریهای زمینه ای، جزء دریافت کنندگان اولین دوز از واکسن هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود اینکه نگرانی های زیادی در مورد تاثیر فشارهای سیاسی در زمان بندی ارایه شده برای عرضه واکسن کرونا در امریکا وجود دارد، ولی همچنان گزارشهای زیادی در مورد عرضه واکسن در اواخر اکتبر و اوایل نوامبر امسال ارایه شده است. خبرهایی که نشان می دهد دولت مصمم است واکسن را قبل از انتخابات وارد بازار کند و به مردم این نوید را بدهد که روزهای سخت کرونایی پایان یافته است. مقامات بهداشتی امریکا اعلام کرده اند نمی توان با اطمینان در مورد عرضه واکسن تا قبل از انتخابات صحبت کرد ولی برای عرضه تا انتهای امسال می توان امیدوار بود. سی ان ان در گزارش خود به نگرانی های موجود در مورد تاثیر فشارهای سیاسی بر تولید انبوه و توزیع واکسن اشاره کرد و نوشت:« سازمان غذا و دارو در ماه های اخیر استفاده از یک دارو برای بیماران بد حال را توصیه کرد ولی بعد از مدت کوتاهی استفاده از آن را ممنوع کرد و این گمانه زنی را ایجاد کرد که تصویب آن تحت تاثیر فشارهای دولتی برای معرفی یک دارو بوده است. ولی واکسن مقوله متفاوتی است . شما واکسن را به میلیونها انسان سالم تزریق می کنید و اگر ایرادی داشته باشد، افراد سالم جامعه را بیمار می کنید ولی دارویی که سازمان غذا و دارو به اشتباه تایید کرده بود برای بیمارانی استفاده می شد که امیدی به بهبود آنها وجود نداشت. باید واکسن زمانی مورد تایید قرار بگیرد که کارایی و اثر بخشی آن قطعی باشد در غیر این صورت تبعات مخربی برای سلامت جامعه ما ایجاد خواهد کرد.»

برنامه ریزی در مورد نحوه توزیع واکسن انجام شد
 اما علیرغم تمامی این نگرانی ها، برنامه ریزی برای عرضه واکسن و مشخص شدن افرادی که اولین دوزهای واکسن را دریافت می کنند ادامه دارد. نشریه پیتزبورگ نیوز در مورد این برنامه ریزی در روزهایی که نگرانی در مورد کارایی واکسن وجود دارد نوشت:« این دو موضوع ارتباطی با هم ندارد. ما می توانیم برنامه ریزی برای عرضه واکسن را انجام دهیم و مشخص کنیم که کدام گروه از افراد اولین دوزهای واکسن را دریافت می کنند  و سپس منتظر دریافت آن باشیم.»

 دکتر ایمی کرافورد  رئیس مرکز مطالعات ای اچ ان در این مورد گفت:«تمامی مردم امریکا با دریافت واکسن در برابر ویروس مقاوم می شوند ولی بدون شک این واکسن به طور تدریجی وارد بازار می شود و ما باید برنامه ریزی کنیم که چه کسانی اولین دوزها را دریافت کنند. اما یک مساله مهم دیگر ایجاد ظرفیت های تازه برای تولید واکسن است تا حجم تولید ماهانه را افزایش دهیم و شمار افرادی که به سرعت می توانند واکسن را دریافت کنند را بیشتر کنیم.»

کادر درمان در صدر هستند
آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی  امریکا چهارچوبی برای توزیع واکسن ارایه داده است. طبق گزارش منتشرشده توسط این آکادمی اولین گروهی که واکسن را دریافت می کنند کادر درمانی  هستند  زیرا این گروه در معرض آسیبهای زیادی هستند و با بیماران ارتباط زیادی دارند. این گروه احتمال ابتلا به بیماری بالایی دارند و به همین دلیل باید اولین دوزهای واکسن برای آنها تزریق شود.افراد دارای بیماریهای زمینه ای  خاص هم در اولین دوره واکسن را دریافت خواهند کرد زیرا احتمال مرگ آنها در صورت ابتلا بسیار زیاد است. در این گروه افراد یکه شاخص توده بدنی آنها بالاتر از ۴۰ است هم قرار دارند زیرا بررسی ها نشان داده است افراد دارای اضافه وزن در صورت ابتلا جانشان را از دست می دهند.از طرف دیگر سالمندانی که در مراکز نگهداری از سالمندان زندگی می کنند  هم در این دسته قرار می گیرند.

بعد از اینکه تمامی این افراد واکسن را دریافت کردند، افراد فعال در مشاغل ضروری و مهم کشور می توانند واکسن را دریافت کنند. طبق این طرح در دومین فاز از توزیع و تزریق واکسن معلمان، کارمندان مدارس، افرادی  که در سطح ریسک متوسط قرار دارند، افراد سالمندی که در خانواده ها ساکن هستند و در نهایت افراد بی خانمان و زندانیانی که در محیط های شلوغ و خانه های دسته جمعی زندگی می کنند  واکسن را دریافت خواهند کرد.

جوانان و کودکان در آخرین مرحله، واکسن را دریافت خواهند کرد
طبق این پیشنهاد جوانان و کودکان در فاز سوم تزریق عمومی، واکسن را دریافت خواهند کرد زیرا این افراد در دسته  گروه های پرخطر قرار ندارند و هم احتمال ابتلای پایینی دارند و هم احتمال مرگ در صورت ابتلا در آنها خیلی کم است.

دکتر کرافورد در این زمینه به سی ان ان گفت:« کم خطر بودن این گروه و نرخ پایین مرگ و میر آنها در صورت ابتلا باعث شده است در دسته اخر قرار بگیرند و دیرتر از بقیه واکسن را دریافت کنند. تمامی افراد باقی مانده در فاز چهارم قرار می گیرند.»

وی ادامه داد: «باید در نظر داشت تا زمانیکه بالغ بر ۷۰ درصد از مردم واکسن کرونا را دریافت نکنند، ایمنی جمعی ایجاد نمی شود و باید تا زمانیکه واکسن به اندازه ۷۰ درصد از مردم دنیا عرضه نشود، دیگر نمی توان به شرایط اطمینان کرد و از خانه خارج شد.»

دکتر کرافورد در انتهای مصاحبه  گفت که این طرح یک پیشنهاد است و هیچ ضرورتی ندارد که طبق این پیش برویم ولی باید توجه داشت زمانیکه افراد پرخطر واکسن را دریافت کنند، بار زیادی از دوش کادر درمان و سیستم درمانی کشورها برداشته می شود.

کد خبر: ۳۹٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha