۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
 وجود ۷۰ میلیون راس دام سبک در کشور
رئیس شورای تامین کنندگان دام مطرح کرد

وجود ۷۰ میلیون راس دام سبک در کشور

پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: هم اکنون جمعیت دام سبک کشور در محدوده ۷۰ میلیون راس و جمعیت دام سنگین در بخش پرواری ۱۲ میلیون راس است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «منصور پوریان» افزود: جمعیت دام سبک مازاد در ایران ۳,۵ میلیون راس است.

وی اظهارداشت: میزان مصرف گوشت قرمز کشور در سال یک میلیون تن است که ۵۵ درصد مربوط به گوشت گوساله و ۴۵ درصد مربوط به گوشت گوسفندی است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: میزان گوشت استحصالی در کشور ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تن در سال بود که ۱۰ درصد از طریق واردات تامین می شد اما امسال با توجه به افزایش تولید و مازاد دام موجود رقم تولید گوشت استحصالی در داخل به ۹۰۰ تا ۹۲۰ هزار تن خواهد رسید که به نوعی می توان گفت کشور در بخش تولید گوشت قرمز با خودکفایی کامل رو به رو خواهد شد.

وی در ادامه افزود: کشور در بخش گوشت گرم اعم از گوساله و گوسفندی اصلا نیازی به واردات ندارد چون تولید داخل ضمن برطرف کردن نیاز داخلی قابلیت صادرات هم دارد.

پوریان با بیان اینکه دو برابر مصرف داخلی دام مازاد در کشور وجود دارد، اظهارداشت: برای اینکه دام سبک روی دست دامدار نماند باید همانند دام سنگین طرح خرید تضمینی گوشت از سوی دولت در این بخش هم اجرا شود.

وی ادامه داد: طرح خرید تضمینی گوشت قرمز (گوساله) از سوی دولت به مرحله اجرا در آمده و یک طرح موفقی است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با اجرای این طرح می توان از تولید داخل، گوشت مورد نیاز کشور را تهیه و ذخیره سازی کرد بدون این که نیازی به واردات گوشت منجمد باشد.

وی افزود: طرح خرید تضمینی گوشت قرمز ضمن تامین نیاز داخلی موجب حمایت از تولید کنند گان دام در کشور خواهد شد.

پوریان بیان داشت: هم اکنون تولید دام در کشور در فضاهای بسته و بصورت تعلیفی است یعنی دامداران نیاز به نهاده دارند.

وی تصریح کرد: اگر دام ها در فصل و زمان مناسب وارد بازار شود هم سود به دامدار می رسد و هم کشور به لحاظ تامین گوشت مورد نیاز و همینطور اقلام وابسته به گوشت و دام در مملکت بی نیاز خواهد شد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه ایران در منطقه به لحاظ تولید دام مزیت نسبی دارد، یادآورشد: این طرح باید در بخش دام سبک هم اجرا شود.

کد خبر: ۳۹٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha