۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
چرداول، قطب کشاورزی ایلام در حسرت صنایع تبدیلی
بازار گزارش می‌دهد؛

چرداول، قطب کشاورزی ایلام در حسرت صنایع تبدیلی

ایلام- شهرستان چرداول یکی از اصلی ترین قطب های کشاورزی در استان ایلام شناخته می شود، با این حال بیشتر تولیدات این شهرستان به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی خام فروشی می شود.

بازار؛ گروه استان ها: شهرستان چردول در شمال استان ایلام با زمین های حاصلخیز و آب فراوان یکی از قطب های اصلی کشاورزی در استان ایلام شناخته می شود.

تولید عسل، برنج کاری، سبزی و صیفی، محصولات باغی و آبزی پروری و دامداری و...باعث رونق تولیدات کشاورزی در این شهرستان پرظرفیت شده است.در حال حاضر اکثر مردم این شهرستان در زیربخش های کشاورزی مشغول به کار هستند.

کشت برنج محلی در این شهرستان از دیرباز تاکنون باعث امرار معاش بسیاری از خانوارهای شهرستان شده است، گذر رودخانه سیمره و چشه های فراوان منطقه در این شهرستان فرصتی بی نظیر را برای کشت انواع محصولات در شهرستان فراهم کرده است.

بردشت سالانه ۳۰۰ تن عسل در شهرستان چرداول
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چرداول در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: وجود بیش از ۵۰۰ گونه گیاهی شهدزا در شهرستان باعث رونق تولید عسل در این شهرستان شده است.

 سالانه ۳۰۰ تن عسل با کیفیت مطلوب در این شهرستان برداشت و روانه بازارهای مصرف می شود

اقبال گراوندی بیان کرد: سالانه ۳۰۰ تن عسل با کیفیت مطلوب در این شهرستان برداشت و روانه بازارهای مصرف می شود.

وی عنوان کرد: در این شهرستان  ۱۹۰ زنبورستان وجود دارد که باعث اشتغال بسیاری از جوانان و مردم منطقه شده است.

کشت بیش از ۱۳ نوع سبزی در شهرستان چرداول
وی با اشاره به رونق کشت سبزی و صیفی در این شهرستان، افزود: در حال حاضر بیش از ۱۳ نوع سبزی در شهرستان چرداول کشت می شود.

گراوندی بیان کرد: سالانه ۲۶۰ تن محصول سبزی در این شهرستان تولید و عرضه می شود و در حال حاضر شهرستان چرداول یکی از شهرستان مستعد در حوزه کاشت سبزی و صیفی جات است که نقش مهمی در تولید و تامین صیفی جات استان دارد.

وی افزود: کشت سبزی محلی در این شهرستان باعث شده سبزی این شهرستان در بیشتر مناطق استان دارای مشتری باشد.

چرداول قطب اصلی تولید برنج در استان ایلام
وی با اشاره به اینکه شهرستان چرداول با مرکزیت شهر سرابله از مناطق مستعد و آباد برای کشت برنج است، گفت: مرغوبترین برنج استان از نوع شمشیری، وعنبربو در این شهرستان تولید می شود.

گراوندی بیان کرد: شهرستان چرداول با سطح زیر کشت ۱۵۰۰ هکتار قطب اول برنجکاری در استان است و سالانه بیش از ۸۰ میلیارد تومان درآمد نصیب برنج کاران منطقه می شود.

وی تصریح کرد: سالانه نزدیک به ۵ هزار تن برنج در این شهرستان تولید می شود که ۳۰ درصد کل تولید برنج استان ایلام است.

وی از توافقات به عمل آمده برای اجرای طرح  ۲۰ هزار هکتار در سه منطقه مستعد کشت برنج در استان خبر داد و گفت: این طرح را در مناطق مستعدی چون دشت عباس سیروان و چرداول اجرایی می شود.

کمبود واحد صنایع تبدیلی و بسته بندی در منطقه
یکی از کارشناسان کشاورزی منطقه چرداول در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به رغم همه ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی شهرستان، متاسفانه این شهرستان به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی از درآمدهای بخش کشاورزی کمترین بهره را می برد.

محصولات تولیدی کشاورزی به خام توسط دلالان از دست کشاورزان خریداری  و در سایر مناطق کشور به اسم های دیگر به فروش می رسد

عباس ترابی افزود: محصولات تولیدی کشاورزی به خام توسط دلالان از دست کشاورزان خریداری می شود و در سایر مناطق کشور به فروش می رسد.

وی با اشاره به اینکه برنج محلی این شهرستان در سایر مناطق کشور به اسم های دیگر به فروش می رسد، متاسفانه در حوزه سرمایه گذاری بر روی ظرفیت های بخش کشاورزی در شهرستان برای ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی اقدامی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: طرح های توسعه ای زیادی در این شهرستان برای بخش کشاورزی می توان اجرایی کرد، در حال حاضر بیشتر کشاورزی منطقه به شکل سنتی انجام می شود.

سد چناره برای رونق کشاورزی منطقه اجرایی نشد
یکی از طرح های بسیار مهم برای توسعه کشاورزی در این شهرستان سد چناره است، با وجود گذشت ۲۵ سال از وعده ساخت این سد، متاسفانه این پروژه اجرایی نشده است.

طبق گفته مدیر عامل آب منطقه ای استان ایلام که در حاشیه بازدید نماینده ایلام از این طرح صورت گرفت،  ساخت سد چناره به عنوان یک پروژه ملی و تاثیرگذار در تامین آب شرب شهرستان‌های ایلام، سیروان و چرداول و همچنین تامین آب صنعت و آبیاری اراضی شهرستان چرداول سالهاست که به دلایلی از جمله عدم تخصیص آب و مشکلات و محدویت‌های مندرج در موافقتنامه اجرایی نشده بود که با پیگیری‌ها و حمایت استاندار ایلام و مساعدت وزیر محترم نیرو موانع برطرف و در حال آغاز فعالیت اجرایی است.

علی پوراحمد افزود: ظرف کمتر از دوسال تخصیص آب این طرح ابلاغ، مطالعات سد منطبق بر تخصیص ابلاغی بازنگری و به تصویب کمیته تخصصی ویژه شرکت مدیریت منابع آب ایران رسید و در سال ۱۳۹۸ موافقتنامه طرح اصلاح و در پیوست قانون بودجه سال جاری اعتباری برای این طرح پیش بینی شد.

وی عنوان کرد: اعتبار اولیه احداث این پروژه بزرگ بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است و پیمانکار این سد تعیین شد که درحال تجهیز کارگاه مربوطه است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام تصریح کرد: پس از اجرا و بهره برداری از این طرح بزرگ و موثر، تحولی اساسی در بخش صنعت و کشاورزی شهرستان چرداول و به تبع آن، رونق تولید، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه را در پی خواهد داشت.

پوراحمد در خصوص مشخصات فنی این پروژه اظهار کرد: این سد از نوع سنگریزه ای با هسته رسی به ارتفاع حدود ۱۰۰ متر، طول تاج ۵۵۰ متر و حجم مخزن ۷۷ میلیون متر مکعب با ایجاد چشم اندازی مناسب، پتانسیل توسعه گردشگری و توریسم را در منطقه ایجاد خواهد کرد.

با وجود همه ظرفیت های بخش کشاورزی در منطقه چرداول این شهرستان نیازمند سرمایه گذاری برای توسعه فعالیت های بخش کشاورزی است.جوانان زیادی در این منطقه نیازمند شغل هستند، می توان با سرمایه گذاری بر روی کشاورزی منطقه بخش مهمی از اشتغال جوانان را حل کرد.

شهرستان چرداول با دارا بودن ۵۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و ۱۰ هزار بهره بردار سالانه بالغ بر ۲۵۰ هزار تن محصولات دامی و کشاورزی تولید می‌کند.

کد خبر: ۳۹٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha