۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
پیشرفت ۷۰ درصدی کارخانه نوآوری البرز/ شهرداری هم برای هوشمند سازی کرج به میدان آمد
استارتاپ‌ها بیقرار ساخت سکوی پرتابشان هستند

پیشرفت ۷۰ درصدی کارخانه نوآوری البرز/ شهرداری هم برای هوشمند سازی کرج به میدان آمد

کرج- ساخت کارخانه های نوآوری البرز در شرایطی به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی رسیده که شرکت های فناور و دانش بنیان برای حضور در این مرکز علم و فناوری لحظه شماری می کنند و حال شهرداری نیز به میدان آمده تا روند ساخت این کارخانه سرعت بیشتری بگیرد.

شیما عبداله خانی؛ بازار: دهه ۹۰ در ایران با سرعت گرفتن رشد استارت اپ ها و ایده های خلاقانه تجاری همراه بود، از جمله برنامه های خدمات رسان اینترنتی که با توسعه گوشی های هوشمند اکنون در زمینه های مختلف و به شکل گسترده در جامعه فراگیر شده است. ایده هایی که شاید تصور اینکه بعد از کمتر از یک دهه از تجاری سازی آن ها سرمایه های بسیاری جذب کنند، کمتر به ذهن می رسید. حالا موضوع پرداختن به ایده های خلاقانه و دانش بنیان در کشور بیش از پیش اهمیت یافته است و اقدامات مثبتی چون کارخانه های نوآوری در شهرهای مختلف از جمله البرز در حال اجرایی شدن است.

از آنجایی که استان البرز از نظر برخورداری از جامعه نخبه و دانشی، همچنین مراکز علمی و تحقیقاتی، پارک علم و فناوری و استارت آپ ها غنی است، ایجاد کارخانه نوآوری ضروری به نظر می رسید. اقدامی که اکنون در تفاهمی بین شهرداری، استانداری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال ساخته شدن است تا مکانی باشد برای شکوفا شدن استعداد و ایده نخبگانی که برای بروز ایده های خلاقانه خود نیاز به حمایت دارند. این کارخانه اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود تا انتهای سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

کارخانه نوآوری البرز زمینه ای برای حضور نخبگان
رئیس بنیاد ملی نخبگان استان البرز با اشاره به اینکه سیاست دولت در این دو سال پایانی بر این قرار گرفته است که کارخانه های نوآوری را با مشارکت بخش خصوصی شکل بدهد، گفت: دولت از تبدیل مکان هایی که ممکن است به هر دلیل ناتمام و متروکه باشند و بخش خصوصی و نهاد های غیر دولتی برای تبدیل آن به کارخانه نوآوری پیشنهاد بدهند، استقبال می کند و با چارچوب های خاصی از این اقدام حمایت می کند.

«محمد نبیونی» نمونه این اقدام را کارخانه قدیمی الکترود آما در خیابان آزادی تهران عنوان کرد که سال ها متروکه بوده اما با پیشنهاد بخش خصوصی و حمایت دولت و فعال کردن جامعه استارت آپی بازسازی و به عنوان کارخانه نوآوری آزادی فعال شد.

وی به ایجاد چنین کارخانه ای در البرز اشاره کرد و گفت: در استان البرز نیز مدیریت شهری پیشنهاد داد که مجموعه نیمه کاره ای در خط چهار حصار که داری حدود۱۵ هزار متر مربع ساختمان است برای این مورد در کرج در نظر گرفته و تکمیل شود. با توجه به نیاز استان البرز و تعداد بالای شرکت های دانش بنیان البرز و وجود پتانسیل های مختلف چون پژوهشکده ها و مراکز علمی و تحقیقاتی در حوزه های مختلف چون موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر، سرم سازی رازی، موسسه تحقیقات علوم دامی، پژوهشگاه استاندارد، پژوهشگاه مواد و انرژی و... وجود کارخانه نوآوری در استان می تواند بسیار مفید باشد.

وی با بیان اینکه این کارخانه دارای دسترسی مناسب به تهران و نقاط مختلف کرج می باشد، تصریح کرد: با توجه به نیازهای مدیریت شهری به استفاده از ایده های جدید برای کاهش هزینه های شهر چون تولید آسفالت هایی با عمر بیشتر و اثرات زیست محیطی منفی کمتر، استفاده از روش های مناسب برای آبیاری و درختان کم آب بر در استان و بسیاری موضوعات چون شهر هوشمند و مدیریت ترافیک پارک ها و ... نیاز به نوآوری در مدیریت شهری دیده می شود.

نبیونی ادامه داد: مدیریت شهری علم را در اختیار می گیرد و با ایجاد اولین کارخانه نوآوری در استان که با حمایت استانداری و معاونت علم و فناوری صورت می گیرد، زمینه حضور نخبگان را در این مکان فراهم می کند. در واقع کارخانه نوآوری می تواند با شکل دادن استارتاپ ها، رویدادها و با جذب سرمایه گذاران اتفاق مثبتی برای شهر باشد که خروجی های آن برای مدیریت شهر استفاده شود.

کارخانه ای برای تسهیل فعالیت استارت آپ ها
رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهردای کرج هم در مورد کارخانه نوآوری البرز گفت: مجموعه کارخانه نوآوری در یک هکتار از ۱۱ هکتار زمین ساخته شده است. در پنج بلوک ساختمانی بیش از۱۳ هزار متر مربع بنا ساخته شده که از دو طبقه تا شش طبقه متغیر هستند.

«آرش ارشد» ادامه داد: بسیاری از خلاقیت ها چون نرم افزارهای خدمات رسان با همین ایده ها بروز پیدا کرد. کارخانه نوآوری درواقع برای دادن مجال بروز به ایده هایی است که بتوانند آسان تر به بازدهی برسند. مجموعه هایی که نیاز دارند امکانات اولیه برای آن ها فراهم شود و با کمترین هزینه و بدون دغدغه اجاره و پول آب و برق به پرورش ایده شان بپردازند. در واقع با جمع کردن این تیم های کوچک با ضریب نفوذ دو درصدی خروجی خوبی از آن ها حاصل می شود.

وی معتقد است شکل گیری استارت آپ ها به دلیل خستگی از شرایط خاص و دست و پاگیری است که سرعت توسعه را کم کرده است.

به گفته ارشد در ۱۵ سال گذشته مراکز رشد در دانشگاه ایجاد شد، سپس پارک های علم و فناوری که اگرچه همگی کمک رسان بودند ولی به خروجی پرسرعت برای کم کردن فاصله تکنولوژیکی با دنیای مدرن نرسیدیم.

وی با اشاره به ایده محور بودن کارخانه نوآوری اظهار کرد: دشوار بودن شرایط، خلاقیت ها و استعداد های بسیاری را کور می کند. اولین موضوع با اهمیت وجود کسی است که بر اساس نیازهای روز جامعه ایده داشته باشد. وجود این‌ کارخانه در حوزه مدیریت شهری، کشاورزی و منابع طبیعی، حمل و نقل، بهداشت و درمان و همه مسائلی که در یک شهر وجود دارد کمک رسان است.

به اعتقاد ارشد تجاری سازی ایده یکی از دیگر موضوعات بسیار با اهمیت است که در این مجموعه بر عهده بخش خصوصی است.

وی اضافه کرد: ما بخشی از منابعمان را در اختیار بخش خصوصی می گذاریم که زودتر به نتیجه برسند و مجموعه این ها یک ‌توسعه دهنده به عنوان گرداننده می خواهند. بنابراین همسو با سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی به دنبال توسعه بخش خصوصی هستیم.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کرج میزان پیشرفت فیزیکی کارخانه نوآوری را ۷۰ درصد عنوان و تصریح کرد: برای دریافت زیرساخت هایی چون پهنای باند اینترنت، خطوط تلفن و کدهای پستی تا جایی که ممکن بوده از حمایت دستگاه های خدمات رسان استفاده کرده ایم و استاندار محترم نیز با جدیت از این موضوع حمایت کردند.

ارشد تصریح کرد که این مجموعه بر اساس برآوردها تا اوخر سال ۹۹ به بهره برداری می رسد ولی جدیت بخش خصوصی برای استفاده از این فضا بسیار با اهمیت است.

وی افزود: شهرداری علیرغم اینکه برای اجرای وظایف خود به منابع مالی زیادی نیاز دارد اما به موضوع شرکت های دانش بنیان و حمایت از آن ها به عنوان یک موضوع تجاری نگاه نمی کند و در قالب وظایف اجتماعی برای کمک به نخبگان و پرورش ایده هاست به گونه ای که راحت تر در شهر خود شکوفا شوند و جلوی مهاجرت به بیرون آن ها گرفته شود.

با این اوصاف راه اندازی کارخانه نوآوری یکی از ضرورت های هر استان به شمار می رود تا ایده های بسیاری که به دلیل نبود امکانات کافی مجال بروز و ظهور نیافته اند هر چه زودتر به سامان شده و گام های سریع تری برای شکوفایی اقتصاد و توسعه هر چه بیشتر فراهم آید.

کد خبر: ۳۹٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha