۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
۲۰درصد اشتغال خراسان جنوبی در بخش مسکن است/فعالیت ۱۱ هزار کارگر ساختمانی
عضو هیئت رئیسه انجمن انبوه سازان خراسان جنوبی:

۲۰درصد اشتغال خراسان جنوبی در بخش مسکن است/فعالیت ۱۱ هزار کارگر ساختمانی

بیرجند-عضو هیئت رئیسه انجمن انبوه سازان خراسان جنوبی گفت:۲۰ درصد سهم اشتغال استان به بخش مسکن تعلق دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، غلامرضا جهانی ظهر یکشنبه در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت که در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۷ با شروع تحریم ها و کاهش ارزش پول ملی قیمت زمین و مصالح ساختمانی افزایش سرسام آوری داشته است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه مسکن اعم از افزایش سرسام آور نهاده های ساختمانی، رشد قیمت زمین و مزایده های دستگاه های دولتی، افزود: صنعت ساختمان یکی از مهم ترین صنایع مادر در دنیا و ایران بوده که بر اساس آمارها، مسکن رتبه اول در زمینه اشتغالزایی را دارد.

جهانی با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر کارگر ماهر دارای کارت مهارت فنی و حرفه ای در صنعت ساختمان استان مشغول به کار هستند، بیان داشت: در مجموع ۹۵ موسسه و شرکت حقوقی در سطح استان اعم از ۴۰ انبوه ساز متخصص و ۵۵ نفر در حوزه تعاونی مسکن به ساخت و ساز مشغول هستند.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد سهم اشتغال خراسان جنوبی در بخش مسکن است، ادامه داد: صنعت ساختمان در امر جذب سرمایه ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذار بوده که بر اساس آمارها ۲۰ درصد تولید ناخالص کشور وابسته به صنعت ساختمان است.

مشارکت جایگزین مزایده ها شود
جهانی صنعت ساختمان را لوکوموتیو ایجاد اشتغال دانست و بیان داشت: این صنعت موتور محرک بسیاری از صنایع محسوب شده و از بازار بزرگی برخوردار است و بنا به گفته متولیان، در بخش مسکن به ازای ۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری برای بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه انبوه سازی در استان افزایش یافته و از توان مالی متقاضیان هم فراتر است، افزود: این امر در دراز مدت سبب بروز مشکلات زیادی می شود که با توجه به افزایش چندین برابری هزینه زمین در سطح استان از دستگاه ها و بنیاد مستضعفان خواستار مشارکت منصفانه به جای مزایده زمین ها هستیم.

عضو هیئت رئیسه انجمن انبوه سازان خراسان جنوبی خواستار ورود دولت به رفع مشکلات حوزه مسکن شد و ادامه داد: متاسفانه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مغفول مانده و روزانه با گرانی سرسام آور نهاده های ساختمانی رو به رو هستیم که از متولیان تقاضا داریم تا مانع افزایش قیمت برخی نهاده ها شوند.

وی شناسایی و تعیین مناطق مستعد استان، اصلاح طرح تفضیلی برای یک طبقه مازاد در جهت متعادل کردن قیمت ها در مناطق استان و لغو مصوبه شورای شهر مبنی بر محاسبه هزینه ها به نرخ روز برای پرونده هایی که چهارماه از تسویه قطعی آنها می گذرد را از جمله پیشنهادهای حوزه شهرداری در راستای رفع مشکلات حوزه مسکن برشمرد.

لزوم اهمیت دادن به صنعت ساختمان و رفع مشکلات انبوه سازان
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه صنعت ساختمان را زیربنای دیگر صنایع دانست و گفت: اهمیت دادن به این صنعت موجب تقویت صنایع تامین کننده مواد اولیه می شود.

محسن احتشام با بیان اینکه صنعت ساختمان صنعتی بزرگ و وابسته به هزاران صنعت پایین دستی بوده که مشکلات آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: جامعه هدف صنعت ساختمان بسیار گسترده است که امیدواریم از طریق برگزاری جلساتی کارشناسی و تصویب مصوباتی موثر، مشکلات انبوه سازان را مرتفع کنیم.

مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی نیز در این راستا گفت: حمایت از انبوه سازان در راستای تولید مسکن ضروری بوده و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

جواد نوری زاده افزود: بر اساس قانون حمایت از عرضه و تولید مسکن، انبوه سازان باید در زمینه هایی مانند تامین زمین از طریق تفاهم نامه، تخفیف های عوارض شهرداری و نظام مهندسی و تامین به موقع مصالح حمایت شوند که در این زمینه در سطح استان باید از ظرفیت قوانین موجود استفاده و مواردی هم از طریق نمایندگان در سطح مجلس اصلاح شود.

نوری زاده با اشاره به کمیسیون ماده ۵ نیز بیان داشت: اگر چه از طریق کمیسون ها حمایت هایی در راستای افزایش سطح تراکم و اشتغال انجام می شود اما این امر به تنهایی کافی نیست و حمایت از انبوه سازان و تولید کنندگان مسکن باید تبدیل به قانون شود تا برای اجرای طرح های کوچیک و بزرگ چالش های مختلفی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه افزایش مصالح ساختمانی، مشکلاتی را برای انبوه سازان ایجاد کرده است، گفت: باید به مرور زمان در راستای رفع مشکلات اقدام شود.

کد خبر: ۳۹٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha