۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۸
ثروتمندترین شرکت نفتی جهان در حال بررسی مجدد اهداف جهانی خود است
سود خالص آرامکوی سعودی در ۳ماهه دوم به بیش از شش میلیارد دلار رسید؛

ثروتمندترین شرکت نفتی جهان در حال بررسی مجدد اهداف جهانی خود است

بر اساس گزارش سی ان ان بیزینس، سقوط چشمگیر قیمت ها به همراه مسائل کرونایی در سال جاری، عملکرد آرامکو، غول نفتی عربستان سعودی را که متکی به پمپاژ نفت خام در جهت تامین پول نقد مورد نیاز به منظور پرداخت سود سهام به سرمایه گذاران و تأمین هزینه های زیاد دولت می باشد، تحت تأثیر قرار داده است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: بر اساس گزارش سی ان ان بیزینس، گسترش ویروس کرونا، عملکرد صنعت انرژی را متوقف کرده و  موجب شده تا بازیکنان برتر این حوزه به ایجاد تغییرات بزرگ سوق داده شوند.  این موضوع دردناک شامل آرامکو سعودی به عنوان بزرگترین و سودآورترین تولید کننده نفت در جهان نیز می باشد.

بزرگترین صادرکننده نفت جهان در گزارشات متعددی اعلام کرده که همه‌گیری سریع بیماری کووید-۱۹،  تقاضای نفت، گاز طبیعی و مشتقات نفتی را به شدت کاهش داده است.

همچنین، سقوط چشمگیر قیمت ها در سال جاری، غول نفتی عربستان سعودی را که متکی به پمپاژ نفت خام در جهت تامین پول نقد مورد نیاز به منظور پرداخت سود سهام به سرمایه گذاران و تأمین هزینه های زیاد دولت است، تحت تأثیر قرار داده است.

اکنون ممکن است آرامکو مجبور به انجام اقداماتی از جمله کنار گذاشتن معاملات و فروش دارایی ها شود که زمانی غیرقابل تصور بوده است.  اولین مورد در این رابطه می تواند برنامه این شرکت بزرگ در جهت ایجاد شبکه ای از پالایشگاه ها در بزرگترین بازارهای جهان و تلاش برای استخراج ارزش بیشتر از هر بشکه نفت خام باشد.

سی ان ان همچنین نوشت: به نظر می رسد در هفته های اخیر معاملات خرید پالایش در چین و هند (دو کشوری که به عنوان بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در جهان شناخته می شوند) متوقف شده است. در اواخر هفته گذشته گزارش های رسانه ای حاکی از آن بود که آرامکو نیز توسعه یک پالایشگاه بزرگ در ایالات متحده را به تأخیر خواهد انداخت به طوری که یک منبع آگاه آشنا به استراتژی های تجاری در رابطه با پروژه های آرامکو گفته که منصفانه است که اینگونه اظهار کنیم که در حال حاضر تمامی اقدامات و پروژه های این شرکت بزرگ مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته که البته با توجه به حساسیت سیاسی برخی از پروژه ها، بررسی مجدد برخی از اولویت ها می تواند برای شرکت و پادشاهی سعودی عواقب طولانی مدتی را به همراه داشته باشد.

که در همین راستا، ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت اف جی اس و مشاور بازار نفتی اظهار کرده که همواره پای سیاست در کار است.

سقوط قیمتها برای مدتی طولانی
مشکل بزرگ پیش روی آرامکو چشم انداز قیمت نفت است و با معاملات آتی نفت خام برنت به عنوان معیار جهانی هنوز ۳۳ درصد پایین تر از آغاز سال می باشد.

در طول ماههای آوریل تا ژوئن، سود خالص آرامکو بیش از ۷۳ درصد و بیشتر از پیش بینی ها سقوط کرد و به ۶/۶ میلیارد دلار رسید، زیرا محدودیت های ناشی از همه گیری کرونا تقاضای محصولات انرژی را به شدت کاهش داد.

در طول ماههای آوریل تا ژوئن، سود خالص آرامکو بیش از ۷۳ درصد و بیشتر از پیش بینی ها سقوط کرد و به ۶/۶ میلیارد دلار رسید، زیرا محدودیت های ناشی از همه گیری کرونا تقاضای محصولات انرژی را به شدت کاهش داد

 امین حسن الناصر، مدیر عامل شرکت آرامکو، در ماه گذشته گفت: با شروع مجدد بازگشایی اقتصادها، تقاضا بهبود نسبی و جزئی را تجربه خواهد کرد.

با این حال، تحلیلگران افق دید خود را برای بهبود کامل به عقب انداخته اند و در حال حاضر این سوال در ذهنشان مطرح شده آیا تقاضای جهانی نفت به روزهای اوج خود باز خواهد گشت یا نه!

جیم بورخارد، معاون مؤسسه آی‌اچ‌اس مارکیت و مدیر بخش بازارهای نفت این مؤسسه،  اخیراً به مشتریان گفته است که تقاضا حداقل تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ به سطح قبل از همه گیری نخواهد رسید.

بورخارد در یک یادداشت تحقیقاتی نوشت: برای بازگشت کامل تقاضا، سفرها به ویژه سفرهای هوایی و رفت و آمدها حتی به محل کار باید به حالت عادی خود بازگردد و این اتفاق تا زمانی که ویروس مهار نشود و یا واکسن آن عرضه نگردد، رخ نخواهد داد که این موضوع برای آرامکو مشکل ساز است، زیرا ۷۵ میلیارد دلار سود سالانه را برای پنج سال آینده از دست می دهد.

آرامکو در مصاحبه با سی ان ان پیش از این، اعلام کرده بود که در سال جاری هزینه‌های سرمایه‌ای یعنی پولی که شرکتها و سازمانها برای خرید، نگهداری و بهینه‌سازی دارایی‌های ثابت نظیر ساختمان، زمین، تجهیزات و خودروها خرج می‌کنند، در محدوده ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود.

این سود سهام در ابتدای عرضه عمومی آن در ماه دسامبر، بخشی از سرمایه اصلی سرمایه گذاران بود و دلیل مهمی است که آرامکو هنوز به میزان ۱.۹ تریلیون دلار ارزش دارد و همین مسئله آن را به دومین شرکت دولتی با ارزش بعد از اپل تبدیل کرده است. سهام در حال حاضر این شرکت حدود ۱۳ درصد بالاتر از قیمت های پیشنهادی اولیه آن است و برخی از تخمین‌ها، سود این شرکت را در سه ماهه دوم سال بیش از ۳۱ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده اند.

سی ان ان بیزینس در ادامه گفت: شرکتهای نفتی مانند شرکت نفت و گاز بریتانیایی و چندملیتی بی پی و همچنین شل هر دو سود سهام خود را برای کمک به حفظ پول نقد کاهش داده اند، اما برای آرامکو این گزینه وجود ندارد.

آنیش کاپادیا، مدیر انرژی در Palissy Advisors (یک شرکت تحقیق و مشاوره مستقل در زمینه استخراج معادن و انرژی تجدید پذیر مستقر در لندن) بر این باور است که سهام شرکت بسیار گران به نظر می رسد و اگر مسئولین آن قصد دارند تا سرمایه گذاران بیشتری را به سوی شرکت جذب کنند، سود سهام باید در سطح فعلی باقی بماند.  

همچنین انتظار می رود این شرکت به دولت عربستان که برای تأمین هزینه های اجتماعی و نظامی سنگین به درآمد نفت متکی است، مبالغی را پرداخت کند.

سقوط قیمت نفت می تواند ولیعهد محمد بن سلمان را مجبور کند تا برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ خود را برای کاهش وابستگی عربستان به صادرات نفت خام، که شامل چندین پروژه عظیم گردشگری و ساخت یک شهر آینده بوده است، کاهش دهد.

سقوط قیمت نفت می تواند ولیعهد محمد بن سلمان را مجبور کند تا برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ خود را برای کاهش وابستگی عربستان به صادرات نفت خام، که شامل چندین پروژه عظیم گردشگری و ساخت یک شهر آینده بوده است، کاهش دهد

تغییرات همچنان ادامه دار است... 
اویل پرایس در تکمیل گزارش سی ان ان اینگونه اظهار کرده که شرکت آرامکو اکنون با یک گزینه دشوار روبرو شده و آن رقابت بر سر حفظ پول نقد است. برخی از مبادلات و توافقات خارج از کشور که پیش از این همه گیری  (حتی معاملات با اهمیت ژئوپلیتیکی) منعقد شده بودند، اکنون به اجرا درآمده اند.

 سرمایه گذاری مشترک برای ساخت یک مجتمع پالایش ۱۰ میلیارد دلاری در چین که در جریان سفر برجسته ولیعهد به این کشور در سال ۲۰۱۹ اعلام شده بود، هم اکنون در حال ارزیابی مجدد است.

 همچنین انعقاد توافق نامه ای برای خرید ۲۰ درصد از سهام پالایش و صنایع پتروشیمی صنایع ریلاینس هند نیز در دستور کار است.

وال استریت ژورنال گزارش داد که آرامکو همچنین در حال بررسی سرمایه گذاری ۶.۶ میلیارد دلاری برای افزودن تولید پتروشیمی در پالایشگاه موتیوا در تگزاس است و همکاری در زمینه گاز طبیعی با شرکت سمپرا انرژی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

ایمان ناصری نیز در اعلام کرده که پالایش پروژه ها میلیاردها دلار سرمایه گذاری در بر خواهد داشت و ممکن است برای تامین پول نقد تا چند سال آینده موثر نباشد. این موضوع یک خطر بزرگ با وجود قیمت های نفت بسیار پایین است.

علاوه بر این مسائل، آرامکو از ایجاد یک بخش جدید نیز خبر داده که با هدف ارتقا انعطاف پذیری، چابکی و توانایی پاسخگویی به تغییر پویایی بازار، از این ماه به ارزیابی مجدد نمونه کارهای شرکت می پردازد.

مدیر عامل انتظار دارد در نتیجه این اعلام، تعداد زیادی پروژه ارائه شود که البته باید نیمی از آنها یا خط زده شده و یا وعده هایشان نادیده گرفته شود  اما در کل این برنامه ها می توانند برنامه های طولانی مدت شرکت را تغییر دهد و به آرامکو برای ایجاد تنوع در تجارت، فراتر از پمپاژ مقدار زیادی نفت خام کمک خواهد کرد.

موکش آمبانی رئیس شرکت ریلاینس هند در ماه ژوئیه خاطرنشان کرد که به دلیل شرایط پیش بینی نشده در بازار انرژی، معامله با آرامکو مطابق انتظار پیش نرفته، اما رابطه ریلاینس با آرامکو که به دو دهه گذشته بر می گردد احتمالاً تا اوایل سال ۲۰۲۱ تکمیل خواهد شد.  

کنار گذاشتن توافقات گذشته یکی از تنها گزینه های موجود برای آرامکو است. عربستان به دلیل عضویت در اوپک که با ثبت کاهش تولید در ماه آوریل موافقت کرده است، نمی تواند فقط نفت بیشتری پمپاژ کند و در حالی که اوپک مجددا شروع به افزایش تولید می کند،  کارتل و متحدانش هنوز در نظر دارند تا ۷.۷ میلیون بشکه در روز پایان سال جاری تولید کنند.

با توجه به ائتلاف آرامکو با دولت سعودی، بعید است تا یک محور اصلی برای تولید انرژی پایدارتر در بی پی که اخیرا از افزایش ۱۰ برابری سرمایه گذاری کم کربن تا سال ۲۰۳۰ خبر داده است، ایجاد شود.

ناصری همچنین اعلام کرده که عربستان سعودی یک کشور نفتی و آرامکو یک شرکت نفتی می باشد که در تلاش است تا خود را به عنوان یک منبع قابل اطمینان و پایدار سوخت های فسیلی قرار می دهد.

در پایان سه ماهه دوم سال جاری قیمت هر بشکه برنت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۸ درصد افت داشت و این مسئله در حالی مطرح بود که که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و تولیدکنندگان بزرگ اوپک پلاس برای بهبود قیمتها و کاهش مازاد عرضه، از ماه مه تولید روزانه خود را نزدیک به ده میلیون بشکه در روز کاهش داده بودند.

کد خبر: ۳۹٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha