۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
خراسان شمالی در جایگاه هفدهم ضریب نفوذ اینترنت سیار؛ رشد ۲۱برابری زیرساخت‌های ارتباطی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

خراسان شمالی در جایگاه هفدهم ضریب نفوذ اینترنت سیار؛ رشد ۲۱برابری زیرساخت‌های ارتباطی

بجنورد- استان خراسان شمالی باوجود بیش از هزار و ۳۰۰ کیلومتر جاده اصلی و فرعی، بیش از ۹۲ درصد این جاده‌ها توسط اپراتورهای تلفن همراه پوشش ارتباطی دارند و در ضریب نفوذ اینترنت سیار نیز جایگاه هفدهم را در بین استان‌های کشور دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان خراسان شمالی با حدود هشت‌صد و ۷۰هزار نفر جمعیت دارای بیش از یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار سیم‌کارت فعال است و به عبارتی ضریب نفوذ تلفن همراه در این استان چیزی حدود ۱۳۸ درصد است.

این استان از حیث ضریب نفوذ تلفن ثابت جایگاه ۲۱، ضریب نفوذ همراه اول جایگاه ۱۶، و ضریب نفوذ ایرانسل جایگاه یازدهم در بین استان‌های کشور قرار دارد و به گفته کارشناسان می‌بایست شرایط ضریب نفوذ اینترنت در این استان ارتقا یابد.

در حال حاضر۹۸.۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان دارای تلفن خانگی، ۷۷.۴۸ درصد تحت پوشش تلفن همراه و ۷۴.۴۵ درصد به شبکه پهن باند دسترسی دارند.

در این رابطه گفتگویی با سید علی مرتضوی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی در خصوص گزارشی از وضعیت شاخص‌های ارتباطی این استان صورت گرفته است که از این نظر می‌گذرد.

* مشترکان تلفن ثابت و همراه در استان چه تعداد هستند؟
در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار مشترک تلفن ثابت و بیش از یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار مشترک تلفن همراه و ۸۱۸ هزار مشترک اینترنت در استان وجود دارد.

۹۸.۹ درصد روستاهای بالای بیست خانوار استان دارای تلفن خانگی، ۷۷.۴۸ درصد تحت پوشش تلفن همراه و ۷۴.۴۵ درصد به شبکه پهن باند دسترسی دارند که تعدادی از آن‌ها از محل طرح USO، تعدادی دیگر توسط اپراتورهای تلفن همراه و مخابرات این دسترسی را پیداکرده‌اند.

از مجموع مشترکان اینترنت، ۵۴ هزار مشترک، اینترنت ثابت و ۷۶۴ هزار مشترک اینترنت سیار در استان داریم به‌طوری‌که خراسان شمالی در ضریب نفوذ اینترنت سیار جایگاه هفدهم را در بین استان‌های کشور دارد و تمام شهرهای استان از پوشش نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه برخوردارند. 

* وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی چگونه است؟
خوشبختانه وضعیت زیرساخت ارتباطی استان را مناسب است و اکنون در حوزه زیرساخت ارتباطات این استان در شاخص ظرفیت انتقال شبکه زیرساخت از ۲.۹ گیگابایت بر ثانیه در ابتدای دولت تدبیر و امید به ۶۲.۲۲ گیگابایت بر ثانیه رشدی حدود ۲۱ برابری و در شاخص ظرفیت پهنای باند ورودی از سه گیگابایت بر ثانیه به ۱۰۰ گیگابایت رسیده که رشدی۳۳ برابری را تجربه کرده است.

در حال حاضر و در این ایام شیوع بیماری کرونا، ظرفیت پهنای باند ورودی استان، چندین برابر میزان مصرف فعلی است به‌طوری‌که حتی در اوج مصرف تنها ۳۰ درصد ظرفیت استان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

* در خصوص وضعیت پوشش اینترنتی روستایی استان بگویید
تعداد روستاهای زیرپوشش اینترنت از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون از صفر به ۵۳۹ روستا رسیده و در راستای توسعه بانکداری الکترونیکی، در روستاهای پرجمعیت و نیازمند دستگاه خودپرداز از محل طرح USO، تعداد ۳۴ دستگاه خودپرداز روستایی نصب و راه‌اندازی شده است.

وزارت ارتباطات موظف شده است که تا پایان برنامه ششم توسعه ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند که این عدد قبل از پایان برنامه تحقق می‌یابد، همچنین تمام شهرهای استان از پوشش نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه برخوردارند.

تلاش‌ها و اقدامات زیادی باهدف عدالت ارتباطی، کاهش شکاف دیجیتال و توسعه زیرساخت‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان انجام‌شده و با رایزنی‌ها و پیگیری‌های استاندار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۵۰سایت جدید روستایی و ۳۸۰ کیلومتر فیبر نوری روستایی در حال اجرا است.

همچنین پنج سایت تلفن همراه روستایی به پیمانکاری شرکت خدمات ارتباطی اپراتور اول، اخذ مجوز ارتقای فناوری ۱۹ سایت تلفن همراه روستایی به نسل سوم و چهارم موبایل نیز در حال انجام است.

* برای توسعه شبکه فیبر نوری روستایی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
پروژه فیبر نوری روستایی(تار) باهدف ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی روستایی و تأمین پهنای باند اپراتورهای موجود در مناطق کمتر توسعه‌یافته، مناطق مرزی و روستایی برای ارائه سرویس باند پهن و اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات به طول ۳۸۰ کیلومتر از محل طرح USO در شهرستان‌های اسفراین، جاجرم، فاروج، مانه و سملقان، شیروان، بجنورد و رازوجرگلان با پیشرفت فیزیکی ۵۴ درصدی در حال اجرا است.

* چه تعداد از مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند؟
از حدود ۱۴۰۰ مدرسه اعلامی آموزش‌وپرورش بر اساس سامانه شاد و ابلاغ‌شده به شرکت مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه ، تاکنون۱۳۴۰ مدرسه (۹۲۲ مدرسه روستایی و ۴۱۸ مدرسه شهری) به شبکه متصل شدند.

با توجه به پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات، رشد شاخص‌های ارتباطی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته از اولویت اقدامات و برنامه‌های اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

* هزینه‌های تلفن‌های همراه با رومینگ خارج از کشور چگونه محاسبه می‌شود؟
در مناطق مرزی احتمال استفاده از شبکه‌ تلفن همراه کشورهای همسایه در هنگام برقراری ارتباط وجود دارد و به‌محض ورود به این مناطق پیامک اطلاع‌رسانی مبنی بر روش غیر فعال‌سازی و تعرفه‌های رومینگ بین‌الملل ارسال می‌شود و بهتر است مشترکین از طریق کد دستوری *۱۰*۲۹۲# و ایرانسل *۱۱۱۱*۲# رومینگ را به‌صورت دستی این سرویس را بر روی سیم‌کارت‌های خود غیرفعال کنند.

در سایر نقاط غیر مرزی امکان رومینگ وجود ندارد و پس از فراگیر شدن سفر اربعین و برای رفاه و راحتی مردم این خدمت به‌صورت پیش‌فرض برای مشترکین اپراتورها فعال است و تا زمانی که مشترکی از کشور خارج نشود هیچ‌گونه هزینه اضافی برای وی محاسبه نمی‌شود.

کد خبر: ۳۹٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha