۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۰
چین، تنها کشور تولید کننده سنگ آهن در روزگار کرونا
افزایش ۳۴ درصدی قیمت سنگ آهن در ۸ ماه

چین، تنها کشور تولید کننده سنگ آهن در روزگار کرونا

در هشت ماه اول امسال قیمت سنگ آهن در دنیا ۳۴ درصد رشد کرد. افزایش قیمت سنگ آهن در شرایطی اتفاق افتاد که هنوز بسیاری از واحدهای فولادسازی در دنیا به دلیل همه گیری کرونا تعطیل هستند و چین تنها کشوری است که توانسته با تمام ظرفیت به تولید ادامه دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: سنگ آهن، ماده اولیه مهم در صنعت فولادسازی است. ماده ای که قیمت آن تاثیر زیادی روی قیمت تمام شده فولاد در دنیا دارد و رصد تغییرات قیمت آن برای فعالان این صنعت اهمیت زیادی دارد.

طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه استیل بولتن، طی ۸ ماه اول سال جاری یعنی از  ابتدای ژانویه تا انتهای اوت سال ۲۰۲۰، قیمت سنگ آهن در دنیا ۳۴ درصد رشد کرد. در انتهای ماه اوت هر تن  سنگ آهن در دنیا با قیمتی بالغ بر ۱۲۵ دلار به فروش رسید که بالاترین قیمت از فوریه سال ۲۰۱۴ تا کنون بوده است.این وضعیتی است که تا کنون دربازار فولاد دنیا سابقه نداشته است  و به نظر می رسد دلیل این رکورد شکنی در بازار سنگ آهن هم در رشد تقاضای فولاد و هم در رشد تولید آن ریشه داشته باشد.فایننشال تایمز در این زمینه نوشت:« بازار فولاد بازار مهمی است و چین نقشی کلیدی در تولید و مصرف فولاد در دنیا دارد. این کشور بزرگترین تولیدکننده فولاد است و در مصرف هم نقش مهمی دارد. اخیرا برنامه ریزی چین برای افزایش سرمایه گذاریهای زیرساختی باعث شده است تا به بازار این سیگنال مخابره  شود که تقاضا در حال افزایش است در حالیکه میزان تولید به دلیل کرونا رشد زیادی نخواهد کرد.همین مساله رشد قیمت سنگ آهن و فولاد را به همراه آورد.»

 استیل بولتن در مورد روند تغییرات قیمت سنگ آهن در این سال نوشت:« سرعت رشد قیمت سنگ آهن از اواسط جولای سال جاری شدت گرفته است.سرعت بالای رشد قیمت در این بازه یک و نیم ماهه به اندازه ای بود که ضمن جبران افت قیمت در فصل اول امسال، توانست متوسط قیمت هشت ماهه سنگ آهن را نیز افزایش دهد. دلیل اصلی رشد قیمت فولاد در ماههای اخیر، افزایش تقاضا در کشور چین به دنبال تلاش این کشور برای احیای اقتصاد و افزایش اجرای پروژه های  زیرساختی و صنعتی است.»

چین بزرگترین تولید کننده فولاد در دنیا است و در نیمه اول امسال بالغ بر ۶۰ درصد فولاد دنیا را تولید کرد. تولید فولاد در این کشور در شرایطی ادامه پیدا کرده است که اغلب کشورهای دنیا درگیر بحران کرونا هستند و واحدهای صنعتی آنها تعطیل است ولی واحدهای فولادسازی چین با حداکثر ظرفیت در حال کار هستند.

رشد تولید فولاد، موتور رشد تقاضا برای سنگ آهن شد
به گزارش اتحادیه بین المللی آهن و فولاد، چین بزرگترین تولید کننده فولاد در دنیا است و رشد تولید در این کشور باعث رشد تقاضای سنگ اهن می شود. از طرف دیگر رشد سرمایه گذاری در بخشهای زیر ساختی در این کشور آسیایی می تواند افزایش تقاضا برای تولید فولاد را نیز به همراه بیاورد.

بررسی وضعیت تولید فولاد در ماه های  اخیر می تواند شرایط کنونی بازار را بهتر تشریح کند. طبق این گزارش در ماه جولای سال جاری چین ۶۱ درصد از کل فولاد دنیا را تولید کرد و با وجود اینکه تولید فولاد در این ماه در دنیا با کاهش ۲.۹ درصدی همراه بود، چین توانست رشد ۹ درصدی تولید فولاد را تجربه کند. درهفت ماه اول امسال تولید فولاد در دنیا ۵.۳ درصد کاهش یافته بود ولی چین در همین بازه زمانی رشد ۲.۸ درصدی تولید را تجربه کرد.در ماه جولای امسال  چین ۱۱۲.۶۵ میلیون تن سنگ آهن وارد کرده است که ۲۴ درصد نسبت به سال قبل بیشتر بود. در هفت ماه اول امسال این کشور آسیایی ۶۵۹.۶ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۸ درصد بیشتر بود.

بنابراین آمار رشد تولید فولاد و رشد واردات سنگ آهن در این کشور، موتور اصلی رشد بازار بوده است. موتوری که تا زمان حرکت می تواند صنعت را تحت کنترل داشته باشد و زمانی که از حرکت بایستد، کل صنعت را با بحران روبرو خواهد کرد.

اقتصاد چین از بحران ناشی از کرونا خارج می شود
یاهو فاینانس در گزارشی در مورد رشد تقاضا برای فولاد و قیمت این محصول مهم صنعتی نوشت:«به نظر می رسد چین در حال خروج از روزهای بحرانی اقتصاد است. روزهایی که اقتصاد این کشور به دلیل همه گیری کرونا و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی پس از دو دهه رکود را تجربه کرد. در فصل دوم این کشور در شرایطی رشد کرد که دیگر کشورهای دنیا همچنان درگیر بحران بودند.»

اتحادیه بین الملل آهن و فولاد  در بخش دیگری از گزارش به وضعیت تقاضای فولاد در چین اشاره کرد و نوشت:« چین علاوه بر اینکه بزرگترین فولادساز دنیا است، یکی از بزرگترین مصرف کنندگان این محصول هم محسوب می شود و به همین دلیل تاثیر دوجانبه روی بازار دارد. تاثیر مصرف این کشور روی بازار فولاد به اندازه ای است که تصمیم این کشور به سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی باعث رشد قیمت فولاد وسنگ آهن در بازار شد.»

طبق این گزارش انتظار می رود در سال جاری تقاضای فولاد در چین یک درصد نسبت به سال قبل رشد کند در حالیکه دیگر کشورهای دنیا کاهش تقاضا را تجربه خواهند کرد. این مساله باعث می شود تا تقاضا برای سنگ آهن هم روند افزایشی داشته باشد. رشد تقاضا برای فولاد و سنگ آهن در چین تا انتهای سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۳۹٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha