۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
دولت بازار را رها کند مشکلی برای بازار پیش نمی‌آید!
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

دولت بازار را رها کند مشکلی برای بازار پیش نمی‌آید!

صادقی کارشناس بازار بورس می‌گوید که دولت تا پایان سال به بازار سرمایه نیاز دارد و حتی اگر این بازار را هم رها کند بعد از سه ماه بازار به حالت تعادل بر می‌گردد.

گروه بورس: بازار؛ روز شنبه ۱۵ شهریور شاخص کل بازار سرمایه در نهایت توانست با ۱۰ هزار واحد صعود به ۱میلیون ۶۴۲ هزار واحد برسد. رئیس سازمان بورس در هفته گذشته اعلام کرد که حقوقی‌ها از شنبه بازار سرمایه را متعادل می‌کنند، که به نظر می‌رسد حقوقی‌ها کمی به این وعده عمل کردند و بازار را در مثبت نگه داشتند.

تقریبا این روزها رفت و آمد حقوقی‌ها به سازمان بورس زیاد شده است. به نظر می‌رسد که سازمان بورس و حتی دولت تنها راه برگشت بازار به حالت تعادل را حمایت حقوقی‌ها از آن می‌دانند. شواهد و اظهار نظرهای مسئولان سازمان بورس حکایت از این دارد که بازار در دست حقوقی‌ها است و تقریبا سهامداران خرد در حال بازی کردن در میدان حقوقی‌ها هستند. بسیاری از فعالان بازار سرمایه همیشه این گلایه را داشتند که حقوقی‌ها جدا از اینکه مزیت‌های برای بازار دارند اما در بسیاری از موارد روند بازار را از تحلیل خارج می‌کنند. گویا در دوران اصلاح سازمان بورس چاره‌ای جز اینکه به حقوقی‌ها متوسل شود ندارد.

صادقی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که برای برگشت بازار سرمایه نیاز به حمایت جانانه از طرف حقوقی‌ها است نه اینکه یک روز فروشند باشند و یک روز خریدار.

قاسم صادقی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد وضعیت بورس در روزهای اخیر گفت:  همان گونه که بازار به صورت دستوری شروع به اصلاح کرد، داستان‌های بی اعتمادی هم بر آن دامن زد و ترس سهامداران تازه وارد و کسانی که با منفی  بازار آشنا نبودن مزید بر علت شد و این ترس آنقدر زیاد است که در واقع اگر حقوقی‌ها به صورت خیلی زیاد و حجیم در بازار خرید نزنند در نهایت بازار بر نخواهد گشت.

صادقی ترس حقیقی‌ها را عامل عدم پایان داستان اصلاح دانست و افزود: خود حقیقی‌ها آنقدر ترسیدند که اجازه نمی‌دهند این داستان تمام شود و نیاز است که حقوقی‌ها پا به میدان بگذارند و بازار را با خرید کردن حرکت دهند و بعدا که بازار کمی به حالت تعادل رسید می‌توانند خرید خود را کم کم کاهش دهند.

وی در مورد روزهای مثبت بازار بعد از آن اصلاح سنگین اظهار کرد: آن دو روزی که بازار بعد از آن اصلاح سنگین مثبت شد، بحث اینجا بود که حقوقی‌ها روز قبل از مثبت شدن بازار خرید داشتند در نتیجه ما شاهد مثبت شدن دو روز بازار بودیم، اما در روزهای مثبت حقوقی‌ها خرید چندانی انجام نداند و در این دو روز حتی برخی‌ها در حال فروش بودند و این داستان و ناآرامی که به وجود آمد را بنده تقصیر حقوقی‌ها می‌دانم،  به دلیل اینکه اگر می‌خواست حمایت صورت بگیرد باید همانطور که مدیران سازمان بورس گفتند که ۱۰ روز ما حمایت جانانه خواهم داشت، صورت می‌گرفت، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و بار دیگر بی‌اعتمادی بیشتری را به بازار تزریق کرد.

اگر دولت بازار را رها کند این بازار به اصل خودش به دور از هیجان بر می‌گردد

صادقی گفت: معمولا برای برگشت بازار باید حمایت، جانانه باشد نه اینکه یک روز بفروشند و یک روز خرید و فروششان مساوی باشد و این موضوع بی‌اعتمادی‌ها را زیاد می‌کند اما فکر می‌کنم در همین محدودهای که داریم ۱میلیون ۶۰۰هزار یا ۱میلیون ۵۸۰ هزار یک حمایت داشته باشیم  اما این حمایت ممکن است کوتاه مدت باشد، دو الی سه روز مثبت و دوباره حجم فروش زیاد شود، به نظر می‌رسد بازار تا حدود یک ماه بازار رنج باشد یعنی دو روز مثبت و دو روز منفی و این روند تا قبل انتخابات آمریکا ممکن است ادامه داشته باشد و تا آن زمان ما موج صعودی قدرتمندی را شاهد نباشیم.

به گفته او بازار به یک محرکه خوب و بزرگی نیاز دارد تا روند صعودی پر قدرتی را ایجاد کند.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دولت میزان بودجه مورد نیاز خود را از این بازار کسب کرده و دنبال رها کردن بازار است، به نظر شما اگر این گفته صحت داشته باشد آیا بازار توان بازگشت خود را دارد؟ گفت: در ابتدا باید عنوان کنم هنوز دولت می‌تواند تا انتهای سال از بازار استفاده کند و بعید می‌دانم که آن را فعلا رها کند البته اگر هم رها کند بازار بعد از دو الی سه ماه، به حالت تعادل و پایداری می‌رسد که برای سهامداران هم این بهتر است. به بیان دیگر اگر دولت بازار را رها کند این بازار به اصل خودش به دور از هیجان بر می‌گردد.

صادقی اضافه کرد: مسئله‌ای که وجود دارد این است که اگر دولت بازار را رها کند، دو تا سه ماه ترس فروش وجود دارد و همچنین تعدادی از افرادی که تازه وارد بورس شدند هم کنار می‌کشند و بعد به تعادل در بازار می‌رسیم، و بازار راه خود را  به سمت بنیاد محوری شدن طی می‌کند و همان میزانی که سهم ارزش دارد صعود می‌کند.

کد خبر: ۳۹٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سلمان IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      1 0
      دولت برای ساماندهی بورس نیامده بود برای جبران مشکلات اقتصادی خودش در بورس حضور مالکانه پیدا کرده