۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
خروج ۵ میلیون تن گندم از چرخه مصرف انسانی
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد

خروج ۵ میلیون تن گندم از چرخه مصرف انسانی

محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت:به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی در بازار، دامداران و مرغداران گندم را وارد رژیم غذایی دام و طیور می‌کنند و بخش دیگری از گندم تولیدی کشاورزان به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جلال محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص میزان خرید گندم در قالب خرید تضمینی  توسط دولت، گفت: فصل برداشت گندم در مناطق سردسیر نیز به پایان رسیده است و دولت امکان خرید تضمینی گندم بیش از میزان اعلام شده را ندارد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درحال حاضر نیاز به واردات ۴ میلیون تن گندم وجود دارد، تصریح کرد: دولت با خرید تضمینی بیش از ۸ میلیون تن گندم نمی‌تواند نیاز سالانه کشور به آرد را تامین کند و باید حدودا ۴ میلیون تن گندم با قیمت هرکیلوگرم ۷ هزار و ۵۰۰ تومان را وارد کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طی دوسال اخیر دولت موفق به خرید گندم مورد نیاز کشور از کشاورزان داخلی نشده است، عنوان کرد: نرخ خرید تضمینی گندم در مقایسه با هزینه تولید این محصول استراتژیک بسیار پایین است و گندم در کشورهای همسایه با قیمت بالاتری خرید و فروش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت گندم در کشورهای همسایه حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است اما این محصول از کشاورزان داخلی با قیمت هر کیلوگرم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌شود، اضافه کرد: به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی در بازار دامداران و مرغداران گندم را وارد رژیم غذایی دام و طیور می‌کنند و بخش دیگری از گندم تولیدی کشاورزان به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

محمودزاده با بیان اینکه پرداخت دیرهنگام مطالبات و نرخ پایین تعیین شده عدم موفقیت دولت در تامین نیاز کشور به گندم را به همراه داشته است، گفت: عدم موفقیت دولت در خرید تضمینی گندم در حالی رقم می‌خورد که میزان برداشت این محصول استراتژیک در کشور طی دو سال اخیر ۱۳ میلیون تن بوده و حدود ۵ میلیون تن آن از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در صورت عدم تعیین نرخ خرید تضمینی گندم متناسب با هزینه تولید در سال زراعی آینده دولت مجبور به واردات می‌شود، عنوان کرد: با پرداخت مابه‌التفاوت واردات ۴ میلیون تن گندم به قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان به کشاورزان گندم‌کار داخلی می‌توانیم نیاز کشور را به این محصول تامین و از خروج ارز جلوگیری کنیم.

کد خبر: ۳۹٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      0 0
      سال اینده کل 12ملیون تن را باید واردات کنید. بنده بعنوان کشاورز گندم کاری که 20ساله زندگی خودمو نابود کردم اینو میگم. دیگه کشت گندم هزینه خودش رو هم در نمیاره. گندم باید 7هزار تومان باشه تا با توجه به همه شرایط بشه ادامه داد. دولت روحانی نهایت ظلم را به ما روا داشت. مملکت رو نابود کردی با اینهمه درایت و خود رائی بودن. چجوری حساب کردی که 2500تومان قیمت گذاشتی برا گندم. فقط بلدین حرف تحویل بدی. دلم برای مملکتم میسوزه. واقعا دلم میسوزه که میتونیم نان مردم رو تامین کنیم اما نمیزارن اقایون وارداتچی. خدا نگذره از اونیکه راضی شده به گدائی این مردم