۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام از حرف تا عمل
بازار گزارش می‌دهد؛

فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام از حرف تا عمل

ایلام- سال های زیادی از وعده اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام می گذرد و همچنان وعده ها ادامه دارد در حالی که هنوز این مهم وارد فاز عملیاتی و اجرایی نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام یکی از مهمترین مناطق دارای ذخایر نفت و گاز در کشور است، طبق گفته کارشناسان بیش از ۱۱ درصد ذخایر گاز کشور در این استان قرار دارد.

منابع عظیم گازی در این استان در سال های گذشته باعث شده پالایشگاه گاز ایلام به عنوان بزرگترین پالایشگاه گازی در غرب ایران از سال ۱۳۸۲ با ظرفیت شیرین سازی روزانه ۶.۸ میلیون مترمکعب گاز فعالیت خود ا آغاز کند.

هم اکنون بخش مهمی از تولیدات پالایشگاه گاز ایلام شامل متان، اتان، پروپان، میعانات گازی تولید و گوگرد است که در بخش های کشور از جمله خوراک پتروشیمی ایلام استفاده می شود اما منابع عظیم گازی ایلام در سال های اخیر باعث شده مسئولان وزارت نفت به فکر راه اندازی فاز دوم پالایشگاه ایلام باشند، وعده ای که چند سالی است روی کاغذ مانده و عملا اجرایی نشده است.

در حال حاضر بخش مهمی از منابع عظیم گازی در کوه های استان به دلیل عدم استفاده از پالایشگاه به طور طبیعی می سوزند.

لزوم راه اندازی فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: استان ایلام دارای ۱۱ درصد ذخایر گازی در کشور است و انتظار است مسئولان وزارت نفت فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام را اجرایی کنند.

 استان ایلام دارای ۱۴ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی است و مسئولان و نمایندگان پیگیر اجرای توسعه پالاشگاه گاز ایلام برای استفاده از ظرفیت منابع گازی و رونق اشتغال استان هستند

علی اکبر بسطامی عنوان کرد: استان ایلام دارای ۱۴ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی است و مسئولان و نمایندگان پیگیر اجرای توسعه پالاشگاه گاز ایلام برای استفاده از ظرفیت منابع گازی و رونق اشتغال استان هستند.

وی افزود: منابع اعتباری طرح از سوی کارشناسان و مسئولان انجام شده است.

بسطامی با اشاره به مشکلات بیکاری در استان ایلام، بیان کرد: اجرای فاز دوم طرح عظیم پالایشگاه گاز ایلام در صورت اجرایی شدن قطعا باعث اشتغال بخش مهمی از نیروهای بومی بیکار در استان می شود.

وعده وزیر نفت برای اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام
استاندار ایلام نیز هفته گذشته در دیدار با وزیر نفت خواستار ایجاد فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام شد و گفت: بستر های لازم برای این مهم آماده‌ است و می طلبد که وزارت نفت در این راستا اهتمام بیشتر داشته باشد.

 پروژه لرزه نگاری اکتشاف نفت و گاز دانا در منطقه بانکول و بابا گیر ایوان زمینه ساز فاز دو پالایشگاه گاز استان است

قاسم سلیمانی دشتکی با اشاره به اتمام فاز اول پروژه لرزه نگاری اکتشاف نفت و گاز دانا در منطقه بانکول و بابا گیر ایوان گفت: این پروژه  که زمینه ساز فاز دو پالایشگاه گاز استان است در مرحله اول بالغ بر ۴۵۰ اشتغالزایی ایجاد نمود که در فاز دوم در میادین نفتی بیجار و دلاوران از سومار تا صالح آباد در مرحله مقدماتی ۴۰۰ نفر و در پیک کاری نیز بالغ بر ۸۰۰ نفر اشتغالزایی در پی خواهد داشت.

وی در ادامه خواستار تسریع در انجام دیگر پروژه های مهم استان چون تولید بنزین پرولیز، شهرک صنعتی پائین دستی p.p و فاز دوم  آذر و چنگوله شد و گفت: امروز طرح ها و پروژه های مهمی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی استان در دستور کار و در حال اجرا است که برای تسریع و تکمیل آنها نیازمند توجه جدی و تزریق اعتبار لازم هستیم.

در ادامه این نشست بیژن زنگنه وزیر نفت ضمن قول مساعد برای پیگیری خواسته ها و مطالبات استاندار ایلام گفت: در راستای ایجاد فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام و همچنین پروژه های آذر و چنگوله و ... اقدام خواهیم کرد.

ایلام با منابع عظیم نفت و گاز همچنان محروم است
یکی از کارشناسان حوزه اقتصادی در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه استان ایلام با وجود منابع عظیم نفت و گاز و اجرای پروژه های مختلف همچنان محروم است.

علیرضا پوراحمد بیان کرد: متاسفانه وزارت نفت به عنوان متولی پروژه های نفت و گاز در استان، از مسئولیت اجتماعی خود را برای توسعه استفاده نکرده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر نیروهای شاغل در پروژه های نفت و گاز استان غیربومی هستند، افزود: انتظار است در صورت اجرایی شدن از دوم پالایشگاه اولویت به کارگیری نیروها با افراد بومی استان باشد.

پور احمد عنوان کرد: با اجرای فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه گاز ایلام، ظرفیت روزانه پالایش گاز در این پالایشگاه به ۱۰ میلیون مترمکعب گاز در روز می رسد که این مهم می تواند موجب رونق تولید و اشتغال در منطقه شود.

وی ادامه داد: با اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام تولید محصولات پنجگانه در این پالایشگاه به میزان ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

این کارشناس اظهار کرد: متاسفانه وزارت نفت سالهاست از سرمایه گذاری بر روی طرح های توسعه پروژه های نفت و گاز در استان سهل انگاری کرده است.

وی افزود: عدم توسعه این پروژه ها مثل فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام باعث هدررفت منابع گازی در استان شده است، ضمن اینکه به دلیل عدم بهره برداری کامل از پتروشیمی ایلام بخشی از تولیدات پالایشگاه گاز ایلام که به عنوان خوراک باید در اختیار پتروشیمی قرار گیرد، به طور طبیعی می سوزد.

استان ایلام متاسفانه به رغم همه ظرفیت های نفت و گاز هنوز راه توسعه را به خوبی طی نمی کند، سرمایه گذاری های کلان بر روی پروژه های این استان به خصوص در بخش نفت و گاز در سال های اخیر مورد غفلت واقع شده است.

در حالی که بسیاری از جمعیت استان ایلام به دلیل بیکاری راهی دیگر مناطق کشور می شوند، سرمایه گذاری بر روی پروژه های نفت و گاز استان می تواند زمینه سازی اشتغال نیروی بومی و جلوگیری از دیگر آسیب های اجتماعی در استان را فراهم کند.

ایلام دومین استان از لحاظ منابع گازی و سومین استان از نظر منابع نفتی کشور است که مزیت قابل توجهی برای ایجاد اشتغال جوانان تحصیل کرده است.

کد خبر: ۳۹٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha