۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
تائید و تکذیب افزایش نرخ لوازم التحریر در فارس؛ بابا پول ندارد
گزارش بازار؛

تائید و تکذیب افزایش نرخ لوازم التحریر در فارس؛ بابا پول ندارد

شیراز - گرانی و افزایش قیمت لوازم التحریر در استان فارس با نارضایتی مردم همراه بوده در حالیکه مسئولان افزایش نرخ را تکذیب می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: هر سال پیش از بازگشایی مدارس دوران رونق نوشت افزار فروش ها بود، دفتر و مداد و خودکار تا خط کش و گونیا و کاغذ فرقی ندارد دبستان یا دبیرستان همه دانش آموزان برای ادامه تحصیل به نوشت افزاری مناسب با رده سنی خود احتیاج دارند اما در سال جدید تحصیلی مشکلات معیشتی مانعی بزرگ برای این مهم شد.

پس از همه گیری ویروس کرونا در بهمن ۹۸ مدارس کشور برای نخستین بار نحوه دیگری از تدریس را تجربه کردند، آموزش مجازی، این بار بخش عمده ای از نیازمندی های دانش آموزان جای خود را به تبلت و اینترنت داد. بازار نوشت افزار در شیراز از این قاعده مستثنی نیست و این روزها رونق چندانی در این بازار مشاهده نمی شود، هرچند بسیاری از عرضه کنندگان کالاهای مرتبط با نوشت افزار سعی کردند به هر طریقی حتی با کاهش قیمت به بازار رونقی دوباره ببخشند اما بررسی شرایط این روزهای بازار در آستانه بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی بر خلاف این دلالت دارد.

معیشت کارمندان جایی برای گرانی دیگر ندارد
محمودی، کارمند یکی از ادارات شیراز که به همراه فرزندانش به خرید لوازم تحریر مشغول است در گفتگو با بازار با بیان اینکه در آموزش مجازی هم نیاز به برخی لوازم است، گفت: این روزها خوشبختانه دانش آموزان به دلیل آموزش مجازی توجه کمتری به کالاهای پر زرق و برق تر دارند اما همان لوازم معمولی نیز گران است.

محمودی با اشاره به خرید نوشت افزار برای دو فرزندش گفت: برخی از لوازم باقی مانده از فرزند بزرگتر در سال قبل برای بعدی قابل استفاده است اما خرید چند نوع دفتر، مداد رنگی، مداد تحریر و خودکار اجتناب ناپذیر است.

وی در خصوص قیمت های بازار نوشت افزار تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت در همه زمینه ها به بهانه افزایش قیمت دلار یا تحریم، شاهد افزایش قیمت انواع خودکار و دفتر بودیم.

جنس داخلی کیفیت ندارد
خانم صادق پور با بیان اینکه خرید لوازم برای سه محصل در خانه کار سختی است افزود: برخی از قیمتها همانند دفتر ساده چندان تغییر قیمت نداشته اند اما خودکارهای معمولی ۲ هزار تومانی دو برابر شده اند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت در زمینه مداد و مداد رنگی گفت: مارک های خارجی که با افزایش چند برابری روبرو بودند و تولیدات داخلی هم از این افزایش قیمت در امان نبوده اند و کیفیت هم ندارند.

محققی کارمند بانک با بیان اینکه علاوه بر خرید نوشت افزار هزینه های دیگری هم بر دوش خانواده ها هست، گفت: چند سالیست برای نگهداری بهتر کتاب های درسی، پس از خرید کتابها را در مراکز کپی کتاب ها را فنری می کنیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت سال گذشته برای فنری کردن هر کتاب ۴ هزار تومان بوده است افزود : امسال قیمت فنری کردن هر کتاب بسته به نوع فنر و جلد به ۷ تا ۸ هزار تومان رسیده است.

کمبود ها منجر به افزایش قیمت خرید شده است
چناری از فروشندگان نوشت افزار و واحد کپی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به افزایش قیمت کاغذ گفت: بخش عمده ای از دانش آموزان و دانش جویان به کپی کردن جزوه و تحقیقات نیازمند هستند و افزایش قیمت کاغذ منجر به افزایش قیمت کپی و پرینت می شود.

بیشترین خرید در آستانه بازگشایی مدارس هر ساله خودکارهای آبی و قرمز ، مداد، دفتر های ۱۰۰ و ۲۰۰ برگ و لوازم اینچنینی بود. اما امسال به جز برخی دفترها همه لوازم التحریر افزایش قیمت داشته اند

چناری با اشاره به اینکه سال گذشته و در در دوران کمبود کاغذ قیمت کاغذ دو برابر شد افزود: پس از دوران کمبود کاغذ هر بسته کاغذ کپی به ۳۸ هزار تومان رسیده بود اما مجددا با کاهش قیمت به واسطه تولید کاغذ به ۳۱ هزار تومان رسید اما مجددا در هفته اخیر به بسته ای ۴۰ هزار تومان رسیده است.

وی در خصوص نوشت افزار گفت : بیشترین خرید در آستانه بازگشایی مدارس هر ساله خودکارهای آبی و قرمز ، مداد، دفتر های ۱۰۰ و ۲۰۰ برگ و لوازم اینچنینی بود. اما امسال به جز برخی دفترها همه لوازم التحریر افزایش قیمت داشته اند.

چناری با مقایسه برخی قیمت ها گفت: مثلا خودکار ساده از ۲ هزار تومان به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان، مدادهای تحریر از ۲ هزار و ۵۰۰ هزار به ۴ هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت نداریم
رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه به دلیل شرایط اقتصادی اکثر فروشندگان نوشت افزار با کمترین قیمت محصولات خود را عرضه می کنند، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی از اسفند سال قبل واحدهای صنفی نوشت افزار متضرر شدند.

محمد علی زعفرانی با اشاره به اینکه واحدهای صنفی این اتحادیه با تکمیل اجناس مورد نیاز در خدمت شهروندان است، تصریح کرد: حدود ۳۵۰ واحد صنفی زیر مجموعه این اتحادیه در رسته های نوشت افزار، کپی و زیراکس، صحافی و مهر سازی فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی این واحدهای صنفی در جهت رونق بازار حتی با سود اندک فعالیت می کنند، افزود: به طور مثال دفاتر مورد نیاز محصلان به نسبت سال قبل با قیمت نازل تری عرضه می شود.

کیفیت کالای تولید داخل بسیار بالاست هر چند برخی از مصرف کنندگان همچنان در پی خرید مارک های خارجی هستند و افزایش قیمت در نوشت افزار های  برند خارجی به واسطه افزایش نرخ ارز طبیعی است

رییس اتحادیه لوازم التحریر در خصوص قیمت خدماتی همچون فنری کردن کتاب های درسی یادآور شد: به دلیل رکود اقتصادی ناشی از کرونا و تفاوت در کیفیت فنرها و جلد مورد نیاز قیمت مشخصی برای فنری کردن کتاب ها وجود ندارد و بین ۵ تا ۷ هزار تومان بسته به کیفیت مواد مصرفی متغییر است.

زعفرانی با بیان اینکه در سه سال گذشته شعار این اتحادیه بر «ایرانی کالای ایرانی بخر» استوار بوده است گفت: خوشبختانه کیفیت تولیدات داخلی در سطح بالایی قرار دارد و قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی است و صادرات لوازم التحریر داخلی در دستور کار تولیدکنندگان است.

وی با یادآوری اینکه این شعار و استقبال خریداران به رقابت سازنده میان تولیدکنندگان منجر شده است، یادآور شد: کیفیت کالای تولید داخل بسیار بالاست هر چند برخی از مصرف کنندگان همچنان در پی خرید مارک های خارجی هستند و افزایش قیمت در نوشت افزار های  برند خارجی به واسطه افزایش نرخ ارز طبیعی است.

زعفرانی با بیان اینکه با توجه به خط مشی حمایت از تولید داخلی اکثر نوشت افزارهای مورد نیاز همانند دفتر، مداد، مداد رنگی، جامدادی و... تولید داخلی است افزود: برخی از کالاهای خارجی در طی سالها به دلیل کیفیت به برند خاص خریداران بدل شده است که باید با عرضه مناسب نمونه داخلی این روند تغییر کند.

والدین از حضور فرزندان خود در مدارس استقبال نکردند
تمامی این اتفاقات در حالی روی داده که با آغاز مدارس در استان فارس چالش حضوری و غیر حضوری بودن آموزش ها نیز بر مشکلات والدین اضافه کرد؛ در حالیکه جانشین استاندار فارس در ستاد کرونا خبر از غیر احضوری بودن دانش آموزان در هفته اول داده بود که آموزش و پرورش استان فارس هیچگونه اطلاعیه ای مبنی بر غیر حضوری بودن منتشر نکرد و حتی شخص استاندار نیز در مراسم زنگ آغاز سال تحصیلی جدید شرکت کرد. اکثر والدین در استان فارس مانع از حضور فرزندان خود به خصوص در رده تحصیلی دبستان در مدارس شدند.

کد خبر: ۳۹٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha