۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
وضعیت فعلی اقتصاد، کار ترامپ را سخت‌تر کرده است
استاد دانشگاه کلمبیا در گفتگو با بازار:

وضعیت فعلی اقتصاد، کار ترامپ را سخت‌تر کرده است

«رابرت شاپیرو» معتقد است که وضعیت فعلی اقتصاد به عهده ترامپ است زیرا آمریکایی ها معتقدند نحوه برخورد ترامپ با بیماری همه گیر کووید ۱۹ اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: در شرایطی که ترامپ توانسته بود با انقلاب نفت و گاز شیل اقتصاد آمریکا را از یک وارد کننده نفت خام به بزرگترین تولید کننده و صادر کننده نفت در جهان تبدیل کند، سقوط ناگهانی قیمت نفت در پی شیوع ویروس کرونا، دستاورد او را به طور کلی از بین برد.

برای اولین بار در طول تاریخ، قیمت فیوچر نفت در ماه می به حدود صفر و حتی کمتر رسید. آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا بیش از یک سوم کل مبتلایان دنیا بوده و  بیش از ۲۶.۴ میلیون نفر در پنج هفته اخیر درخواست استفاده از مزایای بیمه بیکاری داشته‌اند.

در چنین شرایطی اگر دولت موفق به تحریک تقاضا در این کشور نشود، قرعه فاجعه اقتصادی آمریکا به نام ترامپ رقم خواهد خورد. پیامدهای این فاجعه برای این کشور و سایر کشورها، بسیار فراتر از بحران ۲۰۰۸ خواهد بود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*با شیوع ویروس کرونا وضعیت اقتصادی آمریکا وخیم شده است و میزان بیکاری در این کشور افزایش زیادی داشته است. آثار اقتصادی کرونا بر کدام بخشهای اقتصاد آمریکا بیشتر بوده است؟
بخش رستوران، مسافرت و گردشگری، هتل، ورزش، هنر، تئاتر، فیلم و هر چیزی که معمولاً جمعیت زیادی را گرد هم می آرود به شدت آسیب دیده است. بخش آموزش، صنایع داخلی، صنایع نفت و گاز، زنجیره های تامین مواد غذایی نیز تحت تاثیر قرار گرفته اند.

*اقتصاد به عنوان برگ برنده ترامپ در انتخابات مطرح می شد. با وضعیت فعلی تصور می کنید شرایط اقتصادی او را با چالش مواجه خواهد ساخت؟
ترامپ در تلاش است بر جنبه های مثبت اقتصاد گذشته و آینده تأکید کند. وضعیت فعلی اقتصاد، تحقق این کار را بسیار دشوار می کند - حتی برای او که می گوید با مدیریت بایدن وضعیت بدتری خواهیم داشت. واقعیت این است که وضعیت فعلی اقتصاد به عهده ترامپ است زیرا آمریکایی ها معتقدند نحوه برخورد ترامپ با بیماری همه گیر کووید ۱۹ اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است.

*به نظر شما چه مدت زمان می برد تا وضعیت وخیم اقتصادی آمریکا به حالت پیش از کرونا بازگردد؟
 کارشناسان اقتصادی معتقدند حداقل دو سال زمان می برد تا وضعیت اقتصادی به حالت عادی بازگردد، مگر اینکه واکسن ها و روش های درمانی روتین بسیار موثری هر چه زودتر پیدا شود.

*برخی صحبت از نظم پسا کرونایی می کنند. به نظر شما شاخصهای این نظم چیست؟ آیا در این نظم کشورها بر حمایت گرایی اقتصادی تأکید خواهند داشت یا همکاری های تجاری و اقتصادی در قالب چندجانبه گرایی؟
من فکر می کنم کشورها به صورت انتخابی عمل می کنند و این امر هم به تجارت و هم به مزیت اقتصادی بستگی دارد. این مسئله اهمیت کمتری از پایان دادن به بیماری همه گیری کووید ۱۹ دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که کشورها همکاری اقتصادی و چند جانبه گرایی را دنبال نکنند. کشورها ممکن است بخواهند در مورد تجهیزات پزشکی برای موارد اضطراری آینده خودکفا باشند.

کد خبر: ۳۹٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha