۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
مجتمع معدن مس سونگون سالانه باید ۱۲۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی بدهد
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس:

مجتمع معدن مس سونگون سالانه باید ۱۲۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی بدهد

تبریز- نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: یک درصد درآمد سالانه معدن مس سونگون از بابت عوارض آلایندگی ۱۲۰ میلیارد تومان است که با صرف این مبلغ در جنگل های ارسباران می توان آن ها را از نابودی نجات داد و باید تلاش شود تا این مبلغ به استان تخصیص یابد.

به گزارش بازار، اللهوردی دهقانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بر اساس قانون باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به شهرستان ها و بخش های دارنده معادن واریز شود و باید دستگاه های ذیربط این مورد را پیگیری کنند تا در برنامه بودجه امسال تحقق یابد، زیرا در قانون برنامه و بودجه سال های گذشته مبلغ ناچیزی از آن اختصاص می یافت.

وی با گلایه از محیط زیست که معدن مس سونگون را از لیست آلایندگی خارج کرده است، افزود: وقتی در جایی زندگانی طبیعی، مرتع، جنگل و آب وجود دارد و یک واحد معدنی خاک و آب این منطقه را با مواد شیمیایی آلوده می کند، باید با آن برخورد قانونی شود.

وی با تاکید بر اینکه معدن مس سونگون واقعا آلاینده است، اظهار داشت: گرد و خاک حاصل از فعالیت های معدنی بر روی برگ درختان این منطقه می نشیند و روزنه های تنفسی آن ها را می بندد و با این روند به تدریج ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده جنگل های این منطقه از بین خواهد رفت.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: در این معدن حداقل ۳۰۰ هزار تن کنسانتره و ۸۰ هزار تن مس خالص تولید می شود که هر تن آن حداقل معادل ۶ هزار و ۵۰۰ دلار بوده و اگر ۵۰۰ دلار آن را برای هزینه استحصال آن در نظر بگیریم مبلغی بین ۱۲ تا ۱۴ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می شود.

کد خبر: ۳۹٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha