۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
رشد تولید محصولات صنعتی کشور
معاون صنایع وزارت صمت خبر داد

رشد تولید محصولات صنعتی کشور

صادقی نیارکی، معاون صنایع وزارت صمت از رشد تولید محصولات صنعتی ایران در ۵ ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، مهدی صادقی نیارکی، معاون  امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: دو سوم محصولات صنعتی کشور، در ۵ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه با رشد تولید روبرو بوده اند.

وی در حاشیه بازدید از نوزدهمین نمایشگاه  شیرینی و شکلات  با اشاره به اینکه صنایع غذایی و آشامیدنی جزو صنایع پیشتاز کشور در امر تامین نیاز داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی هستند، اظهار داشت: بخش عمده ای از صادرات غیر نفتی کشوربه حوزه صنایع غذایی مربوط است که در سالهای گذشته میزان صادرات آن  به ۳ میلیارد دلار نیز رسید.

وی افزود: در صنعت شیرینی و شکلات ۱۸۰۰ واحد تولیدی فعال، معادل ۲/۲ (دو و دو دهم)  کل واحدهای  صنعتی کشور وجود دارند.

نیارکی با بیان اینکه اشتغال صنعتی در صنعت شیرینی و شکلات ۴/۳ (سه و چهار دهم) است، تصریح کرد: ۳ درصد کل سرمایه گذارهای صنعتی کشور در این بخش جذب شده است.

وی ادامه داد: میزان صادرات شکلات و شیرینی در سال  ۱۳۹۸، سیصد و یک هزار تن بالغ بر ۴۲۶ میلیون دلار بود  که  از لحاظ ارزشی کاهش ولی از نظر  وزنی حدود ۱۲ هزار تن رشد داشته است.

وی ادامه داد:  علت کاهش ارزشی صادرات شکلات و شیرینی ایران، اصلاح قیمت های پایه صادراتی  در سال ۱۳۹۸ بود که با توجه به برابری نرخ ارز انجام شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه  از صنعت شیرینی و شکلات می توان به عنوان یک صنعت نمونه نام برد، اظهار داشت:   توسعه و تعمیق طراحی مهندسی، نوآوری در تولید محصولات جدید و خود اتکایی در حوزه ماشین آلات صنعتی از ویژگی های صنعت شیرینی و شکلات کشور است که موجب شده تا بسیاری از ماشین آلات مورد نیاز در این صنعت توسط سازندگان  داخلی تامین شود.

وی افزود: حتی تعمیر، نگهداری، اورهال و تامین  قطعات ماشین آلات موجود در این صنعت که عمدتا ماشین آلات اروپایی هستند توسط سازندگان داخلی انجام می شود و اینها همه نشان از بلوغ این صنعت در زمینه های مختلف از جمله طراحی پایه، بازاریابی، توسعه محصول، ماشین سازی، تعمیرات و نگهداری دارد.

معاون  صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که چه افقی را برای توسعه تولید وصادرات صنعت شکلات کشور ترسیم کرده اید، اظهار داشت: کسب رتبه دوم  تولید  و صادرات در میان کشورهای منطقه  در سال ۱۴۰۴ برای صنعت شیرینی و شکلات ایران هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی فعال یکی از موضوعات اصلی امروز وزارت صمت است که سعی شده نقش تنظیم گری، بین حلقه ها و زنجیره ها ایفا شود. همچنین ساماندهی محصولات پتروشیمی و فلزی  نیز عمدتا از حوزه معاونت صنایع دنبال می شود.

صادقی با تاکید بر همرسانی نیازمندیها و توانمندیها نیز گفت:   بسیاری از واحدهای صنعتی  از توانایی واحدهای هم طراز خودشان اطلاع ندارند به همین دلیل سیاست همرسانی نیازمندیها و توانمندیها نیز در راستای تامین نیازهای واحدهای صنعتی دنبال می شود.

وی در خصوص  بحث تامین و تخصیص ارز برای واحدهای صنعتی نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه  تقریبا کشور با ارز حاصل از صادرات غیرنفتی اداره می شود و توسعه صادرات اولویت نخست کشور و وزارت صمت است از این رو به صورت روزانه و جلسات هفتگی بحث تامین و تخصیص ارز  را با بانک مرکزی  پیش می بریم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در ۶ ماهه  نخست سال جاری توانستیم مجموع نیازمندیهای  کشور را در حوزه تولیدات صنعتی به وفور در بازارها تامین کنیم که این موفقیت نتیجه تلاش صنعتگران، حمایت های ارکان دولت، حاکمیت و همراهی بانک مرکزی و پیگیریهای وزارت صمت  بوده  است. امیدواریم در آینده هم تمامی دستگاهها از جمله دستگاههایی که در حوزه سیاست های پولی و ارزی کشور، تامین و تخصیص ارز فعالند کمک کنند تا مسیری که از ابتدای سال آغاز شده و به موجب آن در بسیاری از کالاها رشد تولید داشتیم ادامه پیدا کند.

کد خبر: ۳۹٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha