۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۶
«بازاریابی» مشکل اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان؛ اقتصاد مبتنی بر دانش جوانان
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد؛

«بازاریابی» مشکل اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان؛ اقتصاد مبتنی بر دانش جوانان

بجنورد- نبود اعتماد به توان داخل سبب شده تا شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی، در بازاریابی و فروش محصول با مشکل روبه‌رو شوند تا جایی که درد مشترک این شرکت‌ها امروز فقدان بازار برای محصولات تولیدشان محسوب می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: فروش محصول و بازاریابی، حلقه مهم هر کسب‌وکار است، اما این امر در کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان، موردحمایت قرار نگرفته است. شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان شمالی، بازار مناسبی برای عرضه محصولات خود ندارند و بعضاً، به تعطیلی کشیده شده‌اند.

بسیاری از مالکان این شرکت ها معتقد هستند در صورتی که بازار فروش محصولاتشان وجود داشته باشند می توانند رشد اقتصادی بهتری را داشته باشند زیرا توانمندی تولید داخلی را دارند.

نبود حمایت و تعطیلی شرکت
مدیر داخلی شرکت فناوریان برتر ارم خراسان شمالی دراین‌باره، از نبود حمایت استانی گلایه می‌کند و می‌گوید: این شرکت دانش‌بنیان، هفت سال پس از تأسیس، در اسفندماه سال گذشته، تعطیل‌شده است و فعالیتی ندارد.

در عمل جلوی فروش محصول ما در استان گرفته‌شده است لذا با مشکل بازار، بالا رفتن هزینه‌ها، فعالیت مقرون‌به‌صرفه نبود، چند سالی بود فروش نداشته‌ایم ازاین‌رو شرکت تعطیل شد

عیسی شکیبا بابیان اینکه محصول ما، نرم‌افزارهای مربوط به آموزش کارکنان وامداد و نجات است، اظهار می‌دارد: شرکت ما، از سال ۹۳ فعالیت را آغاز کرد اما پس از چند سال، به دلایلی، به تعطیلی کشیده شد. در کشور ما، برای فعالیت خوب، باید رانت قوی وجود داشته باشد، کارها باید با رابطه انجام شود، یک مشکل این است که برخی تلاش می‌کنند، کارها متمرکز از تهران انجام شود و در عمل در شهرستان‌ها اجازه فعالیت و فروش محصول داده نمی‌شود.

مدیر داخلی شرکت فناوران برتر ارم خراسان شمالی، بازاریابی و فروش محصول را از مشکلات عنوان می‌کند و می‌گوید: در بازار مشکل‌داریم، مشتری محصول ما ارگان‌های دولتی به‌ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی  و جمعیت هلال‌احمر است، اما مشکل این است که بخش‌نامه‌هایی از تهران می‌آید که حق خرید محصولات ما را از مسئولان شهرستان و استان‌ها می‌گیرد و در عمل جلوی فروش محصول ما در استان گرفته‌شده است لذا با مشکل بازار، بالا رفتن هزینه‌ها، فعالیت مقرون‌به‌صرفه نبود، چند سالی بود فروش نداشته‌ایم ازاین‌رو شرکت تعطیل شد.

 نبود اعتماد به جوانان
مدیر شرکت توسعه سامانه‌های ارتباطی عمید هم، عمده مشکل در فعالیتش را بازاریابی عنوان می‌کند و می‌گوید: این شرکت در سال ۹۰ تأسیس شد و درزمینهٔ تولید نرم‌افزار، خدمات‌رسانی دارد، متأسفانه حمایت‌ها آن‌گونه که باید، نبوده است.

مریم رحیم زاده اظهار می‌دارد: یک مشکل مهم در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، نبود اعتماد به جوانان است، این مشکل در ابتدای تأسیس شرکت، بسیار گریبان گیر ما شد، مدیران اعتماد ندارند و به‌سختی می‌پذیرند که جوان می‌تواند از عهده کارها برآید.

وی تصریح می‌کند: نبود اعتماد، سبب شد تا رغبت به خرید محصول کم باشد، بارها سؤال می‌شد که چطور ممکن است یک گروه جوای در شهر کوچک، محصولی تولید کند که در شهرهای بزرگ نمونه‌ای ندارد.

مشکلات دامن گیر تولید
مدیر شرکت توسعه سامانه‌های ارتباطی عمید بابیان اینکه محصول تولیدی شرکت ما، نمونه‌ای در کشور نداشت خاطرنشان می‌کند: نبود اطمینان تا حدی حل‌شده اکنون مشکلات دیگر دامن‌گیر ما است، مشکل مالیات و تأمین اجتماعی هنوز وجود دارد.

رحیم زاده با بیان اینکه هرروز بخش‌نامه و یا قانون جدید ابلاغ می‌شود و بخش زیادی از انرژی  و توان ما صرف این موارد شده است، ابراز داشت:  ما در حالی در پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده با مشکل روبه‌رو هستیم که سازمان‌های دولتی، هزینه‌های مربوط به خرید محصول ما را پرداخت نکرده‌اند، مشتریان ما عمدتاً سازمان وادارات دولتی هستند و این مشتریان، وجوه مربوط به خرید محصول را با تأخیر پرداخت می‌کنند و ما را با مشکل روبه‌رو می‌کنند.

در حالی در پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده با مشکل روبه‌رو هستیم که سازمان‌های دولتی، هزینه‌های مربوط به خرید محصول ما را پرداخت نکرده‌اند

وی بابیان اینکه مالیات‌های که برای ما بسته می‌شود، بسیار زیاد و غیرمنطقی است اظهار می‌دارد: بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان، به‌ویژه در این استان، کوچک هستند ازاین‌رو نمی‌توانند نیروی حسابدار تمام‌وقت استخدام کنند، نیروی حسابدار، در ماه چند روز در شرکت حضور یافته و کارهای مرتبط به حسابداری را انجام می‌دهد همچنین  استخدام نیروی حسابدار تمام‌وقت هزینه‌بر است و در نبود آن، یک سری مشکلات برای شرکت ایجاد می‌شود.

عدم رغبت مدیران در خرید محصولات
مدیرعامل شرکت فرا تدبیر نقش آرای سالوک هم دراین‌باره می‌گوید: مشکل عمده ما این است که ارگان‌های دولتی، اعتماد خوبی به توان داخل ندارند، این در حالی است که محصولات ما در خارج استان به‌خوبی فروش رفته است.

یوسف بوستانی اظهار می‌دارد: زمینه فعالیت شرکت ما، تولید نرم‌افزار مدیریت اطلاعات مکانی است، و فعالیت شرکت از پنج سال قبل آغازشده است، در این مدت در خارج استان فروش داشته‌ایم اما داخل استان هنوز قرارداد خوبی منعقد نشده است. متأسفانه مسئولان حمایت ندارند، نرم‌افزار موردنیاز که در شرکت ما تولید می‌شود، باقیمت بیشتر از خارج استان تأمین می‌کنند این در حالی است که محصول ما برایشان ارزان‌تر تمام می‌شود.

وی بابیان اینکه عمده مشتریان ما، شرکت آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در استان‌ها است، ابراز می‌دارد: عدم رغبت مدیران استان برای خرید محصولات ما، بعضاً بازاریابی در سایر استان‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند، وقتی برای فروش محصول به سایر استان‌ها مراجعه می‌کنیم، اولین سؤال که از ما پرسیده می‌شود این است که محصول خوب شما چرا در استان خودتان فروش نمی‌رود؟ در نتیجه باید گفت در استان، اتاق اصناف بجنورد، با ما قرارداد بسته است، اما مبلغ پایین است.

۹۰درصد شرکت‌های دانش‌بنیان معاف از مالیات
مدیر مؤسسات و بازاریابی پارک علم و فناوری خراسان شمالی هم دراین‌باره می‌گوید: در این استان، ۱۷ شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی شده است که در چهار سطح مختلف است. شرکت‌های نوع یک از مزایای معافیت مالیاتی بهره‌مند هستند اما شرکت‌های نوع دو معافیت مالیاتی ندارند، البته با توجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در استان در پارک مستقر هستند، شرایط استفاده از معافیت مالیاتی رادارند به‌طوری‌که ۸۰ تا ۹۰ درصد از این شرکت‌ها، از پرداخت مالیات معاف هستند.

ناصر لطفی درباره مشکلات بازاریابی شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه بازاریابی و فروش همیشه یکی از مشکلات شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت‌های نوپا بوده که گریبان‌گیر شرکت‌های خراسان شمالی است، می گوید:  بازاریابی نیاز ‌به‌کارگیری نیروی انسانی مجرب دارد، با توجه به سرمایه اندک شرکت‌ها، تأمین هزینه نیروی انسانی مجزا، در امر بازاریابی مشکل است، در شرکت‌هایی که از عهده استخدام نیروی و سرمایه کردن بیشتر برنیامده‌اند، نتایج مطلوب در بازار به دست نمی‌آید.

بازاریابی و فروش همیشه یکی از مشکلات شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت‌های نوپا بوده که گریبان‌گیر شرکت‌های خراسان شمالی است

وی با باین اینکه یکی از مشکلات، نبود فرهنگ کار تیمی و گروهی است، در این زمینه تلاش داریم تا آموزش‌های لازم داده شود، می افزاید:  با توجه به سطوحی که شرکت‌های استان دارند، نتایج خوب بوده است، به‌طور مثال، شرکتی بوده است که ۴۰۰ میلیارد ریال فروش داشته و این، دستاورد بزرگ است لذا پارک علم و فناوری تلاش دارد تا برای حل مشکلات بازاریابی، با برگزاری دوره‌های آموزش و دادن مشاوره، کمک‌کار باشد.

فعالیت ۱۷ شرکت دانش بنیان
مدیر پارک علم و فناوری خراسان شمالی هم در این زمینه، با اشاره به فعالیت ۱۷ شرکت دانش‌بنیان در استان می‌گوید: با توجه به حمایت‌هایی که از این شرکت‌ها می‌شود، معافیت‌هایی که لحاظ شده، مشکلات کمتری در سر راه دارند.

مهران گرمه‌ای، درباره مشکلات مالیاتی شرکت دانش‌بنیان اظهار می‌دارد: این مشکل، احتمالاً ناشی از اشتباه مالی و حسابداری ایجادشده است، البته اداره کل امور مالیاتی استان درزمینهٔ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خوب عمل کرده است.

در نهایت باید گفت حمایت‌ از شرکت‌های دانش بنیان یک‌طرف معادله است اما سوی دیگر بازار فروش محصولات است لذا باید شرایطی را ایجاد کرد که بتوانیم شاهد ایجاد بازارهای بهتری برای تولیدات آن‌ها باشیم.

کد خبر: ۳۹٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha