۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
تنظیم بودجه‌ در ایران باید انعطاف پذیر باشد تا بتواند خودش را تغییر دهد
وزیر اسبق بازرگانی:

تنظیم بودجه‌ در ایران باید انعطاف پذیر باشد تا بتواند خودش را تغییر دهد

آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی اظهار کرد: اصلاح ساختار بودجه باید بر مبنای علم باشد، لذا این تصور که با کنار گذاشتن متخصصان قبلی، کار درست می‌شود کاملاً اشتباه است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی درباره ضرورت‌های اصلاح ساختار بودجه گفت: وضعیت فعلی ساختار بودجه که دولت و مجلس بودجه سالانه را بر اساس آن تهیه می‌کنند از هر نظر متناسب نیست.

او اصلاح ساختار بودجه را ضروری خواند و افزود: عملیاتی شدن این کار در گرو عزم جدی مسئولان و استفاده از نیروهای متخصص و ویژه این حوزه است.

وزیر اسبق بازرگانی اظهارکرد: ما به دلیل محدودیت‌های فراوان و شرایط متغیر درآمدهای کشورمان باید بودجه را به گونه‌ای تنظیم کنیم که قدرت مانور و تغییر و تحول آن وجود داشته باشد که البته این هم نیازمند ساختار و نرم افزار ویژه است.

آل اسحاق افزود: بودجه‌ای که در جمهوری اسلامی ایران تنظیم می‌شود باید انعطاف پذیر باشد تا هر لحظه بتواند خودش را تغییر دهد.

او همچنین بخشی از نحوه اصلاح ساختار بودجه را وابسته به نوع رویکرد افراد به دولت می‌داند و می‌گوید: مثلاً یک وقت ما دولت را در جایگاه سیاست‌گذار و حاکمیتی قبول داریم و گاهی هم دولتی را قبول داریم که مجری است و شرکت‌داری می‌کند، لذا پر واضح است که اصلاح ساختار بودجه از این دو منظر کاملاً متفاوت می‌شود.

وزیر اسبق بازرگانی تأکید کرد: تا زمانی که تغییرات کلی در بخش‌های مختلف اقتصادی انجام نشود، اصلاح ساختار بودجه هم ممکن نیست به این معنا که اول باید درآمدها، هزینه‌ها و نوع رویکردها تغییر کنند و بعد هم بودجه ریزی اصلاح شود.

او با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور در همه بخش‌ها با شعار حل نمی‌شود، گفت: اگر درآمد دولت پایدار نباشد و دستورالعمل‌ها هم اولویت بندی نشوند اصلاح محتوای ساختار بودجه ممکن نیست.

آل اسحاق تصریح کرد: متاسفانه دانش کارشناسان بودجه‌ای یک قالبی گرفته که با واقعیات امروز جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواند، رئیس جمهور دوره قبل یک مشتی به سازمان برنامه زد و همه را پراکنده کرد غافل از اینکه اصلاح ساختار بودجه باید بر مبنای علم باشد، لذا این تصور که با کنار گذاشتن متخصصان قبلی، کار درست می‌شود کاملاً اشتباه است.

وزیر اسبق بازرگانی در پایان تأکید کرد: یک متخصص و برنامه ریز علاوه بر اینکه باید از دانش مخصوص این کار برخوردار باشد باید فضا و محیط را هم بشناسد؛ برنامه ریزی در این زمینه باید بر اساس سه محور «جمهوری اسلامی ایران» و البته با تقسیم بندی وظایف و تخصص‌های مورد نیاز بین دستگاه‌های ذیربط انجام شود.

کد خبر: ۳۹٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha