۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
پاکستان، بازار طلایی محصولات کرمان؛ روابط تجاری پررنگ می شود
گزارش خبری؛

پاکستان، بازار طلایی محصولات کرمان؛ روابط تجاری پررنگ می شود

کرمان- ایران در تلاش است تا صادرات کالاهای خود به پاکستان را افزایش دهد و در این میان استان کرمان نیز به دنبال توسعه تجارت و مبادلات اقتصادی با این کشور است و سعی دارد سهم بیشتری از این بازار داشته باشد.

بازار؛ گروه استان ها: پاکستان با حدود ۱۶۵ میلیون نفر جمعیت و ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک با ایران از ظرفیت خوبی برای برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی با ایران و به ویژه استان کرمان برخوردار است. علیرغم وجود شباهت‌های فرهنگی و دینی و مرز زمینی مشترک اما آمارها نشان می دهد که میزان صادرات ایران به پاکستان بسیار محدود است و این کشور کمتر از یک‌ درصد از نیاز خود را از طریق محصولات ایرانی تامین می‌دهد.

پاکستان یکی از کشورهای دارای شاخص اقتصادی مناسب است که در همسایگی کشور قرار دارد و حالا کرمان در تلاش است در زمینه مبادلات تجاری پاکستان با ایران سهم موثری را به خود اختصاص دهد. 

علیرغم اینکه در پاکستان منابع نفت، گاز و معدن زیادی وجود ندارد اما اقتصاد خوبی ایجاد کرده و ما امیدواریم بتوانیم از این تجارب اقتصادی بهره ببریم

به دنبال افزایش روابط تجاری کرمان و پاکستان هستیم
سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی کرمان در نشست بررسی همکاری های اقتصادی استان کرمان و پاکستان که در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، با بیان این‌که علاقه‌مند به افزایش سطح روابط تجاری با پاکستان هستیم، افزود: صادرات با کشورهای همسایه در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه امکان توسعه روابط تجاری بین کرمان و پاکستان وجود دارد، یادآور شد: پیگیر توسعه‌ تجارت با پاکستان به عنوان کشوری با شاخص‌های اقتصادی مناسب هستیم.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به دیدار نخست‌وزیر پاکستان و رئیس‌جمهور ایران، ادامه داد: در این دیدار مقرر شد سطح مبادلات تجاری دو کشور به پنج میلیارد دلار برسد و ما در تلاشیم تا سهم موثری از این مبادلات تجاری را به کرمان اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم تا صادرات کرمان به پاکستان را تا ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهیم، افزود: شرایط برای صادرات بسیار سخت شده اما اتاق کرمان عزم خود را جزم کرده تا با حمایت تمامی دستگاه‌های استان، صادرات را برای کمک به تولید افزایش دهد.

طبیب‌زاده با اشاره به راهبردهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه، گفت: قصد داریم شبکه‌ای متشکل از بازرگانی ایران در کشورهای دیگر تشکیل دهیم تا از تجربیات آن‌ها برای صادرات استفاده کنیم.

باید صادرات را از کالاهای خام مانند سنگ‌آهن، مس، پسته و خرما به سمت کالاهای دانش بنیان و صنعتی ببریم تا با افزایش ارزش دلاری آن‌ها، ارز بیشتری به کشور برگردانده شود

وی با تحسین سیاست‌های اقتصادی پاکستان اظهار کرد: علیرغم اینکه در پاکستان منابع نفت، گاز و معدن زیادی وجود ندارد اما اقتصاد خوبی ایجاد کرده و ما امیدواریم بتوانیم از این تجارب اقتصادی بهره ببریم.

رئیس اتاق کرمان، صادرات خوب و هدفمند را نیازمند داشتن اطلاعات صحیح و مناسب دانست و یادآور شد: در شرایط کنونی هیچ فعالیتی بهتر از صادرات برای کمک به کشور نیست زیرا به ارز و توسعه‌ روابط با کشورها نیاز داریم.

وی با ابراز امیدواری از افزایش همکاری‌های تجاری با پاکستان طی دو هفته آینده افزود: باید صادرات را از کالاهای خام مانند سنگ‌آهن، مس، پسته و خرما به سمت کالاهای دانش بنیان و صنعتی ببریم تا با افزایش ارزش دلاری آن‌ها، ارز بیشتری به کشور برگردانده شود.

طبیب‌زاده ادامه  داد: یک تیم قوی تجاری از استان کرمان در اجلاس تجاری پاکستان حضور پیدا می‌کند تا ارتباطات محدودی که وجود دارد افزایش یابد.

رفع مشکل تحریم‌های بانکی با تهاتر
در ادامه این نشست، سرکنسول پاکستان در ایران با اشاره به رابطه ایران و پاکستان گفت: پاکستان و ایران روابط گسترده‌ای دارند و با توجه به شرایط کنونی، این روابط باید توسعه یابد و با توجه به حُسن همجواری و همسایگی نیاز است روابط خاصی بین ایران و پاکستان برای ارتقاء تجارت ایجاد شود.

محمد رفیع با اشاره به دستاوردهای ایران در دو دهه گذشته افزود: بر اساس چارچوبی که برای تجارت با ایران داریم، برای ۶۰ کالا قرارداد تعرفه ترجیحی صادرات و واردات مشخص شده است.

وی ادامه داد: هدف ما از توسعه تجارت، دریافت اطلاعات برای ارتقاء فعالیت‌های اقتصادی است.

مهم‌ترین مشکل تجاری بین دو کشور تحریم‌های بانکی است که برای حل این مسئله، پیشنهاد تهاتر مطرح شده که طی شش ماه آینده نهایی می‌شود

سرکنسول پاکستان در ایران با بیان این‌که فعالیت‌های تجاری پاکستان محدود به استان سیستان و بلوچستان است، گفت: ارتقای روابط تجاری با کرمان و یزد را دنبال می‌کنیم، تاکنون از استان‌های یزد و کرمان، نماینده‌ای در اجلاس مشترک تجاری نداشتیم و خوشحال می‌شویم اگر نمایندگان این دو استان در اجلاس حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه ۶۰ قلم کالای ایرانی از مسیر جاده و ریل به پاکستان صادر می‌شود، گفت: پاکستان به دنبال ارتقاء روابط تجاری از مسیر جاده، ریل و دریا است.

رفیع اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل تجاری بین دو کشور تحریم‌های بانکی است که برای حل این مسئله، پیشنهاد تهاتر مطرح شده که طی شش ماه آینده نهایی می‌شود.

تراز تجاری دو کشور به نفع ایران مثبت است
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه پاکستان هفتمین شریک تجاری ایران و ایران، پانزدهمین شریک تجاری پاکستان است، گفت: تراز تجاری دو کشور به نفع ایران مثبت است.

محمدرضا قوام آبادی افزود: سیمان، گلاب، لبنیات، تولیدات مسی، مشتقات نفتی، مواد غذایی، کاشی، پسته و مغز پسته از جمله محصولات صادراتی کرمان به پاکستان است.

وی گفت: میزان صادرات استان کرمان به پاکستان در سال ۲۰۱۹، ۴۰ میلیون دلار بوده که به دنبال این هستیم این مبلغ به ۲۰۰ میلیون دلار در سال برسد.

صادرات محصولات کشاورزی و طیور کرمان به پاکستان

در ادامه این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی کرمان، اظهار کرد: عمده محصولات کشاورزی کرمان از جمله پسته، خرما، گردو، گیاهان دارویی، محصولات گلخانه‌ای و جالیزی، گل محمدی، گلاب و زعفران صادراتی هستند.

عباس سعیدی افزود: تولیدات کشاورزی استان کرمان سالم و بهداشتی بوده و با توجه به کیفیتی که دارند به کشورهای مختلف صادر می‌شوند.

وی با اشاره به آمادگی کشاورزان کرمانی برای سرمایه‌گذاری در مناطق حاصلخیز پاکستان بیان کرد: استان کرمان همچنین توان تولید مرغ، بوقلمون، بلدرچین و کبک برای پاکستان را دارد.

استان کرمان دارای ظرفیت های فراوانی برای توسعه تجارت و صادرات کالاهای متنوع به کشورهای همسایه از جمله پاکستان است و تقویت این حوزه می تواند در رونق اقتصادی منطقه بسیار تاثیر گذار باشد.

کد خبر: ۳۸٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha