۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
طرح «خودروی مجانی»، یک سرگرمی سیاسی است!
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو:

طرح «خودروی مجانی»، یک سرگرمی سیاسی است!

کاکایی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت گفت: مجلس ابتدا باید طرحی برای چگونگی افزایش تولید خودرو ارائه دهد و در مرحله بعدی، موضوع خودروی ارزان را پیگیری کند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، امیرحسن کاکایی در رابطه با طرح خودرویی جدید مجلس گفت: در خبرها موضوع «خودروی مجانی» بدون تحمیل هزینه به دولت، درج شده بود.

وی با بیان این مطلب، یک راه اعطای خودرو به خانواده‌های کم درآمد را تحمیل هزینه‌های میلیاردی به دولت دانست و گفت: اولویت‌های مهم‌تری در حوزه اجتماعی و خدمت رسانی نسبت به ارائه خودروی مجانی به مردم وجود دارد و متاسفانه بودجه‌ای برای تخصیص وجود ندارد.

کاکایی اینگونه طرح‌ها را به نوعی سرگرمیِ سیاسی تشبیه کرد و افزود: این طرح درست مانند طرحی است درباره ساماندهی خودرو که پس از مدتی، دیگر هیچ اتفاقی در آن حوزه رخ نداد.

این کارشناس صنعت خودرو طرح فوق را از نظر اقتصادی غیر ممکن دانست و اضافه کرد: تولید خودرو هزینه دارد و معلوم نیست پول تولید از چه منبعی تهیه می‌شود.

کاکایی معتقد است سیستم لیزینگ قادر به ارزان‌سازی هیچ محصولی برای مردم نیست؛ خاصه در شرایط تورمی و ادامه داد: بازار خودرو دچار بر هم ریختگی است؛ چراکه تولید کاهش داشته اما آیا کسی به قصد، این رویه را پیش گرفته است؟

وی افزود: دولت همواره اذعان به نظارت دارد؛ پس مشکل کمبود تولید خودرو در جایی دیگر است و مجلس ابتدا باید طرحی برای چگونگی افزایش تولید ارائه دهد و در مرحله بعدی، موضوع خودروی ارزان را پیگیری کند.

کاکایی با بیان این انتقاد که در شرایط کنونی ماسک ارزان اولویت بیشتری دارد یا خودروی ارزان، گفت: امروز حتی تراکتور مجانی اولویت بیشتری نسبت به خودروی سواری برای قشر کم درآمد دارد.

این عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو در ادامه این برنامه رادیویی با اشاره به افتضاحی که دولت برسر وزارت صمت آورده و در سال «جهش تولید»، هیچ فردی را برای تصدی آن انتخاب نکرده است، گفت: این کار معانی خاصی دارد که بسیاری مشکلات را دامن می‌زند.

کاکایی خاطرنشان کرد: در هر صورت به نظر نمی‌رسد طرح مجلس اجرایی باشد و بیشتر در حد و اندازه‌های یک گفتگو است.

وی نسبت به وعده‌های دولت و مجلس، قبل و بعد از رأی‌گیری‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت: قبل از انتخابات، نامزدها شعارهایی را مطرح می‌کنند که پس از انتخاب شدن، باید آن را اجرایی کنند. در این راستا برخی دولت مردان خود نقش اپوزیسیون را ایفا می‌کنند و کسی نیست به آن‌ها گوشزد کند که خودشان مجری اصلی هستند.

کاکایی در عین حال اجرای طرح جدید مجلس در خصوص اعطای خودروی ارزان به قشر کم درآمد را نیازمند تعیین منابع مالی دانست و گفت: در حقیقت باید یارانه داده شود؛ یعنی اراده می‌شود که مثلا به ۱۰۰هزار نفر سوبسید بدهند که در سال‌های گذشته داستان‌های خاص خود را داشته و سمی برای جامعه است.

وی با بیان اینکه اولویت صنعت خودرو باید بر بهبود سیستم حمل و نقل عمومی و جمع آوری آلاینده‌ها گذاشته شود، خاطرنشان کرد: حتی در شهرهای کم درآمد دو موضوع آموزش و اشتغال از اهمیت بیشتری نسبت به «خودروی ارزان» برخوردار است.

کد خبر: ۳۸٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha