۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
محصول ارگانیک در ایران دروغ است/ فریب لوگوی ارگانیک را نخورید!
رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران:

محصول ارگانیک در ایران دروغ است/ فریب لوگوی ارگانیک را نخورید!

قره یاضی، رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران معتقد است در بیشتر موارد محصولات ارگانیک در ایران وجود ندارد و مردم نباید گول برخی تبلیغات را بخورند.

بازار؛ گروه کشاورزی: انجمن ایمنی زیستی ایران از جمله سازمان های مردم نهاد علمی است که در بسیاری از زمینه ها تحقیقات ویژه ای انجام می دهند؛ یکی از این زمینه ها صنعت کشاورزی است که این سازمان ضمن ارتباط داشتن با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان غذا و داروی کشور تحقیقات گسترده ای در بخش هایی همچون «محصولات ارگانیک، محصولات تراریخته و غیرتراریخته» انجام داده است.

در این راستا گفت و گویی با «بهزاد قره یاضی، رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران» انجام داده ایم که در ادامه می خوانید. گفتنی است وی دارای سوابقی از جمله معاونت وزیر با رتبه استاد تمامی و بنیانگذار پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، چهره تاثیرگذار بر بیوتکنولوژی در حال حاضر مرجع ملی ایمنی زیستی و عضو حقیقی شورای ملی ایمنی زیستی است.  

*در ابتدا در خصوص فعالیت های انجمن ایمنی زیستی ایران توضیحاتی بدهید.
این انجمن در واقع یک انجمن علمی مردم نهاد است که در سال ۱۳۷۸ تاسیس شده است و متشکل از حدود ۸۰۰ نفر از دانشمندان، پژوهشگران و مدیران ارشد کشور در حوزه های پزشکی، بهداشت، درمان، محیط زیست، تغذیه، کشاورزی، تنوع زیستی، مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته   فعالیت دارند.

هدف این انجمن علمی، اطلاع رسانی صحیح به مردم در مورد موضوعاتی است که آنها احتمالا به صورت تخصصی مطالعه دقیق ندارند و در فضای مجازی سردرگم می شوند. مثلا در مورد خوب یا بد بودن روغن پالم حرف و حدیث زیاد است و همین موضوع موجب سردرگمی مردم می شود. انجمن این موضوع را بررسی و شفاف سازی می کند.

انجمن رسالت استفاده مسئولانه از فناوری های نو از جمله نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک را بر عهده دارد. بر اساس نظر این انجمن تنها مساله ای را که نمی‌توانیم مورد  اغماض قرار دهیم و در مورد آن چشم پوشی کنیم سلامتی و ایمنی مردم و محیط زیست ‌است.

یکی ازمسائلی  که در کشور تغذیه و کشاورزی را تهدید می کند، بحث فناوری هراسی و دانایی ستیزی است به طوری که صدا و سیما مردم را از نظر سلامتی و علم تغذیه، علم کشاورزی و غیره به ده ها سال عقب برده است!

*اصلی ترین مباحث مربوط با بخش کشاورزی که در انجمن ایمنی زیستی ایران مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرند چه مسائلی هستند و چه نتایجی از این تحقیقات حاصل شده است؟
این انجمن با همه ارکان حکومت از جمله وزارت جهاد کشاورزی ارتباط دارد. مطالعات ما بر اساس منابع و گزارشات رسمی نشان می‌دهد که متاسفانه ۷ قلم از ۱۰ قلم اول واردات کشور ما به محصولات کشاورزی مربوط است.

به عبارت دیگر از حدود ۹ میلیارد دلار که ارزش ۱۰ قلم اول وارداتی است ۷ میلیارد دلار مربوط به محصولات کشاورزی می‌شود که ۴ میلیارد دلار آن مربوط به واردات محصولات تراریخته است! در نتیجه یکی از مسائلی که امنیت غذایی ما را تهدید می کند این است که به جای تولید در داخل چشم به ان سوی آبها داریم که هر روز هم وضعیت مشکل تر خواهد شد و کشور هم قطعا دیگر امکان تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی را نخواهد داشت. در نتیجه در هر محصولی که وابستگی بسیار زیادی به خارج داریم وضعیت ما بسیار شکننده است.

دومین مساله ای که در کشور تغذیه و کشاورزی را تهدید می کند، بحث فناوری هراسی و دانایی ستیزی است؛ یعنی الان رمل و اسطرلاب و خرافه گرایی جای دانایی و علم را در این صنعت گرفته است که عمدتا به دلیل سوء عملکرد سازمان صدا و سیما و به طور ویژه انتخاب های عجیب و غریبی که به عنوان کارشناسان ایمنی زیستی و  ایمنی غذایی دعوت می کنند و آنتن هم در اختیار آنان قرار می‌دهند موجب این آشفتگی است. صدا و سیما مردم را از نظر سلامتی و علم تغذیه، علم کشاورزی و غیره به ده ها سال عقب برده است. ای کاش اساسا سازمان صدا و سیما را نداشتیم و مردم خودشان اطلاعات را تامین می‌کردند.

*بحث فناوری هراسی و خرافه گرایی توسط سازمان صدا و سیما را با ذکر مثال و نمونه روشن کنید.
برای مثال شاهد بوده ایم که کارشناسانی "ناکارشناس" در این سازمان حضور یافته و مدعی شدند که کرونا جنگ بیولوژیک آمریکا علیه نژاد ایرانی است و چون ما به ایتالیایی ها شباهت ژنومی داریم آنها هم بیمار شده اند! بطلان این ادعا امروز به خوبی روشن است و آمریکا خود قربانی اول این بیماری پاندمیک است. اما نه صدا و سیما و نه آن کارشناس نما از موضع خود عقب ننشستند و اکنون مدعی هستند که کار از دستشان در رفته و خودشان هم مبتلا شده اند! خوب اگر این ویروس بر علیه ایرانی ها طراحی شده بود چطور خود آمریکایی ها را که قرابتی با ایرانی ها ندارند را مبتلا کرد؟ جالب اینجا است که بعد از نفی شدن این مساله هیچکس از این کارشناسان توضیحی بابت ادعای کذب شان نخواست!

همین کارشناس مدعی می شود اگر از بطری آب پلاستیکی استفاده کنید فرزندان ذکور شما دچار عقیمی یا مواردی می شوند که من نمی توانم ذکر کنم.  این کارشناسان که در کانالهای مختلف صدا و سیما لحاف و تشک پهن کرده‌اند از محصولات تراریخته محصولاتی هیولایی ساخته اند و دروغ هایی تحت عنوان ایجاد سرطان، ایجاد اوتیسم و امثالهم به خورد مردم داده اند.

از سوی دیگر این سازمان با گرفتن پول برخی محصولات از جمله یک برند روغن را به عنوان محصول غیر تراریخته تبلیغ کرد در صورتی که همان محصول به ادعای درج نشان تراریختگی تراریخته است، در ادامه این تبلیغات مخرب هشدار می دهد که تراریخته ها برای کودکان مضر است و حتی موجب عقیمی می شود.

از سوی دیگر، تبلیغ محصولات سنتی یا طبیعی یکی دیگر از اشتباهات صدا و سیمای ما است چرا که این مواد به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی آفلاتوکسین به هیچ وجه خوب نیستند. در حالی که بشر هزاران سال تلاش کرده است تا محصولات طبیعی را اصلاح کند و به شکلی در بیاورد که ما امروز مصرف کنیم و لذت ببریم. به عبارت دیگر تمام محصولاتی که امروز استفاده می کنیم همچون سیب، ذرت، هویج، موز و دیگر محصولات کشاورزی ۵ هزار سال پیش به این شکل در اختیار ما نبوده است بلکه اصلاح شده که به این شکل درآمده است. بنابراین مهم است که به مردم حقیقت گفته شود و آدرس اشتباهی داده نشود.

بنده به عنوان نماینده این انجمن اعلام می کنم که ما در ایران محصولی به نام ارگانیک که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی باشد نداریم و به مردم هشدار می دهم که گول انجمن ارگانیک را نخورید!

*نظر انجمن ایمنی زیستی ایران در مورد محصولات ارگانیکی که در بازارهای ایران عرضه می شود چیست؟ آیا مورد تایید شما است یا خیر؟
بنده به عنوان نماینده این انجمن اعلام می کنم که ما در ایران محصولی به نام ارگانیک که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی باشد نداریم و به مردم هشدار می دهم که گول انجمن ارگانیک را نخورید!

ما به هیچ وجه تایید نمی کنیم که محصولاتی به نام ارگانیک وجود دارد بلکه در عوض می گوییم بسیاری از این محصولات غیر ارگانیک هستند و به نام ارگانیک با ۳ برابر قیمت به مردم فروخته می شود!

سازمان استاندارد و دولت بارها اعلام کرده که چیزی به نام مرغ و گوشت ارگانیک نداریم اما همه ساله نمایشگاه ارگانیک برگزار می کنند. متاسفانه شهرداری و بخش هایی از وزارت جهاد کشاورزی هم با اینها همکاری سخاوتمندانه ای دارند که محل تامل است. بنابراین از نظر ما این افراد سوداگرانی هستند که جیب و سلامت مردم را هدف قرار داده اند.

*دلایل انجمن ایمنی زیستی برای این ادعا که در کشور محصول ارگانیک نداریم چیست؟
تحقیقاتی که در دنیا انجام شده و مقالاتی که در مورد محصولات ارگانیک منتشر شده نشان داده است که این محصولات دارای سم آفلاتوکسین بیشتری نسبت به دیگر محصولات هستند! برخی دارای باقی مانده سموم طبیعی بیشتری هستند در حالی که سموم طبیعی خطرناکترین نوع سموم هستند. از سوی دیگر محصولات ارگانیک دروغینی که امروز توسط انجمن ارگانیک عرضه می شود به هیچ وجه مورد تایید ما نیست.

جالب است بدانید که یکی از اعضای این انجمن خود نماینده یک کمپانی سم فروشی بنام در خاورمیانه است! سوال من از این آقایان این است که چطور چنین چیزی ممکن است؟ اگر فردی سموم شیمیایی وارد می کند چطور ادعای تولید محصولات ارگانیک می کند؟

از سوی دیگر ما ارگانیک را نفی نمی کنیم بلکه می گوییم بایستی بر آن نظارت شود. به عنوان مثال برای تولید محصول ارگانیک به مدت ۳ سال در زمین مورد نظر نباید چیزی کشت شود. علاوه بر این آن مزرعه  باید شناسنامه داشته باشد تحت نظارت دولت، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد و جهاد کشاورزی باشد و در آن مزرعه از سموم و کود شیمیایی استفاده نشده باشد. کدام یک از این محصولات ارگانیک هستند که این نظارت ها بر آنها صورت می گیرد؟

تحقیقاتی که در دنیا انجام شده و مقالاتی که در مورد محصولات ارگانیک منتشر شده نشان داده است که این محصولات دارای سم آفلاتوکسین بیشتری نسبت به دیگر محصولات هستند

*با این تفاسیر نظر انجمن زیستی ایران در خصوص سلامت محصولات ارگانیک منفی است؟
بگذارید با یک مثال این موضوع را شفاف سازی کنم؛ بر اساس گزارشی که اداره ایمنی غذایی اروپا در سال ۲۰۱۲ ارائه داده است نشان داده که در این سال محصولات ارگانیک بیش از ۵۳ نفر در کشورهای اروپایی کشته داده است! این محصولات آلوده به نوعی «اشرشیاکولی» بوده اند. اشرشیاکولی، یک باکتری است که در بدن انسانها و مهره داران وجود دارد. دلیل اینکه این باکتری در محصولات ارگانیک زیاد پیدا می شود هم این است که در این محصولات از کودهای دامی و انسانی استفاده می شود و در نتیجه اگر خوب فرآوری نشده باشد این باکتری ها به محصول منتقل می‌شود.

در سال ۲۰۱۲ در کشور آلمان ۲۹۴۷ نفر مریض، ۸۱۸ نفر بستری و ۵۱ نفر فوت کردند. در سوئد ۳۵ نفر مریض، ۱۸ نفر بستری و ۱ نفر نیز فوت شد. در آمریکا ۲ نفر بیمار سرپایی، ۴ نفر بستری و ۱ نفر فوت شد. از طرف دیگر در همین سال در کشور دانمارک ۲۶ نفر بیمار شدند که خوشبختانه کسی در آنجا فوت نشد.

در نتیجه ما هشدار می دهیم که مردم پول شان را بابت محصولات ارگانیک هدر ندهند. چون آنطور که ادعا می شود این محصولات نه طعم بهتری دارد، نه مفید تر است، حتی اگر محصولات ارگانیک تقلبی هم نباشد.

از نگاه ما محصولات ارگانیک تنها برای محیط زیست خوب است بنابراین ما فقط از این نظر موافق ارگانیک هستیم. مقام معظم رهبری هم توسعه کشت ارگانیک را در سیاستهای محیط زیست ابلاغ کرده اند و نه در سیاست های کشاورزی. به این ترتیب نظر نهایی ما این است که محصولات ارگانیک حتما باید با رعایت اصول ایمنی و تحت نظارت حاکمیتی سازمان استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو باشد و هر کسی اجازه نداشته باشد سر چهار راه لبوی خود را به نام ارگانیک عرضه کند. در این زمینه به ویژه برای ساختارهایی مانند انجمن ارگانیک که لوگو عرضه می‌کند باید جرم انگاری صورت پذیرد.

کد خبر: ۳۸٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عرفان GB ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      0 0
      مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان پیشرو ۳ برابر کشاورزان دیگر راندمان تولید دارند، گفت: این راندمان تولید را می توان به دیگر کشاورزان انتقال داد و برای افزایش تولید نیازی به تراریخته ها نیست. وی افزود: توسعه پایدار در بخش کشاورزی ایران مهم و نقش اساسی در حفظ منابع ، تنوع زیستی ، سلامت محیط زیست و دیگر جنبه های تولیدات کشاورزی دارد. بذور یکی از فاکتورهای مهم کشاورزی پایدار است و بذر های خوب می توانند نقش مهمی در بهره وری تولید داشته باشند. وی تصریح کرد: بیشتر بذور کشاورزی از جمله کالاهای اساسی و گندم از محل تولید داخل تأمین می شود و تنها در برخی از سبزی و صیفیها واردات داریم که برای داخلی سازی آن در کشور فعالیت ها توسط بخش خصوصی و دولت در حال انجام است. خان محمدی در ارتباط با قاچاق بذرهای تراریخته به کشور گفت: با وجود اخبار ی که درباره ورود غیرقانونی بذرهای تراریخته به کشور مطرح است اما نیازی به استفاده از این بذور ندارم. https://tn.ai/2339360