۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
تلاش جوان خلاق اصلاندوزی برای تحقق شعار جهش تولید؛ از کاشت درختان انار و پسته تا زراعت چوب
بازار گزارش می‌دهد؛

تلاش جوان خلاق اصلاندوزی برای تحقق شعار جهش تولید؛ از کاشت درختان انار و پسته تا زراعت چوب

اردبیل- جوان خلاق اصلاندوزی برای تحقق شعار جهش تولید ضمن کاشت درختان انار و پسته در منطقه زرخیز مغان و شهرستان اصلاندوز با برنامه‌ریزی دقیقی صنعت زراعت چوب را نیز در شمال استان اردبیل به بهره‌برداری می‌رساند.

پویا حاجی وند؛ بازار: منطقه مغان به لحاظ برخورداری از منابع غنی آب‌وخاک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قطب های کشاورزی و دام‌پروری در کشور شناخته می‌شود بطوریکه در طول سالهای گذشته محصولات متنوع کشاورزی و باغی در این منطقه کِشت و برداشت شده است.

از سال‌های گذشته شاهد کاشت محصولات مختلف کشاورزی در منطقه مغان به‌ویژه در شهرستان‌های مرزی پارس‌آباد و اصلاندوز بوده‌ایم که باگذشت زمان و توسعه علم و فناوری، این منطقه در ریل توسعه قرار گرفته و حالا روز به روز شاهد افزایش کشت محصولات کشاورزی با استفاده از روش های نوین هستیم.

در این میان باتوجه به ترویج کاشت درخت پالونیا در سطح کشور که نقش مهمی در توسعه کشاورزی مدرن، کاهش واردات و تحقق شعار جهش تولید ایفا کرده است، کشاورزان شمال استان اردبیل نیز از این قافله جا نمانده اند و حالا به کشت این محصول ارزشمند روی آورده اند.

پالونیا درختی تند رشد است و در مقایسه با سایر درختان، زمان بهره‌برداری سریع‌تری دارد و عملکرد تولید چوب آن در هکتار نیز از درختان دیگر بیشتر است.

استحکام بالا، سبک بودن و کیفیت بالا از ویژگی‌های این‌گونه ارزشمند است و از چوب آن در بخش‌های مختلف صنایع کاغذ و چوب استفاده می‌شود.

بررسی‌ها نیز گویای آن است که از چوب این درخت برای مبلمان سازی، ساخت لوازم التحریر، پارکت، کابینت، جعبه سازی، کبریت‌سازی، وسایل موسیقی جعبه دار و نیز تجهیزات ورزشی مانند تخته‌شنا، اسکی، خلال‌دندان استفاده می شود و در صنعت هوا و فضا نیز کاربرد دارد.

ساخت گلایدر، پاراگلایدر، سازه‌های آبی، قایق و کشتی، خانه‌های چوبی ارزان،  زغال، باروت، ساخت کندوی عسل، عایق‌های حرارتی و ده ها مورد دیگر از مزایای مورد استفاده پالونیا می باشد.

همچنین کود حاصل از برگ‌ها و گل‌های این درخت ویژگی‌های فراوانی دارد بطوریکه به‌سرعت رشد می کند. سازگاری با محیط نیز از دیگر ویژگی های خاص این درخت می باشد و به همین سبب امروز در بسیاری از استان‌های شمالی کشور این محصول کِشت می شود.

مزیت‌ فراوان این محصول باعث شده تا جوانان تلاش‌گر منطقه مغان نیز به سمت کِشت پالونیا سوق پیدا کنند.

در این راستا جوان خلاق اصلاندوزی برای تحقق شعار جهش تولید، ضمن کاشت درختان انار و پسته در منطقه، با برنامه‌ریزی دقیق در تلاش است تا صنعت زراعت چوب پالونیا را نیز در شمال استان اردبیل توسعه دهد.

آرزو گلدوست جوان خلاق اصلاندوزی که حالا حضور در روستا را به زندگی شهری ترجیح داده و در قشلاق عشایری ایری دره از توابع بخش بران شهرستان اصلاندوز مغان ساکن شده است و نسبت به تولید انواع محصولات کشاورزی اقدام کرده است.

 گلدوست سرمایه‌گذار طرح صنعت زراعت چوب پالونیا، دراین‌باره با اشاره به اینکه هدف از سرمایه‌گذاری در منطقه، ایجاد اشتغال برای جوانان است اظهار داشت: با توجه به اینکه ما در منطقه عشایری زندگی می‌کردیم بنده احساس نیاز کردم که در کنار فعالیت‌های پدرم، با ایجاد طرح‌های مختلف به‌تناسب نیاز کشور، ضمن ایفای نقش در تقویت تولید ملی، در اشتغال‌زایی برای جوانان بومی نیز نقش موثری داشته باشم.

وی با قدردانی از ادارات و دستگاههای اجرایی مربوطه به جهت همکاری و همراهی در اجرای موفق طرح افزود: تمامی دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در راستای ایجاد طرح سرمایه‌گذاری صنعت زراعت چوب پالونیا همکاری ویژه و خوبی داشته‌اند.

گلدوست با اشاره بر لزوم توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری در راستای رونق تولید تصریح کرد: ما در این طرح علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه، در تلاش هستیم برای افرادی که دغدغه کار دارند الگو باشیم. 

سرمایه‌گذار طرح صنعت زراعت چوب پالونیا بابیان اینکه طرح بنده از دو بخش صنعت زراعت چوب و تولید محصولات کشاورزی تشکیل‌شده است ادامه داد: در بخش زراعت چوب درخت پالونیا و در بخش تولید محصولات کشاورزی نیز درختان انار و پسته را انتخاب کرده‌ایم تا در تقویت صادرات کشور نقش مؤثری ایفا کرده باشیم.

طرح صنعت زراعت چوب پالونیا در هفته دولت به بهره‌برداری رسید
سید عباس مینایی فرماندار شهرستان اصلاندوز نیز در خصوص این طرح و سرمایه‌گذاری در بخش بران بیان کرد: در این طرح سرمایه‌گذاری دومنظوره، بالغ‌بر ۴۰۲ میلیون تومان اعتبار توسط بخش خصوصی و با استفاده از تسهیلات بانکی سرمایه‌گذاری شده است که در منطقه به لحاظ تولید و تقویت اقتصاد منطقه مؤثر واقع خواهد شد.

وی از افتتاح طرح صنعت زراعت چوب پالونیا در هفته دولت خبر داد و اظهار کرد: طرح صنعت زراعت چوب پالونیا به مناسبت گرامیداشت هفته دولت با حضور نماینده مردم شهرستان‌های اصلاندوز، بیله سوار و پارس‌آباد در مجلس شورای اسلامی، افتتاح و به بهره‌برداری رسید که در تحقق جهش تولید در منطقه بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

مینایی با بیان اینکه در حال حاضر این مجموعه تولیدی، برای حدود ۵ نفر از اهالی بومی منطقه اشتغال‌زایی کرده است گفت: این مجموعه در آینده زمینه اشتغال حدود ۴۰ نفر را فراهم خواهد کرد .

فرماندار اصلاندوز تصریح کرد: این فعالیت ها هم به لحاظ بحث اشتغال و هم  تولید، مستلزم توجه جدی از سوی دستگاه‌های اجرایی متولی است و انتظار می رود اقدام حمایتی از این قبیل اقدامات بیشتر باشد. 

زراعت چوب فرصتی برای توسعه پایدار کشور در بخش صنعت 
در همین خصوص فرهاد برزگر کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: با توجه به شرایط اقلیمی مغان، زراعت چوب می‌تواند یکی از درآمدهای کشاورزان در کنار سایر فعالیت‌های زراعی و باغی باشد و قطعاً زراعت چوب به‌عنوان فرصتی برای رفع نیاز شدید کشور به این محصول شناخته می‌شود و به توسعه پایدار صنعت کشور کمک می‌کند.

وی حفظ محیط‌زیست را وظیفه‌ای همگانی عنوان کرد و ادامه داد: حفظ محیط‌زیست در ابعاد مختلف نظیر جنگل‌ها و فضای سبز وظیفه همگانی است و برهمین اساس در حال حاضر تنها راه‌حل معقولانه حفظ منابع طبیعی زراعت چوب است که باید موردتوجه قرار گیرد.

برزگر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا کشت درخت پالونیا با شرایط اقلیمی منطقه سازگار است تصریح کرد: ارقام و گونه‌های مختلف درخت پالونیا سازگاری مناسبی با شرایط محیطی مختلف دارند و باتوجه به زمین های مرغوب در منطقه مغان، کشت این محصول قطعا مثمر خواهد بود.

کارشناس حوزه کشاورزی اظهار کرد: بهترین راه‌حل قبل از کشت نهایی این محصول آزمایش نمونه خاک و آب محل احداث و امکان‌سنجی هست تا گونه و رقم مناسب با توجه به شرایط انتخاب شود.

این کارشناس مسائل کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به ترویج کشت پالونیا در منطقه بیان کرد: توسعه و ترویج کشت درختان پالونیا باید با نگاه علمی و کارشناسی شده در خصوص نوع رقم و گونه، امکان سازگاری با اقلیم منطقه، بازار فروش، شرایط نیاز کشور و توجیه‌پذیر بودن ازلحاظ اقتصادی و سایر شرایط موردبررسی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: کشاورزان منطقه در کنار زراعت خودمی‌توانند در حاشیه مزارع و نهرها از زراعت چوب به‌عنوان درآمد ثانویه بهره‌مند شوند.

بی‌شک حضور جوانان پرانرژی و مستعد ظرفیت بزرگی برای منطقه و استان به‌حساب می‌آید و انتظار می‌رود مسئولان دستگاه‌های اجرایی با اعتماد و حمایت از این قشر، زمینه تحولات در منطقه را فراهم آورند.

کد خبر: ۳۸٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha