۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
بازار گوشت روی موج گرانی؛ ناتوانی دولت در شکستن شاخ گرانی
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

بازار گوشت روی موج گرانی؛ ناتوانی دولت در شکستن شاخ گرانی

مشهد- باوجود اینکه مسئولان بازرگانی خراسان رضوی وعده کاهش قیمت گوشت قرمز آن‌هم در آخرین روزهای مردادماه را به دلیل توزیع ۲۲۰ تُن سهمیه گوشت منجمد داده بودند اما این پیش‌بینی درست از آب درنیامد و حتی گوشت گوساله به ازای هر کیلو پنج هزار تومان گران‌تر شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: با گرانی ارز و برداشته شدن یارانه بسیاری از کالاهای اساسی ظاهراً گوشت قرمز هم برای اینکه از قافله گرانی عقب نیفتند با سایر محصولات در رقابت است و طی هفته گذشته با افزایشی محسوس گوشت گوساله از هر کیلو ۸۵ هزار تومان قیمت خود را به ۹۲ هزار تومان و گوشت گوسفند به انضمام گردن که قیمتی معادل ۸۰ هزار تومان تا ۸۵ هزار تومان در نوسان بود قیمت خود را به کیلویی ۹۵ هزار تومان رساند.

اگرچه این قیمت‌ها در حالی است که بسیاری از فروشندگان مواد پروتئینی به ازای عرضه هر کیلو گوشت ران گوسفندی بدون چربی از مشتریان ۱۲۷ الی ۱۳۰ هزار تومان پول می‌گیرند اما در این‌بین همچنان صدای تولیدکننده و مصرف‌کننده به دلیل نبود صرفه اقتصادی بالاست!

مشکلات دام‌پروری
بسیاری از مسئولان بر این باورند که با توجه به نوسان نرخ ارز، انگیزه خروج غیرقانونی دام به آن سوی مرزها افزایش یافته است که این امر در کنار کاهش قیمت آلایش‌های خوراکی در فصل گرما و همزمان با شیوع ویروس کرونا مزید بر علت شده تا قیمت گوشت در بازار افزایش یابد اما دامداران علت های دیگری را درگرانی قیمت گوشت قرمز دخیل می دانند.

در همین رابطه حمزه محمد زاده یکی از پروار کنندگان دام در شهرستان چناران به ما می‌گوید: در حال حاضر قیمت فروش دام زنده با فروش در قصابی‌ها بسیار تفاوت دارد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با توجه به نوسان نرخ ارز، انگیزه خروج غیرقانونی دام به آن سوی مرزها افزایش یافته است که این امر در کنار کاهش قیمت آلایش‌های خوراکی در فصل گرما موجب شده تا قیمت گوشت در بازار افزایش یابد

وی به ما می‌گوید: قانونا قیمت گوشت در قصابی‌ها باید دو برابر دام زنده باشد اما متأسفانه گوساله زنده را کیلویی ۲۰ الی ۲۵ هزارتومان از ما می‌خرند و گوشت همان گوساله را در قصابی‌ها کیلویی ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند در حالی که اگر نظارت صحیح انجام شود گوشت گوساله نباید بیش از ۶۰ الی ۷۰ هزار تومان بیشتر به دست مصرف کننده برسد.

واردات به ضرر دامدار تمام می‌شود
این فعال حوزه دامپروری، واردکردن گوشت برزیلی و توزیع آن را به بهانه تنظیم بازار توسط دولت هنر نمی داند و با بیان اینکه این اقدام به ضرر پرواربندی‌ها است، می‌گوید: دولت تنها توجه خود را بر روی قیمت گوشت متمرکز کرده و به این موضوع توجه ندارد که هزینه‌های جانبی صنعت دام ازجمله پول کارگر، آب، برق، سم‌پاشی و واکسن چقدر گران شده و از کجا باید قیمت آن را پرداخت!

محمد زاده اظهار می‌کند: وقتی دولت به واردات دست می‌زند لذا ما مجبور هستیم از کشتار دام سنگین خودداری کنیم و این موضوع موجب اضافه‌وزن دام شده و درنهایت به ضرر ما تمام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت نه حاضر به خرید تضمینی گوشت است و نه اجازه صادرات به ما می دهد می افزاید: دولت باید به داد دامدار برسد و بجای خرید گوشت وارداتی، گوشت گرم را از دامدار بخرد، در غیر این صورت اگر یک سال دیگر با همین رویه پیش برویم دیگر دامداری باقی نخواهد ماند.

تامین خوراک دام بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه دامداران
قاسم رادکان نیز یکی دیگر از صاحبان گاوداری در این منطقه به بازار می‌گوید: هزینه بالای تأمین نهاده وقتی با هزینه‌های جانبی همچون قیمت‌های عجیب‌وغریب حمل بار پیوند می‌خورد، بازهم قیمت نهایی محصول را افزایش می‌دهد.

وی بابیان اینکه خرید تضمینی دام توسط دولت می‌تواند هم به نفع دامدار و هم دولت تمام شود بیان می‌کند: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل برای صاحبان گاوداری تأمین خوراک دام است.

ازآنجاکه نهاده‌های دامی یا همان خوراک دام تأثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده هر کیلو گوشت سفید و قرمز دارد به دنبال نوسان تولید و تأمین آن، نوسانات قیمتی گوشت نیز دور از انتظار نیست

رادکان بابیان اینکه در تأمین تمامی نهاده‌های دامی ازجمله یونجه، سویا، ذرت علوفه‌ای، کاه غلات، تفاله خشک، سبوس، جو، ذرت دانه‌ای، کنجاله پنبه، کلزا و کنجاله سویا همیشه کسری داریم اظهار می‌کند: حتی سال گذشته واکسن آبله نایاب شده بود.

وی بابیان پیش‌ازاین دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون رایگان دام‌ها اقدام می‌کرد و اما دیگر به این موضوع خود را دخالت نداده و دامدار باید به دنبال واکسن باشد بیان می‌کند: دامپزشکان واکسن‌های خارجی تجویز می‌کنند و ازآنجاکه نمی‌توان جان یک دام ۱۵ میلیون تومانی را به خطر انداخت ما هم به دنبال آن باید داروخانه‌های شهر را زیرورو کنیم اما باوجود افزایش سه برابری قیمت‌ها واکسن خارجی موجود نیست!

گرانی دور از انتظار نیست
در همین راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: نهاده موردنیاز دامداران و مرغداران به‌طور کامل تأمین نمی‌شود و اغلب آنان ناگزیر به تهیه نهاده از بازار آزاد هستند.

علی رسولیان افزود: ازآنجاکه نهاده‌های دامی یا همان خوراک دام تأثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده هر کیلو گوشت سفید و قرمز دارد به دنبال نوسان تولید و تأمین آن، نوسانات قیمتی گوشت نیز دور از انتظار نیست.

وی عنوان کرد: میزان مصرف جو در کشور سالانه حدود پنج میلیون تن است که ۵۰ درصد جو موردنیاز وارداتی است و میزان مصرف ذرت دانه‌ای در کشور سالانه حدود شش میلیون تن است که ۱.۵ میلیون تن آن در کشور تولیدشده و چون این محصول آب بر است تولید آن توجیهی ندارد.

مصرف ۵۸ میلیون تن خوراک دام و طیور
معاون استاندار خراسان رضوی میزان مصرف کنجاله سویا در کشور را سالانه حدود سه میلیون تن دانست که ۱۳۰ هزار تن آن از طریق سویای داخل کشور و باقی آن از طریق کنجاله و دانه سویای وارداتی تأمین می‌شود و افزود: کل خوراک دام و طیور مصرفی در سال ۱۳۹۸ در خراسان رضوی حدود ۵۸ میلیون تن است که باوجود افزایش ظرفیت تولید در واحدهای صنعتی استان، راندمان خوراک دام و طیور نسبت به سال قبل به دلیل بهبود بهره‌وری در بخش تولید خوراک فرآوری شده و توجه به تعدیل ضریب تبدیل در دام و طیور بهبودیافته است.

رسولیان عدم‌بارگذاری نهاده‌ها در بازار، گاه به‌طور مستمر و مشکلات برخی دامداران و مرغداران در استفاده از سامانه بازار گاه به دلیل محدودیت دسترسی به اینترنت و گاه بی‌سوادی افراد، کافی نبودن سهمیه‌های نهاده‌های اختصاص‌یافته به استان، دپوی غیراستاندارد نهاده‌های دامی در بنادر و کاهش کیفیت آن‌ها، نبود برنامه منسجم برای تولید صنعتی خوراک دام و کیفیت پایین نهاده ارسال‌شده را از دیگر مشکلات جمع‌بندی شده استان‌ها در تأمین نهاده برشمرد.

وی ادامه داد: عدم تأمین به‌موقع ارز موردنیاز برای شرکت‌های واردکننده، محدودیت زمان خرید نهاده در بازار گاه، کم‌فروشی نهاده‌ها از طرف شرکت‌های واردکننده به بهانه کم بودن تناژ محموله و کمبود نقدینگی تولیدکنندگان را می‌توان از دیگر مشکلات در این بخش دانست.

چه باید کرد؟
معاون استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: خراسان رضوی در تأمین همه نهاده‌های دامی ازجمله یونجه، سویا، ذرت علوفه‌ای، کاه غلات، تفاله خشک، سبوس، جو، ذرت دانه‌ای، کنجاله پنبه، کلزا و کنجاله سویا کسری تولید دارد.

رسولیان برای بهبود این وضعیت پیشنهاد می‌دهد: حذف ارز دولتی از نهاده‌های دامی و حذف انحصار واردات، تبدیل تمامی نهاده‌های خام به کنسانتره و سپس تقسیم آن بین دامداران، توسعه کشت فرا سرزمینی این نهاده‌ها و اختیار واردات آن به تولیدکنندگان از طریق اتحادیه‌ها  می‌تواند شرایط تأمین نهاده برای استان‌ها را بهبود ببخشد.

وی بر تشکیل کمیته‌ای از نخبگان برای کاهش وابستگی نهاده‌های دامی به خارج از کشور، تفویض اختیار واردات نهاده‌های هر استان به مقامات استانی و واردکنندگان بومی مورد تائید، راه‌اندازی واحدهای ضایعات کشتارگاه‌ها جهت صرفه‌جویی در واردات، تخصیص ارز به واردات سایر نهاده‌های دامی جایگزین کنجاله برای رفع مشکلات تأکید کرد.

کد خبر: ۳۸٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha