۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
فقر و بدهی دولتی، پیامد کرونا برای اقتصاد هند
اثرات کرونا ۵ تا ۱۰ سال می ماند

فقر و بدهی دولتی، پیامد کرونا برای اقتصاد هند

بحران کرونا اقتصاد دنیا را با چالش روبرو کرد و بانک جهانی پیش بینی کرده است در سال جاری اقتصاد این کشور با نرخ ۳.۲ درصد منقبض شود. افزایش بدهی های دولتی، افزایش نرخ فقر و کاهش مصرف، کشورهند را با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: رکود اقتصادی کشورها در نتیجه همه گیری کرونا، خبری است که رسانه های دنیا را پر کرده است و در این میان کشورهای در حال توسعه آسیایی نه تنها با معضل رکود اقتصادی روبرو هستند بلکه نگران افزایش نرخ فقر و از بین رفتن تمامی تلاشهای قبلی برای مقابله با گسترش این بحران در دنیا هم هستند.

 یکی از این کشورها، کشور هند است که با داشتن بیش از ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت، از نظر شمار مبتلایان به کرونا جایگاه سوم را بعد از امریکا و برزیل دارد و هر روزه صدها نفر در این کشور به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند. بانک جهانی در انتهای ماه اوت سال ۲۰۲۰ گزارشی در مورد وضعیت اقتصادی این کشور در سال جاری ارایه داد و در این گزارش نوشت: «افزایش شمار مبتلایان و بی ثباتی های اقتصادی ناشی از تداوم بحران کرونا در هند و دنیا باعث شد تا برآورد تازه در مورد رشد اقتصادی این کشور نسبت به برآوردهای قبلی نگران کننده تر باشد. انتظار می رود در سال جاری اقتصاد این کشور با نرخ ۳.۲ درصد منقبض شود.»

در این گزارش آمده است: «افزایش شیوع بیماری در این کشور باعث شده است تا دوباره محدودیتهای کرونایی در کشور اعمال شود. این تعطیلی ها می تواند اقتصاد را با چالشهای بزرگی روبرو کندو افزایش نرخ رکود اقتصادی را به همراه بیاورد. معضلات دیگری که اقتصاد این کشور آسیایی در سال جاری با آن روبرو خواهد بود افزایش بدهی های دولتی  و افزایش کسری بودجه است. این بحران ها از سال جاری شروع می شود و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۲ در اقتصاد این کشور مشاهده شود. یعنی تاثیرات منفی این بحران سلامتی حداقل تا دو سال آینده در اقتصاد هند باقی خواهد ماند.»

سرعت بازسازی اقتصادی کشورهای در حال توسعه کمتر است
بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود در مورد احتمال شروع بازسازی اقتصادی در این کشور از اواخر سال جاری نوشت و تاکید کرد روند بازسازی تدریجی خواهد بود و در خوش بینانه ترین حالت هم نمی توان پیش از سال ۲۰۲۳، شرایط قبل از همه گیری کرونا را در اقتصاد هند مشاهده کرد. در این گزارش آمده است: «همه گیری کرونا باعث شد تا نرخ رشد اقتصادی تمامی کشورهای دنیا در دو فصل اول امسال کاهش پیدا کند و برایند رشد اقتصادی سال ۲۰۲۰ از پیش بینی های قبلی کمتر باشد ولی این تنها یک روی سکه است. در روی دیگر سکه افت نرخ رشد اقتصادی کشورهای دنیا در سالهای آتی قرار دارد. ما انتظار داریم همه گیری کرونا  باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی کشورها تا ۵ و حتی ۱۰ سال آینده شود. سرعت بازگشت کشورها به وضعیت قبل از کرنا بستگی به زیر ساختها و قدرت اقتصادی کشورها دارد. کشورهای آسیایی و کشورهای در حال توسعه که اغلب زیر ساختهای اقتصادی و مالی ضعیف تری دارند، مدت زمان بیشتری برای بازگشت به وضعیت قبل از کرونا باید زمان صرف کنند.»

جنید احمد، رییس بخش آسیا در بانک جهانی در مصاحبه ای با ایندیا تایمز گفت: «یکی از راه هایی که هند برای تقویت نرخ رشد اقتصادی می تواند در پیش بگیرد افزایش سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی اس. سرمایه گذاری در آموزی نیروی کار متناسب با نیازهای دنیای جدید و سرمایه گذاری روی ارتقای کیفی نیروی کار می تواند باعث شود تا تاثیرات منفی ناشی از بی ثباتی های اقتصادی بعد از پایان همه گیری کرونا زودتر برطرف شود.»

افزایش بدهی و فقر در هند
ایندیا تایمز به نقل از مقامات کشور هند در مورد افزایش بدهی های دولتی در جریان همه گیری کرونا نوشت: «دولت در این ماه ها اقدام به ارایه کمک های مالی به مردم کرد. از طرف دیگر درآمد دولت هم به دلیل تعطیلی های فعالیتهای اقتصادی کاهش زیادی پیدا کرد. کاهش درآمد و افزایش هزینه ها، دولت را مجبور به استقراض برای تامین هزینه های جاری کرد و انتظار می رود این روند تا سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا کند. پیش بینی می شود بدهی دولتی در سال مالی ۲۰۲۳به مرز ۸۹ درصد تولید ناخالص داخلی برسد و از آن پس روند کاهشی  نرخ بدهی ها شروع شود.»

ایندیا تایمز این پیش بینی را خوش بینانه خواند و در بخش دیگری از گزارش در مورد نگرانی در مورد افزایش نرخ فقر در کشور نوشت. طبق این گزارش در نتیجه تعطیلی های فعالیتهای اقتصادی، افزایش نرخ بیکاری و بحران های اقتصادی ناشی از کرونا بالغ بر ۴۱ درصد از خانوارهای هندی اقدام به کاهش مصرف کرده اند و اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است فقر دامن گیر این خانواده ها شود. همچنین دولت تا کنون شش کمک هزینه به مردم پرداخت کرده است که مهاجران و فقرای ساکن در خیابان های شهرهای بزرگ شامل دریافت این کمک هزینه ها نیستند. با تداوم بحران انتظار می رود شرایط مالی این گروه بدتر شود و تصویر فقر در خیابان های کشور هند تیره تر از قبل شود.

کاهش مصرف و تقاضا که به دنبال بی ثباتی های اقتصادی ناشی از کرونا و عدم اطمینان در مورد وضعیت بازار کار و اقتصاد در سالهای پیش رو ایجاد شده است، می تواند روند بازسازی اقتصادی را سخت تر کند و اگر دولت نتواند مانعی در مسیر افزایش نرخ فقر ایجاد کند باید انتظار آهسته تر شدن روند بازسازی اقتصادی و بازگشت به روزهای قبل از کرونا باشد. در پایان باید گفت انتظار می رود تاثیر این بحران روی اقتصاد هند بسیار بزرگ و ماندگار باشد زیرا از یک طرف دولت منابع مالی لازم برای سرمایه گذاریهای زیرساختی و آموزش نیروی انسانی را ندارد و از طرف دیگر فقر در کشور مانع از رشد تقاضای مصرفی و تقویت نرخ رشد اقتصادی و در نهایت خروج از رکود خواهد شد.

کد خبر: ۳۸٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha