۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
کاهش تب صنایع بورسی
تحلیل هفتگی گروه‌های سهامی؛

کاهش تب صنایع بورسی

در میان صنایع ۳۸ گانه بورسی، ۳۲ گروه با افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند و تنها شاهد سبزپوشی ۶ صنعت بودیم.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، سومین افت متوالی شاخص کل بورس در مقیاس هفته نیز ثبت شد و این نماگر با کاهش ۲.۲ درصدی به محدوده یک میلیون و ۷۱۸ هزار واحد رسید. در اوایل این هفته ریزش‌های شدیدی در قیمت سهام رخ داد اما در دو روز پایانی هفته شاهد متعادل شدن بازار و رشد قیمت‌ اغلب نمادهای معاملاتی بودیم.

در این میان بیشترین افت قیمت از آن گروهی شد که ماه‌ها در صدر جدول بازدهی قرار دارد. از این رو گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» معاملات اولین هفته شهریورماه را با کاهش ۱۶.۱ درصدی به پایان رساند. پس از نیز گروه وسایل ارتباطی با تک نماد «ولپارس» که آن هم نیز پیش‌تر در صعود قیمتی میدان‌دار بود، این هفته افتی معادل ۱۴.۷ درصد به سهامداران خود تحمیل کرد. در آنسوی بازار اما گروه اطلاعات و ارتباطات با تک نماد «های وب» صدرنشین بازده هفتگی صنایع بورسی شد و رشد ۱۱.۲ درصدی را تجربه کرد. فلزی‌ها نیز این هفته سبزپوش بودند و با رشد ۶.۳ درصدی قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند. «فملی» و «فخوز» سبزترین سهام این گروه بودند که حتی در روز منفی هم گروهی‌های خود، شاهد صف‌های طولانی در سمت خرید بودند. مدیرعامل شرکت ملی مس در این هفته اعلام کرد در پنج‌ماهه نخست امسال مجموع ارزش فروش داخلی و صادرات شرکت مس ۴۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است که رکورد جدیدی در عملکرد فروش شرکت محسوب می‌شود و به عدد ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین شرکت مس در مردادماه ۹۹ بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال فروش داشته است. فولاد خوزستان نیز خبر داد در مرداد ماه ۲۶۹۶ میلیارد تومان فروش داشته است و جمع فروش ۵ ماهه به عدد ۹۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

از مهمترین اخبار مربوط به صنایع بورسی در این هفته، آغاز پذیره‌نویسی باقیمانده سهام دولت در چهار شرکت پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت تهران بود که پیشتر قرار بود نام دارادوم را در اختیار گیرد اما حالا در غالب صندوق پالایشی یکم در نماد «پالایش» به مردم عرضه خواهد شد. مقرر شده تا این پذیره‌نویسی از ۵ شهریورماه آغاز و تا ۱۹ شهریورماه ادامه داشته باشد و به هر کد ملی حداکثر ۵ میلیون تومان از صندوق مذکور با تخفیف ۲۰ درصدی اختصاص داده می‌شود.

در این میان نگاهی به گزارش ماهانه مرداد نشان می دهد که از هر جهتی وضعیت عموم تولیدکنندگان رو به بهبود است. از این رو با وجود اینکه کرونا در ماه‌های نخست باعث شد همزمان با ریزش قیمت‌ها در بازار جهانی، مقدار فروش به شدت تضعیف شود اما در ادامه با رشد دلار نیمایی و افزایش قیمت‌های جهانی از و تقویت مقدار فروش، شاهد گزارش ماهانه‌های رو به بهبودی هستیم. در گروه سیمان در مقایسه با بهار ۲۵ تا ۳۵درصد رشد نرخ فروش گزارش شده است. در کانی‌های غیر فلزی هم نرخ فروش نسبت به ماه‌های گذشته ۱۰ تا ۳۰ درصد رشد داشته است. نرخ فروش برخی تایرسازها نیز در مرداد ۳۵درصد بالاتر از متوسط ماه‌های قبل است. شمش فولاد در فولادسازان طی مرداد ۵۰درصد بالاتر از متوسط ماهانه است.

کد خبر: ۳۸٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha