۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
۲ تا ۴ سال زمان می برد تا اقتصاد آمریکا احیا شود/ اقتصاد؛ پاشنه آشیل ترامپ
مدیر مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه MIT آمریکا در گفتگو با بازار:

۲ تا ۴ سال زمان می برد تا اقتصاد آمریکا احیا شود/ اقتصاد؛ پاشنه آشیل ترامپ

«جان تیرمن» معتقد است ۲ تا ۴ سال زمان می برد تا اقتصاد آمریکا که بر اثر ویروس کرونا دچار خسارت شده، احیا شود و رونق بگیرد.

بازار؛ گروه جهان: عملکرد اقتصادی ترامپ پیش از شیوه ویروس کرونا باعث شده بود تا برخی او را پیروز بلامنازع انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا بدانند. اما شیوع ویروس کرونا و نوع مواجهه او با این بیماری باعث شد تا جایگاه او متزلزل شود.

پروفسور «جان تیرمن» مدیر اجرایی مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه «ام آی تی» ایالات‌متحده آمریکا نیز در گفتگو با خبرگزاری بازار بر تأثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا و تزلزل جایگاه ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور مهر تأیید می زند.

گفتگو با وی را در ادامه می خوانیم.

«جان تیرمن» مدیر اجرایی مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه «ام آی تی» ایالات‌متحده است. حوزه‌های پژوهشی وی روابط بین‌الملل، منازعات بین‌المللی، مطالعات غرب آسیا، سیاست خارجی، تروریسم و حقوق بشر را شامل می‌شود. تیرمن آثار مختلفی را در قالب کتاب، مقاله و یا مشارکت منتشر کرده است. از آثار اخیر او می‌توان به کتاب «مرگ دیگران: سرنوشت غیرنظامیان در جنگ‌های آمریکا» پرداخت که از سوی انتشارات آکسفورد منتشر شده است.

*با شیوع ویروس کرونا وضعیت اقتصادی آمریکا وخیم شده است و میزان بیکاری در این کشور افزایش زیادی داشته است. آثار اقتصادی کرونا بر کدام بخشهای اقتصاد آمریکا بیشتر بوده است؟

تقریباً همه حوزه ها تحت تأثیر قرار گرفته اند، اما بدترین ضربه آنهایی است که به هیچ وجه نمی توانند کار کنند و فعالیت آنها ممنوع است.

به عنوان مثال صنعت سرگرمی(Entertainment) که یک صنعت عظیم در آمریکا به شمار می رود، تقریباً به طور کامل تعطیل شده است. گردشگری نیز به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.

بسیاری از مشاغل کوچک با سرمایه یا اعتبار محدود همانند مشاغلی که با بدهکاری دست و پنجه نرم می کنند نیز با مشکل روبرو هستند. زنجیره های عمده فروشی مانند Lord & Taylor و Brooks Brothers، که هر دو در پوشاک فعال هستند اعلام ورشکستگی کرده اند. در حال حاضر ساخت و ساز در اکثر مکانها در حال انجام است.

*اقتصاد به عنوان برگ برنده ترامپ در انتخابات مطرح می شد. با وضعیت فعلی تصور می کنید شرایط اقتصادی او را با چالش مواجه خواهد ساخت؟

خیلی زیاد. افرادی که شغل و درآمد خود را از دست می دهند به احتمال زیاد به مسئولی رای نمی دهند که بیشتر مردم آن را مقصر شدت بحران می دانند. به دلیل از دست رفتن درآمد و ورشکستگی، بعید است اقتصاد به سرعت بازگردد. این آسیب خیلی جدی است.

*به نظر شما چه مدت زمان می برد تا وضعیت وخیم اقتصادی آمریکا به حالت پیش از کرونا بازگردد؟

خیلی سخت است پیش بینی کرد. اما به نظر می رسد ۲ تا ۴ سال زمان می برد تا اقتصاد آمریکا که بر اثر ویروس کرونا دچار خسارت شده است احیا شود و رونق بگیرد.

*برخی صحبت از نظم پساکرونایی می کنند. به نظر شما شاخصهای این نظم چیست؟ آیا در این نظم کشورها بر حمایت گرایی اقتصادی تأکید خواهند داشت یا همکاری های تجاری و اقتصادی در قالب چندجانبه گرایی؟

چیزهای زیادی برای در نظر گرفتن وجود خواهد داشت حمایت گرایی واکنشی است که در بحران ها رخ می دهد در بحران است که شاهد حمایتگرایی اقتصادی هستیم. اما معمولاً پاسخ مناسبی نیست.

مطمئناً خودکفایی بیشتر در حوزه بهداشت و سلامت محتاطانه است. مشکلات زنجیره های تأمین در طول این بحران توجه بیشتر به آن را نشان می دهد، این یک مشکل بین المللی است اما در واقع یک مسئله دولتی نیست. زیرساخت های بهداشت عمومی در سطح جهانی به توجه بیشتری نیاز دارند. با این حال، اکثر مشاغل به حالت عادی که قبل از ویروس کرونا داشتند باز می گردند.

کد خبر: ۳۸٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha