۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
۲۶۰ میلیارد تومان؛ کل بودجه وزارت میراث فرهنگی
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح کرد

۲۶۰ میلیارد تومان؛ کل بودجه وزارت میراث فرهنگی

مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودجه این وزارتخانه را ۲۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای نگهداری و حفاظت از هر اثر ملی تنها ۵ میلیون تومان بودجه در اختیار داریم که این بودجه اصلاً کافی نیست.

به گزارش بازار  علی اصغر مونسان با اشاره به این که یگان حفاظت میراث فرهنگی حدود ۲ هزار نفر نیرو دارد، افزود: حدود ۱۰۰ هزار سایت تاریخی شناخته شده، ۳۲ هزار اثر ثبت شده ملی و ۲۴ اثر ثبت جهانی داریم و برای حفاظت از این آثار باید در سه شیفت نگهبان بگذاریم و در اصل باید ۳۰۰ هزار نفر را استخدام کنیم که کار بسیار سختی است.

وی گفت: خوشبختانه نیروی انتظامی در زمینه حفاظت در کنار همکاران ما تلاش می‌کنند و حمایت‌های قوه قضاییه را نیز در این زمینه داریم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: ۲۶۷۱ شی تاریخی در دولت تدبیر به کشور بازگردانده شد که بخشی از آن‌ها بعد از ۸۰ سال از امریکا به کشور برگشته است.

مونسان تاکید کرد: در زمینه استرداد آثار تاریخی کارهای خوبی انجام شده و تمام اشیای تاریخی نیز در سامانه وزارتخانه ثبت شد و آن‌ها را به سرعت به یونسکو معرفی کردیم تا در هر کجای دنیا که باشد به کشور بازگردانده شود، اما این روند در گذشته به این صورت بود که اول باید اثبات می‌کردیم که شی متعلق به کشور ماست و به شکل غیر قانونی خارج شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودجه این وزارتخانه را ۲۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای نگهداری و حفاظت از هر اثر ملی تنها ۵ میلیون تومان بودجه در اختیار داریم که این بودجه اصلاً کافی نیست.

مونسان گفت: البته مردم برای حفاظت آثار از ما توقع دارند که توقع درستی است به همین منظور امسال آیین نامه میراث بانان افتخاری را تدوین و ابلاغ کردیم چرا که مردم بزرگترین حافظان میراث فرهنگی کشور هستند.

وی افزود: البته یگان حفاظت میراث فرهنگی حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از حفاری‌های غیر مجاز انجام می‌دهد و کشفیات خوبی هم داشته است.

کد خبر: ۳۸٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha