۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
روستاییان اردبیلی چشم انتظار اتصال به شبکه سراسری گاز
بازار گزارش می‌دهد؛

روستاییان اردبیلی چشم انتظار اتصال به شبکه سراسری گاز

اردبیل- هرچند گازرسانی به روستاها و شهرها یکی از اولویت‌های دولت بوده است اما انتظار می رود با نزدیک شدن به فصل سرما روند گازرسانی به روستا تسریع شود.

بازار؛ گروه استان ها: با نزدیک شدن به فصل پاییز، گازرسانی به روستاها که یکی از سوخت‌های لازم و ضروری برای گرمابخشی بشمار می‌رود با چالش‌هایی روبرو می‌شود.

سوخت‌های فسیلی که یکی از منابع با ارزش تامین انرژی در کشور محسوب می‌شود یکی از ارکان توسعه و جهش در تولید نیز به‌شمار می‌آید.

روستاهایی که با توجه به موقعیت جغرافیایی و هم به لحاظ سردسیر و صعب‌العبور بودن مسیر در زمستان با مشکل تامین سوخت برای گرم کردن خانه‌هایشان مواجه می‌شوند.

مطابق گزارشات شرکت ملی گاز ایران، سرعت گازرسانی به روستاهای استان اردبیل در مقایسه با سایر شرکت‌های گاز استانی در رتبه پنجم کشوری قرار دارد که حاکی از عملکرد برجسته گاز استان در حوزه گازرسانی به روستاها است.

اجرای پروژه‌های گازرسانی به نقاط مختلف استان اردبیل همواره در سخنان مسئولان مطرح شده و هر بار وعده‌ای مبنی بر گازرسانی به تمامی نقاط استان داده می‌شود و همچنان این وعده‌ها ادامه دارد با این حال این پروژه در برخی از نقاط استان با وجود آغاز عملیات گازرسانی هنوز به سرانجام و نقطه مطلوب نرسیده است و اجرای پروژه در برخی روستاها به کندی پیش می‌رودکه روستاهای بخش انگوت شهرستان گرمی نیز از این مقوله جدا نیست.

اهالی روستا چشم انتظار اتمام پروژه گازرسانی
در این باره یکی از شهروند روستای جدا شهرستان گرمی می‌گوید: با گذشت چهار سال از خرید لوله‌های شبکه گازرسانی هنوز هیچگونه اقدامی جهت پیشرفت پروژه در این روستا انجام نشده است.

وی افزود: مردم روستا همچنان چشم‌انتظار اتمام پروژه گازرسانی هستند و این درحالی است که  دو کیلومتر آن طرف‌تر روستاهایی هستند با جمعیتی کمتر درحال حاضر گاز دارند اما هنوز ما با نفت که پیدا کردن و خریدن آن در روزهای زمستانی نیز بسیار طاقت فرسا است، خانه‌های خود را گرم می‌کنیم.

رضا محمدی با اشاره به دردسرها و هزینه‌های بالایی که مردم محروم این روستا به امید بهره‌مندی از نعمت گاز کشیده‌اند گفت: از ۴ سال پیش داخل روستای جدا شبکه‌گذاری شده  که امسال هم قرار بر این بود که اقدامات انجام شده را تکمیل کنند اما مجدد کار را تعطیل کردند، که پیمانکار علت تعطیلی کار را مطالبه طلبش عنوان می‌کند.

وی افزود: امیدواریم مسئولان و همه سلسله مراتب شهرستانی مغان در خصوص گازرسانی به روستاهای محروم انگوت هم گام مثبت بردارند.

زنگ خطربرای مسئولان شهرستانی؛ مردم به رفاه نیاز دارند
دهیار یکی از روستاهای مناطق انگوت نیز در این باره اظهار کرد: اهمیت به توسعه استان و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای ایجاد بسترهای مناسب برای زندگی یک اصل اساسی است که در این زمینه اهتمام جدی مسئولان اولویت اساسی است.

وی با بیان اینکه مردم در حال حاضر سرگردان هستند و نمی‌دانند برای فصل سرما که در پیش دارند، برای خرید نفت هزینه کنند و یا به امید تمام شدن پروژه گازرسانی به روستا صبر کنند، افزود: بنا بود پروژه گازرسانی به روستاهای انگوت ظرف مدت کوتاهی به پایان برسد اما با گذشت ۴ سال از کلنگ‌زنی هنوز عملیات اجرایی به اتمام نرسیده و مردم این منطقه هنوز موفق نشدند از گاز بهره‌مند شوند.

محمد خلیلی با بیان اینکه عدم توجه مسئولان می‌تواند زنگ خطری برای کاهش تعداد جمعیت روستاها باشد، افزود: با وجود مراجعات مکرر و ابراز نگرانی به مسئولان هنوز هیچ جواب مشخصی که بتواند ما را از این سرگردانی برهاند دریافت نکرده‌ایم.

گازرسانی به ۱۰۷ روستا در مرحله اجرایی قرار دارد
این در حالی است که مدیر عامل شرکت گاز استان اردبیل از افزایش ۲۳۰ درصدی گازرسانی روستایی در استان اردبیل در چند روزه گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر تعداد یک هزار و ۳۱۸ روستای استان اردبیل که نزدیک به ۹۴ درصد از خانوار روستایی را شامل می‌شود از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند که این تعداد افزایش ۲۳۰ درصدی را نسبت به مرداد ماه سال ۹۲ نشان می‌دهد.

سردار اسماعیلی همچنین به بهره برداری از پروژه‌های گازرسانی به ۳۸ روستای استان اردبیل در هفته دولت اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از این پروژه‌ها تعداد ۹۵۱ خانوار روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره مند می‌شوند.

وی در رابطه با مشترکین شهری و روستایی استان تصریح کرد: در سطح استان اردبیل تمامی ۲۹ شهر از نعمت گاز طبیعی بهره مند می‌باشند و صرفا عملیات توسعه شبکه در شهرها انجام می‌شود و از تعداد یک هزار و ۶۹۵ روستای دارای سکنه، یک هزار و ۳۱۸ روستا گازدار بوده و ۱۰۷ روستا در حال اجراء می‌باشد.

مدیر عامل شرکت گاز استان اردبیل گفت: گازرسانی به تمام روستاها و شهرستان‌ها در کل استان به سرعت در حال انجام است که انشاالله با اتمام آن‌ها طی ماه‌های آتی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

۲۸۲ روستا از  نعمت گاز بهرمند هستند
فرماندارشهرستان گرمی نیز در این باره با بیان اینکه ۶۵ مورد طرح قابل افتتاح در شهرستان گرمی به مناسب هفته دولت وجود دارد، گفت: در حوزه گاز رسانی بیش از ۹۶ درصد روستاها تحت پوشش بوده و ۲۸۲ روستا از این نعمت بهرمند هستند.

علی بهشتی تصریح کرد: گازرسانی به روستاهای استان با توجه به موقعیت جغرافیایی از سنگین ترین طرح‌های گازرسانی از نظر اجرایی در سطح شرکت ملی گاز ایران می باشد که با تلاش بی وقفه کارکنان و عوامل اجرائی شرکت گاز استان اردبیل گازرسانی به روستاها با سرعت ادامه دارد.

توسعه‌ گازرسانی کشور به نقاط روستایی و شهری  از اولویت‌های مهم دولت بوده است که در راستای این هدف تا سال ۹۸، حدود ۸۰ درصد جمعیت روستایی و بیش از ۹۸ درصد جمعیت شهری از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

بر اساس بند «د» تبصره یک لایحه بودجه سال ۹۹کشور، وزارت نفت مکلف است تا سقف ۱.۵ هزار میلیارد تومان از سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی گاز از محل صادرات گاز را به گازرسانی روستایی اختصاص دهد.

اگر چه در راستای برطرف ساختن مشکل گاز روستاها، کلنگ گازرسانی در برخی روستاها زده شد اما بعد از گذشت چندین سال هنوز عملیات اجرایی این پروژه در کما بسر می‌برد، امیدواریم مسئولان با عزم جدی تا فرا رسیدن فصل زمستان نسبت به اتمام پروژه و چشم روشنی مردم روستاهای محروم استان قدمی مثبت بردارند.

کد خبر: ۳۸٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha