۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
دولت زیرساخت کشت هیدروپونیک و آیروپونیک را فراهم کند
فعال بخش کشاورزی:

دولت زیرساخت کشت هیدروپونیک و آیروپونیک را فراهم کند

شاهرود- مرتضوی فعال بخش کشاورزی با اشاره به خشکسالی و ضرورت تامین آب برای بخش کشاورزی، گفت: برای کاهش سهم کشاورزی از منابع آبی استان و همچنین تامین منابع آبی جدید باید کشت‌های نوینی چون آیروپونیک و هیدروپونیک در استان سمنان توسط دولت رواج یابد.

غلامرضا مرتضوی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه هیدروپونیک به معنای خاک کشت و آیروپونیک به معنای هواکشت دو نوع از کشت‌های نوین جایگزین هستند که استفاده از آن می‌تواند تا حد شگفت انگیزی نیاز آبی بخش کشاورزی را کاهش دهد، بیان کرد: دولت برای ترویج این دو نوع کشت تلاش کند.

وی با بیان اینکه منابع آبی استان سمنان محدود هستند از سوی دیگر باید گفت سهم کشاورزی از همین میزان آب اندک نیز بسیار بالا است تا جایی که مسئولان جهاد سهم کشاورزی از آب استان را ۸۵درصد می دانند، تاکید کرد: باید با کشت‌های نوین جایگزین نیاز آبی بخش کشاورزی را کاهش داد.

فعال بخش کشاورزی با بیان اینکه کشت هیدروپونیک نوعی کشت است که در آن نیازی به خاک و سم و کود و .... نیست و فقط مواد مغذی به ریشه گیاه، آب و غذا را می‌رسانند تا رشد کند، گفت: برخی تحقیقات در خارج از کشور نشان داده که با یک بیستم آب مورد نیاز یک گیاه مثلا گوجه فرنگی می‌توان همان میزان محصولی را گرفت که در کشت غرقابی دست می‌دهد.

مرتضوی با بیان اینکه آیروپونیک نیز کشتی مشابه است که در آن ریشه در هوا معلق بوده و مواد مغذی به آن اسپری می شود، گفت: درست است که تجهیزات این نوع کشت گران هستند و معمولاً هم مدل‌های خارجی به دلیل نوسانات ارزی گران تمام می شوند اما باید در نظر داشت که این نوع کشت میزان آب و نیاز به سم و کود و ... را یک بیست و پنجم کاهش می دهد آن هم بدون اینکه میزان محصول دهی گیاه کاهش یابد.

وی با بیان اینکه برای حرکت به سمت این نوع کشت‌ها نیاز است تا زیرساخت ها توسط دولت فراهم شود و سپس به تدریج کشاورزان و گلخانه داران به این سمت سوق داده شوند، تاکید کرد: اگر قرار است این نوع کشت مانند سایر اقدامات جهاد کشاورزی یک شبه، بدون کار کارشناسی و خلق الساعه انجام شود همان بهتر که آن را نداشته باشیم اما اگر قرار است کاری اساسی انجام دهیم، می بایست ابتدا زیرساخت های آن را تامین کنیم.

این فعال بخش کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان تا زمانی که مزیت یک نوع کشت را در نیابند از آن استقبال نمی کنند، گفت: هرگز نشده که جهاد کشاورزی استان سمنان و به خصوص بخش ترویج آن به سرغ کشاورزان بیاید و برایشان توضیح دهد که اصلا روش دیگری هم به‌جز قطره‌ای و حفر استخر که خود داستانی دارد و کشت غرقابی سنتی روش‌های دیگری هم برای کشت وجود دارند.

مرتضوی با بیان اینکه کرونا نشان داد که اصلا برخی نهادهایی که قرار است حامی باشند، بود و نبودشان با هم تفاوتی ندارد، گفت: باید اذعان کرد که در بخش تامین زیرساخت‌ها و ایجاد انگیزه در بین کشاورزان نتوانسته‌ایم موفقیت‌های خوبی را کسب کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: امروز در قزاقستان و ارمنستان و ... از مه با تورهایی مخصوص آب استحصال کرده و با آن کشاورزی می‌کنند اما در کشور زمان و به خصوص استان سمنان که خشکسالی در آن مشهود است، این اقدامات اصلاً به گوش کشاورزان و مسئولان هم نخورده است.

کد خبر: ۳۸٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha