۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
ناهمخوانی آمارهای بانک مرکزی و دفتر اقتصاد مسکن
گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران منتشر شد

ناهمخوانی آمارهای بانک مرکزی و دفتر اقتصاد مسکن

گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران تفاوت‌هایی با گزارش مشابه دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی دارد. در گزارش بانک مرکزی رشد معاملات در دی‌ماه نسبت به آذرماه ۲.۱ درصد و در گزارش دفتر اقتصاد مسکن این رقم ۳ درصد اعلام شده است. ۰.۹ درصد رشد قیمتی تفاوت بررسی‌های این دو نهاد سیاست‌گذار است.

بازار- بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است را توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی این بانک تهیه و منتشر کرد.

نکته قابل توجه در این گزارش تفاوت‌های آن با گزارش مشابه دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی است. در گزارش بانک مرکزی رشد معاملات در دی‌ماه نسبت به آذرماه ۲.۱ درصد ذکر شده است، در صورتی که در گزارش دفتر اقتصاد مسکن این رقم ۳ درصد اعلام شده است. ۰.۹ درصد رشد قیمتی تفاوت بررسی‌های این دو نهاد سیاست‌گذار است.

از سوی دیگر بانک مرکزی رشد قیمت مسکن در دی‌ماه را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰.۹ درصد اعلام کرده است درحالی‌که دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تفاوت ۱.۱ درصدی این رقم را ۴۲ درصد اعلام کرده است.  

با توجه به نقش سیاست‌گذار هر دو نهاد در خصوص قیمت و همچنین توجه مردم و خریداران و فروشندگان به گزارش‌هایی از این دست که از سوی این نهادها منتشر می‌شود و نقشی که می‌توانند در انتظار بازار از قیمت ایجاد کنند، لزوم هماهنگی این نهادها بیش‌تر به چشم می‌آید.

البته در گزارش بانک مرکزی آمده است؛ «در شرایطی که در آذرماه سال‌جاری متاثر از اصلاح قیمت بنزین، تحریک انتظارات تورمی و متعاقباً افزایش نرخ ارز شاهد رشد ماهانه ۸.۵ درصدی متوسط قیمت مسکن شهر تهران بودیم، تحولات این بازار در دی‌ماه موید آن است که به‌رغم تداوم رشد ماهانه حجم معاملات در این ماه، انتظارات تورمی تا حدود زیادی فروکش نموده است.» این موضوع بیانگر این موضوع است که رفتار بازار نسبت به پیش‌بینی قبلی این بانک درباره تاثیر افزایش قیمت بنزین بر معاملات مسکن، طبق انتظارات پیش نرفته است.

نکته قابل توجه دیگر در گزارش بانک مرکزی رشد معاملات در دی‌ماه است. بر اساس این گزارش معاملات مسکن در دی‌ماه نسبت به آذرماه ۱۲.۱ درصد رشد داشته است و همچنین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۹ درصد افزایش داشته است. این درحالی است که متوسط قیمت هر متر مربع نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴۰.۹ درصد رشد داشته است.

نکته مهم دیگری که در گزارش بانک مرکزی باید به آن توجه کرد، کاهش معاملات مسکن در مدت ده‌ماهه است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲.۶ درصد کاهش داشته است. این موضوع به‌رغم افزایش معاملات در دی‌ماه بیانگر رکود در حوزه مسکن است. موضوعی که با نگاه به کاهش ۳۰.۵ درصدی معاملات در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۸ این موضوع را بیش‌تر نمایان می‌کند.

بانک مرکزی در قسمت پایانی گزارش خود به بررسی تغییرات قیمت اجاره‌بها در دی‌ماه پرداخته است. در این گزارش آمده است که نرخ اجاره‌بها نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال پیش به‌ترتیب ۲۹ و ۳۰.۹ درصد افزایش داشته است.

گزارش بررسی تحولات مسکن در دی‌ماه که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان را ۱۳۸.۱ میلیون ریال ذکر می‌کند. با در نظر گرفتن توزیع فراوانی معاملات مسکن نسبت به سطح زیربنای معاملات انجام شده، بیش‌ترین معاملات در محدوده واحدهای ۴۰ تا ۱۰۰ مترمربع زیربنا بوده است. همچنین بیش‌ترین معاملات مسکن در دی‌ماه برای واحدهایی با متوسط قیمت هر متر مربع از ۶۰ میلیون ریال تا ۱۶۵ میلیون ریال بوده است.

از سوی دیگر این گزارش به این نکته اشاره می‌کند که متوسط پایین‌ترین قیمت مبادله شده در تهران مربوط به منطقه ۱۸ تهران است که متوسط قیمت آن ۶۵ میلیون ریال بوده است. با توجه به آمارهایی که بیان شد، متوسط قیمت یک آپارتمان ۷۰ متری در منطقه ۱۸ که پایین‌ترین قیمت را دارد ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال است. با درنظر گرفتن این موضوع که وام خرید مسکن در دی‌ماه به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای زوج افزایش پیدا کرده است، در نتیجه یک زوج تهرانی برای خرید یک واحد متوسط در ارازن‌ترین نقطه پایتخت تنها برای نیمی از مبلغ آن می‌توان روی وام مسکن حساب کرد.

  

متن کامل گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

کد خبر: ۳٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha