۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
واردات مواد اولیه به منطقه آزاد اروند به ۳۴۶ میلیون دلار رسید
مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد اروند:

واردات مواد اولیه به منطقه آزاد اروند به ۳۴۶ میلیون دلار رسید

آبادان- ادیب‌کیا، مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد اروند گفت: واردات مواد اولیه صنعتی، تجهیزات و ماشین آلات خط تولید در سال ۹۸ به منطقه آزاد اروند به ۳۴۶ میلیون دلار رسید.

محمد ادیب کیا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مدیریت توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد اروند به منظور تحقق اهداف این سازمان در زمینه توسعه اقتصادی منطقه، کمک به تولید، توسعه صادرات و رونق تجارت در منطقه ایجاد شده است.

وی افزود: در حال حاضر در یک دفتر مرکزی و پنج دفتر تابعه مشغول به فعالیت است؛ هدف تسری مقرات گمرکی مناطق آزاد تجاری صنعتی به کلیه بخش‌های منطقه است.

مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد اروند رویه‌های صادراتی، وارداتی، صادرات مجدد و خدمات پس از ترخیص عمدتا خودروهای اروندی را بخشی از فعالیت‌های این مدیریت عنوان کرد و گفت: یکی از شاخص‌های عملکردی این مدیریت افزایش ۲.۵ برابری واردات مواد اولیه صنعتی، تجهیزات و ماشین آلات خط تولید در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ است.

ادیب کیا در همین خصوص ادامه داد: این رقم در سال ۹۷ معادل ۱۳۰ میلیون دلار و در سال ۹۸ به ۳۴۶ میلیون دلار رسیده است؛ در ۵ ماهه نخست سال ۹۹ علیرغم بیماری کرونا، واردات گروه کالایی مشابه تقریبا معادل سال ۹۸ است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر واحدهای تولیدی می‌توانند کالاهای مندرج در لیست ۳ هزار و ۳۱۹ قلم اعلامی وزارت صمت است را بدون الزام به رعایت ثبت سفارش وارد منطقه کنند. مواد اولیه صنعتی و ماشین آلات صنعتی ورودی به محدوده منطقه آزاد اروند در حال حاضر معاف از پرداخت عوارض هستند.

مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد اروند اضافه کرد: در زمینه ورود کالای تجاری به منظور عرضه در محدوده منطقه علیرغم وجود تاخیر از سمت مراجع تصمیم گیرنده در خصوص اعلام لیست کالاهای مجاز قابل ورود و سایر مسائل مرتبط، فرآیند واردات اینگونه کالاها هرگز متوقف نشده و تلاش شده با استفاده از ظرفیت شورای تامین آبادان و خرمشهر امکان ترخیص کالاهای مذکور فراهم شود.

ادیب کیا تصریح کرد: تلاش برای شفاف‌سازی فعالیت‌های گمرکی یکی دیگر از فعالیت‌های این مدیریت بوده که شامل گردش سریع اطلاعات، مکانیزه و سیستمی کردن فرآیندها و همچنین نمود پیدا کردن کالاهای ترخیص شده در بازارهای سطح منطقه بوده است.

وی بیان کرد: اقدامات موثری در خصوص رصد کالای ترخیص شده، انتقال اطلاعات وضعیت کالای ترخیص شده به مراجع کنترلی، گردش و انتقال اطلاعات بین سازمان‌های همجوار، پایش مجوزها، انبارها و سایر اقدامات مشابه نیز صورت گرفته است.

کد خبر: ۳۸٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha