۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷
جای خالی برندهای مازندران بین نمادهای بورسی/ فعالیت ۷۰ برند
بازار گزارش می‌دهد؛

جای خالی برندهای مازندران بین نمادهای بورسی/ فعالیت ۷۰ برند

ساری- مازندران به رغم داشتن شرکت های معتبر و مهم از بازار بورس و سرمایه سهم ناچیزی دارد و جای بسیاری از برندهایش در لیست نمادهای بورسی خالی است.

بازار؛ گروه استان ها: امروزه نقش بورس و بازار سرمایه برای تامین نقدینگی و تامین سرمایه درگردش بر کسی پوشیده نیست و در وضعیتی که کفگیرهای مالی بخش های مختلف به ته دیگ خورده، بازار بورس می تواند افق جدیدی را فراروی سرمایه گذاری ایجاد کند.

از مجموع واحدهای تولیدی مازندران حدود ۷۰ شرکت مهم و دارای برند در مازندارن فعالیت دارد که فقط چند واحد، سهامشان را در بازار بورس عرضه می کنند. نساجی و چوب و کاغذ مازندران از مهمرین و بزرگترین شرکت و صنایع مازندران به شمار می رود که برنامه ریزی برای ورود آن به بورس در دست اقدام است.

علی جعفر مدیر بورس منطقه ای مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حال حاضر معدود شرکت هایی از استان در بازار بورس فعالیت دارند، گفت: هر شرکتی که توانایی داشته باشد می تواند در بورس عرضه شود و حمایت های لازم صورت می گیرد.

حمایت بانک ها برای تامین سرمایه و ورود واحدهای مهم تولیدی استان به بازار سرمایه و بورس ضرروی اجتناب ناپذیر است، از اینرو بانک صادرات با اجرای طرحی موسوم به طراوات به کمک تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان امده است تا راه ورود آنان را به بازار بورس و سرمایه هموار سازد.

وحید نصیری مدیر شعب بانک صادرات مازندران با اشاره به اینکه این بانک با اجرای طرح طراوات از واحدهای تولیدی زیادی از جمله کاله در استان حمایت کرده است، افزود: تمامی واحدهایی که در این طرح حمایت شدند، بدهی های بانکی ندارند.

وی با اظهار اینکه حمایت از تولید و تامین سرمایه مورد نیاز از جمله برنامه های این بانک به شمار می رود، یادآور شد: در سال جاری ۲۲ هزار میلیارد ریال در قالب طرح طراوات یک برای تامین سرمایه درگردش واحدهای تولیدی درنظر گرفته شده است.

در سال جاری ۲۲ هزار میلیارد ریال در قالب طرح طراوات یک برای تامین سرمایه درگردش واحدهای تولیدی درنظر گرفته شده است

نصیری با بیان اینکه این بانک سال گذشته هیج واحد تولیدی را تملیک نکرده است، به چرخش درآوردن چرخ تولید را از مهمترین برنامه ها ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۲۱ واحد تولیدی از سنوات گذشته در تملک بانک باقی است که آمادگی مصالحه برای فعالیت و رونق این واحدهای تولیدی داریم.

مدیر شعب بانک صادرات مازندران وضعیت مازندران را از نظر مراودات بانکی جزو استان های برتر برشمرد و گفت: یکی از اشکالات واحدهای تولیدی در مازندران، نداشتن مدیر مالی مناسبت است.

وی با بیان اینکه مدیریت و مالکیت ها در واحدهای تولیدی مازندران از یکدیگر جدا نیست، یادآور شد: بانک صادرات به عنوان تامین کنند سرمایه آمادگی لازم برای حمایت از واحدهای تولیدی داراست.

در حال حاضر به اعتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی، مهمترین مانع فراروی واحدهای تولیدی برای بازار سرمایه نبود دانش کافی و نداشتن سرمایه لازم در این بخش است و طرح هایی حمایتی بانک ها می تواند دروازه ای برای ورود واحدهای معتبر و دارای برند به بازار سرمایه باشد.

برندها از ورود به بورس واهمه دارند
غلام عسکر بهزاد عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازدنران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه ناآشنایی و نداشتن دانش کافی سبب بی اعتمادی واحدهای تولیدی به بازار بورس شده است، افزود: به دلیل ذکر شده واحدها از ورود با بازار سرمایه بورس واهمه دارند.

وی شمار شرکت های معتبر و دارای برند استان را حدود ۷۰ واحد با توان مالی بالا ذکر کرد و گفت: متاسفانه اغلب این شرکت به دلایل مختلف وارد بازار سرمایه و بورس نشدند.

عسکر بهزاد یادآور شد: در مجموع بیش از ۱۹۰ واحد تولیدی بیش از ۵۰ اشتغال به بالا داریم که باید از ظرفیت بازار سرمایه و بورس برای تامین منابع مالی و سرمایه درگردش بهره گیری کنیم.

وی با تاکید بر لزوم افزایش شرکت های بورس در مازندران یادآور شد: در حال حاضر نمونه های موفی از شرکت های عرضه شده در بورس در استان هستیم که سیمان مازندران از جمله آن است.

چوب و کاغذ در راه بورس
سهم ناچیز مازندران از نمادهای بورسی در حالی است که بحث واگذاری و عرضه برخی شرکت از جمله چوب و کاغذ در دستور کار دولت در استان قرار دارد. احمد حسین زادگان استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سعی شد ازواگذاری چوب و کاغذ برای حفظ اشتغال و تولید از ظریق مزایده جلوگیری شود.

وی ادامه داد: بنا است این شرکت از طریق سهام داری و بورس وارد بازار سرمایه شود و این مسئله می تواند به رونق و چهش تولید در این واحد کمک کند.

مازندران بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و کارخانه دارد که سهم بالایی در اشتغال و تولید ناخالص ملی استان دارند، از اینرو برنامه ریزی برای ورود این واحدها به بازار سرمایه می تواند، دغدغه تامین منابع مالی و سرمایه درگردش را از این واحدها دور کند.

کد خبر: ۳۸٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha