۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
تفاوت‌های پساکرونای آمریکا با جوبایدن و ترامپ
وزیر خارجه اسبق آمریکا در گفتگو با بازار تحلیل کرد

تفاوت‌های پساکرونای آمریکا با جوبایدن و ترامپ

«ریچارد کوپر» معتقد است وضعیت اقتصادی آمریکا که ویروس کرونا باعث آن بوده است باعث تضعیف جایگاه ترامپ شده است.

بازار؛ گروه جهان: عملکرد اقتصادی ترامپ پیش از شیوه ویروس کرونا باعث شده بود تا برخی او را پیروز بلامنازع انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا بدانند. اما شیوع ویروس کرونا و نوع مواجهه او با این بیماری باعث شد تا جایگاه او متزلزل شود.

پروفسور «ریچارد کوپر» استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه هاروارد نیز در گفتگو با خبرگزاری بازار بر تأثیر شیوع ویروس کرونا بر تزلزل جایگاه ترامپ صحه می گذارد.

متن کامل گفتگوی بازار با وی که در زمان ریاست جمهوری «جیمی کارتر» مدتی وزیر خارجه آمریکا بود را در ادامه می خوانیم.

کوپر عضو شورای روابط خارجی آمریکا و مؤسسه بروکینگز است. وی رئیس شورای اطلاعات ملی آمریکا طی سالهای ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ میلادی، معاون وزیر اقتصاد امریکا طی سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۶ و رئیس شورای مشاوران اقتصادی دولت امریکا بوده است. وی در حال حاضر استاد ممتاز اقتصاد دانشگاه هاروارد است.

*با شیوع ویروس کرونا وضعیت اقتصادی آمریکا وخیم شده است و میزان بیکاری در این کشور افزایش زیادی داشته است. آثار اقتصادی کرونا بر کدام بخشهای اقتصاد آمریکا بیشتر بوده است؟
بخشهای مختلف اقتصاد آمریکا در نتیجه شیوع ویر وس کرونا آسیب دیده است. اما بخشهای گردشگری و خدمات مسافری و توریسم بیش از همه بخشها دچار خسارت و زیان شده است. هتلها، خدمت گردشگری، رستورانها، خدمت پرواز هوایی و بخش توریسم بیش از همه دچار زیان و آسیب شده اند.

*اقتصاد به عنوان برگ برنده ترامپ در انتخابات مطرح می شد. با وضعیت فعلی تصور می کنید شرایط اقتصادی او را با چالش مواجه خواهد ساخت؟
بله صد در صد. مسلماً وضعیت اقتصادی آمریکا که ویروس کرونا باعث آن بوده است باعث تضعیف جایگاه ترامپ شده است.

عملکرد دولت ترامپ در خصوص ویروس کرونا نیز عملکرد ضعیفی بوده است و این موضوع نیز جایگاه او را متزلزل ساخته است.

همچنین وضعیت اقتصادی که به عنوان برگ برنده ترامپ یاد می شد نیز ضعیف شده است و مسلماً پیروزی او را با شک و تردید همراه ساخته است. در حال حاضر شاخصهای اقتصادی در آمریکا ضعیف است.

*به نظر شما چه مدت زمان می برد تا وضعیت وخیم اقتصادی آمریکا به حالت پیش از کرونا بازگردد؟
من نمی توانم در این خصوص پیش بینی کنم. تشخیص این مسأله سخت و دشوار است. هیچ کسی هم نمی تواند پیش بینی درستی از این موضوع داشته باشد.

در واقع این موضوع به میزان گسترش ویروس کرونا بستگی دارد. اینکه این ویروس چگونه و به چه میزانی مهار شود در این موضوع نقش مهمی دارد.

همچنین شروع و آغاز موج دوم شیوع ویروس کرونا در این زمینه تعیین کننده است.

*برخی صحبت از نظم پساکرونایی می کنند. به نظر شما شاخصهای این نظم چیست؟ آیا در این نظم کشورها بر حمایت گرایی اقتصادی تأکید خواهند داشت یا همکاری های تجاری و اقتصادی در قالب چندجانبه گرایی؟
در خصوص ایالات متحده آمریکا این موضوع تا حد زیادی بستگی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد داشت.

اگر ترامپ پیروز انتخابات آمریکا شود «حمایت گرایی» اقتصادی مد نظر وی خواهد بود چرا که او به همکاری های اقتصادی بین المللی در قالب چندجانبه گرایی اعتقادی ندارد.

اما اگر «جو بایدن» پیروز انتخابات شود در این صورت برعکس خواهد بود و آمریکا در مسیر همکاری های اقتصادی بین المللی در قالب چندجانبه گرایی حرکت خواهد کرد.

کد خبر: ۳۸٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha