۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

دو گانه حمایت از تولید یا خدمات ارزان چالش امروز اقتصاد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از نبود گفتمان واحد تولید در کشور گفت: متأسفانه در برخی مسائل اساسی کشور دچار نگاه های دوگانه هستیم.

به گزارش بازار، محمد شریعتمداری در دومین جشنواره ملی حمایت از تولید با انتقاد از نبود گفتمان واحد برای تحقق تولید ملی طی سالهای گذشته اظهار داشت: ما امروز ناگزیر هستیم تا از گذشته درس بگیریم و از فرصت‌های محدود حداکثر استفاده را ببریم.

وی با بیان اینکه حمایت از تولید ملی موضوعی چندجانبه است، تأکید کرد: اگر سفیران کشورمان، سفیران اقتصادی نیز باشند، با یک رویکرد اساسی می‌توانیم در این راستا گام برداریم.

شریعتمداری با اشاره به نقش وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی در تولید باصرفه خاطرنشان کرد: اگر این دو دستگاه اقداماتی انجام دهند تا تولید ملی با صرفه تر از فعالیت‌های سوداگرانه و سفته بازی باشد، قطعاً می‌تواند پایه گذار گام‌های ارزشمند در جهت رونق تولید ملی باشد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، اصلاح فضای کسب و کار را منوط به مشارکت و همراهی همه دستگاه‌ها دانست و افزود: تحریم‌هایی که امروز به اوج خود رسیده و شرایط نامطلوبی را برای کشور رقم زده، در عین حال می‌تواند برای کشور فرصت باشد و باید اعلام کرد دشمن ما را با همان ابزاری تهدید کرده که آرزوی ما است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به سخنان رهبر انقلاب در سال ۷۳ اشاره و تصریح کرد: بنا به فرموده ایشان آرزوی ما این است که روزی در چاه‌های نفت در کشور بسته شود؛ امروز به تأسی از این فرمایش رهبری اعلام می‌کنیم اگر خارجی‌ها به ما اجازه فروش صادرات نفت را نمی‌دهند، باید از این تهدید به عنوان یک فرصت در جهت حمایت از تولید داخلی بهره ببریم.

شریعتمداری همچنین با انتقاد از نگاه‌های دوگانه که طی سالهای گذشته در دستگاه‌ها در حوزه برخی مسائل اساسی کشور رخ داد، خاطرنشان کرد: اتکای به نفس یکی از این مشکلات بوده و بودجه عمومی کشور را نیز درگیر کرده است. این موضوع دست ما را برای واردات نیز باز گذاشته است. نگاه به این سرمایه فوق العاده به عنوان یک قلک نگاه غلطی است اما متأسفانه در سالهای گذشته حاکم بوده و سبب شده از سایر ظرفیت‌های اقتصاد که می‌توانست به شکوفایی کشور منجر شود، غافل شویم.

وی بر لزوم توجه به درآمدهای مالیاتی به عنوان یک منبع درآمدی تأکید کرد و گفت: قطعاً نیازمند اجرای نظام مالیاتی عادلانه در کشور هستیم که این نظام مشوق تولید باشد. در عین حال که اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته اما همچنان با فرارهای مالیاتی زیادی مواجه هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز عمده درآمدهای مالیاتی کشور ناشی از فشار بر فعالیت‌های تولیدی است، ادامه داد: در مقابل به توسعه پایه‌های مالیاتی و فرهنگ سازی این موضوع که به جایی برسیم تا هر فرد خود را برای پرداخت مالیات مکلف بداند ورود نکرده ایم.

شریعتمداری خواستار توجه جدی نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۹ کشور در تبصره‌های مالیاتی بودجه شد و اظهار داشت: امیدواریم بودجه سال آینده به گونه‌ای تنظیم و تدوین شود که مالیات حامی تولید باشد. چرا که امروز فرارهای مالیاتی به نوعی علنی شده است.

وی به واردات و سیاست‌های حاکم در این حوزه اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز با یک دوگانگی مواجه بوده ایم مبنی بر اینکه آیا از تولید داخل حمایت کنیم و یا در نظر داریم با واردات در جهت تأمین خدمات مطلوب و ارزان بهره مند شویم. ۴۰ سال است در این زمینه بحث و گفتگو می‌کنیم اما هیچ گاه صبوری نکردیم که تولید کننده به تولید خود بپردازد؛ باید معلوم شود کشور مایل است در حوزه حمایت از تولید داخل گام بردارد و یا خیر؛ این در حالی است که دو سال پیش و در زمان مسئولیت بنده در وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات ۱۳۹۹ قلم کالا به کشور ممنوع شد. از سوی دیگر ظرفیت‌های خالی تولید را به کار گرفتیم که امروز این مسیر باید ادامه داشته باشد.

این عضو کابینه با تقدیر از وزیر صنعت برای ممنوعیت واردات کالاهای مشابه داخل، افزود: تحقق این مهم در گرو ارتقا کیفیت در تولیدات داخل است و باید با به کارگیری فناوری‌های نو و جلب رضایت تولید کنندگان و البته مصرف کنندگان کالا محقق شود.

وی به موضوع تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران اشاره کرد و گفت: از نظام کارفرمایی کشور خواهش می‌کنیم سود آتی خود را در رضایت مجریان کار ببینند و بدانند سود کارفرما در رضایت کارفرما و کارگر است.

شریعتمداری در پایان با تأکید بر اهمیت اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار خاطرنشان کرد: امروز بدون اغراق سرمایه گذاران داخلی و خارجی با مشکلات اساسی مواجه هستند. بنابراین اصلاح فضای کسب و کار باید با فوریت در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر: ۳٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha